مزیت‌های صنعت نفت، ایران را در کانون توجه قرار داده است

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: مزیت‌های موجود برای سرمایه‌ گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، سبب شد ایران به‌عنوان اقتصاد جدید، کانون توجه کشورها قرار گیرد.

به گزارش شانا، مهدی جهانگیری، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران، دیروز (سه شنبه ١١ آبان ماه) در حاشیه برپایی سومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌ سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری کشور درباره روابط اقتصادی ایران با کشورها در شرایط پسابرجام اظهار کرد: در یک دوره ١٢ ساله درگیر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بودیم که سرمایه‌ گذاری و درآمد کشور را با چالش جدی مواجه کرد و سبب قطع ارتباط با اقتصاد جهانی شد.

وی با بیان این که ایران در دوره پسابرجام به‌عنوان یک اقتصاد جدید مورد توجه سرمایه‌ گذاران خارجی قرار گرفته است، افزود: مزیت‌های موجود برای سرمایه‌ گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری، معادن و بخش صنعت سبب شد ایران به‌عنوان اقتصاد جدید، کانون توجه کشورها قرار گیرد که در ابتدای مسیر شرکت‌ها و هیئت‌های خارجی زیادی از ایران بازدید کردند.

جهانگیری تصریح کرد: مطالعات میدانی، انتخاب شرکای ایرانی و حضور در ایران و شناخت نسبی از کشور، اقدام هایی بود که در قالب پروتکل‌های سیاسی و اقتصادی میان اتاق‌های بازرگانی آغاز شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: بر اساس نظر دولت در برنامه ششم توسعه، امسال باید به رشد اقتصادی هشت درصدی برسیم، آمارها حاکی از آن است که رشد چهار درصدی محقق شده که البته سهم عمده‌ای از این رشد ناشی از افزایش فروش نفت و حوزه پتروشیمی بوده است.

وی با بیان این که نظام بانکی باید متناسب با شرایط اقتصادی، خود را بازسازی کند، گفت: بانک‌های ما به هیچ عنوان در شرایط رقابت با بانک‌های بین‌المللی قرار ندارند و در این مسیر نیاز به اصلاح جدی ساختار مالی بانک‌ها و روابط کارگزاری گسترده با بانک‌های بین‌المللی و انتخاب شرکای جدید در بازار پول و همچنین فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم در این مورد داریم.

جهانگیری، به مزیت‌های موجود در کشور در حوزه‌های مختلف برای جذب سرمایه‌ گذاری خارجی اشاره کرد و افزود: برای سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی و ایرانیان خارج از کشور، باید شرایط لازم مهیا شود، وجود منابع خارجی ارزان‌قیمت می‌تواند شرایط انحصار مالی را بشکند و شرایط را برای رونق آماده سازد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در این که آمریکا مخالفت‌هایی جدی با ایران دارد تردیدی نیست، اما مهم‌ترین نکته این است که ما مسیری را برای پس از برجام انتخاب کرده‌ایم و باید بر اساس توافق‌ها، چانه‌زنی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که در زمینه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی موفق عمل کرده‌ایم؟ گفت: از ابتدای انقلاب این سخن مطرح است، یک‌سوم از اقتصاد کشور به حوزه نفت وابسته است، اما شرایط به سمت کاهش وابستگی حرکت می‌کند.

جهانگیری عنوان کرد: اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت اجرایی شود وابستگی به خودی‌ خود از میان می‌رود، ما به دنبال ایجاد یک ظرفیت جدید در حوزه نفت هستیم، این کار مستلزم آن است که خام فروشی از دستور کار خارج شود و به سمت فرآوری محصولات پیش رویم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: آنچه امروز مهم است فاصله گرفتن ما از اقتصاد دولتی است، این نوع اقتصاد ما را بیشتر از وابستگی به اقتصاد نفتی رنج می‌دهد، اقتصاد نفتی به خودی خود کاهش می‌یابد، حرکت به سمت کاهش سطح وابستگی به اقتصاد دولتی و اجرایی کردن خصوصی‌ سازی به‌معنای واقعی یک ضرورت است که امیدواریم دولت و بخش خصوصی در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند.

وی، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌ سازی و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور بانک‌ها و بیمه‌ها در حد توان خوب است، اما می‌توانست بهتر برگزار شود، کیش می‌تواند یک قطب اقتصادی باشد.

سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه از دوشنبه (١٠ آبان ماه) تا پنجشنبه (١٣ آبان ماه) در جزیره کیش برگزار می‌شود.

۱۲ آبان ۱۳۹۵ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۴۱۰