استفاده از خط اعتباری 10 میلیارد دلاری بانک مرکزی برای پروژه های نفتی

استفاده از خط اعتباری 10 میلیارد دلاری بانک مرکزی برای پروژه های نفتی
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت از ارائه فهرست پروژه های بخش بالادستی صنعت نفت برای استفاده از خط اعتباری 10 میلیارد دلاری بانک مرکزی خبرداد.
 

محسن خجسته مهر در گفت و گو با خبرنگار شانا با تشریح روند تامین منابع مالی مورد نیاز صنعت نفت گفت: بر اساس بودجه امسال، بانک مرکزی موظف شد خط اعتباری 10 میلیارد دلاری را برای شتاب دهی به پروژه های بالادستی صنعت نفت اختصاص دهد، بر این اساس تسهیلاتی از منابع بانک مرکزی به صورت خط اعتباری و سپرده گذاری در اختیار وزارت نفت قرار می گیرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدورکربوری وزیر نفت افزود: فهرست طرح ها و پروژه های بالادستی وزارت نفت برای استفاده از این خط اعتباری به زودی در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد.

خجسته مهر استفاده 18 درصدی از منابع صندوق توسعه ملی با هدف حمایت از بخش خصوصی، مجوز انتشار 10 میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی، و ارائه مجوز به پنج وزارتخانه برای انتشار 15 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی، اجازه به وزارت نفت برای فروش 10 میلیارد دلار سهام و اموال را از دیگر منابع تامین مالی پروژه های وزارت نفت بویژه در بخش بالادستی اعلام کرد.

وی یادآور شد: امسال برای نخستین بار در قانون بودجه اجازه استفاده از وام های بانکی به شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران برای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت داده شد.

معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری افزود: براین اساس 5 هزار میلیارد تومان برای شرکت های مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره، شرکت نفت و گاز پارس، اروندان و شرکت نفت مناطق مرکزی اختصاص یافت.

به گفته وی هر کدام از شرکت های یاد شده می توانند یک هزار میلیارد تومان از محل وام های ماده 22 قانون بودجه سال 91 استفاده کنند.

معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: برای نخستین بار امسال مبادله موافقتنامه ها میان وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه آن انجام و پس از آن به اطلاع معاونت راهبردی می رسد و این مهم نقش خوبی در شتاب بدهی اجرای پروژه های صنعت نفت دارد.

۲۵ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۱۴
تعداد بازدید : ۸۹۱