پذیرایی از سازندگان داخلی با کیک بزرگ صنعت نفت

پذیرایی از سازندگان داخلی با کیک بزرگ صنعت نفت
صنعت نفت ایران را می‌توان کیک بزرگی فرض کرد که سازندگان داخلی با انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی آن،‌ می‌توانند سهم خود را از این موهبت الهی بگیرند، سهمی که تا پیش از این مغفول مانده است .

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، شرکت ملی نفت ایران در تلاش است تا بتواند 10 گروه کالایی پرمصرف این صنعت را توسط سازندگان داخلی ایران بسازد و در این زمینه نیز تاکنون گام های موثری برداشته شده است اما همچنان فضا برای بومی‌سازی این تجهیزات بسیار وسیع است.

به گفته سید حمید حسینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی، شرکت نفت کیکی بزرگ را به سازندگان داخلی نشان داده و اعلام کرده که این میزان قرارداد و سفارش در این صنعت وجود دارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به سابقه بومی سازی تجهیزات نفتی در کشور، گفت:‌ اکنون شرکت نفت با این سابقه می‌خواهد 10 گروه کالای پر مصرف خود را از طریق ساخت داخل تامین کند.

وی ادامه داد:‌ این حرکت بسیار خوبی است و بخش خصوصی از آن استقبال کرده است.

حسینی به سابقه بومی سازی تجهیزات نفتی در کشور اشاره کرد و افزود:‌ در سال های گذشته یکی از کارهای خوبی که شرکت نفت انجام داد و باعث شد ما در زمینه تجهیزات نفت صاحب دانش فنی و تکنولوژی شویم،‌ امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی به شرط همکاری با داخلی ها برای ساخت تجهیزات بود.

وی خاطر نشان کرد: در این خصوص هم شرکت‌های خارجی و هم شرکت‌های ایرانی منافع زیادی داشتند زیرا خارجی‌ها از فرصت صنعت نفت ایران بهره می‌برند و در کنار آن ایرانی‌ها نیز در طول دوره قرارداد انتقال تکنولوژی به داخل انجام می‌دادند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی ادامه داد:‌ در قراردادهای سال‌های گذشته نحوه کار به این صورت بود که به طور مثال ابتدا خرید خارجی انجام می‌شد . در گام دوم سهمی برای ساخت داخل در نظر گرفته شده و به مرور سهم ایران در این زمینه در گام‌های بعدی افزایش پیدا می‌کرد.

حسینی گفت: بنابراین هم شرکت خارجی به دلیل بزرگ بودن سفارش علاقه‌مند به حضور در بازار ایران بود و هم مجبور به انتقال تکنولوژی به سازندگان داخلی می‌‌شد.

این فعال بخش خصوصی افزود:‌ با توجه به این سابقه در صنعت توربین و کمپرسور در کشور در زمینه ساخت داخل تجربیات خوبی وجود دارد،‌ همچنین تجهیزات سرچاهی نیز با موفقیت در کشور ساخته شد که نشان می‌دهد ایران در این خصوص تجربه بسیار موفقی بدست آورده است.

حسینی شرکت ملی گاز را عمده‌ترین مصرف کننده کالاهای بومی صنعت نفت دانست و افزود: مقدمات اینکار در شرکت گاز فراهم شده است.

وی گفت: از دیگر اقدامات انجام شده برای بومی‌سازی می‌توان به توجه جدی صنعت نفت در نمایشگاه امسال اشاره کرد که عمده حضور خود را برروی قطعات و تجهیزات متمرکز کرده بود که نشان‌دهنده حرکت درست در این مسیر است.

۸ آبان ۱۳۹۵ ۱۰:۰۹
تعداد بازدید : ۶۷۴