HOV دومین قرارداد جدید نفتی با توتال به سرانجام رسید / امید آقای وزیر به رفع تردید شرکت های خارجی

روز گذشته دومین HOV براساس قرارداد جدید نفتی با شرکت های توتال، شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) و شرکت دولتی پتروپاس برای توسعه آخرین میدان گازی پارس جنوبی به مبلغ 6میلیارد دلار منعقد شد.

به گزارش «فرصت امروز» بیژن نامدار زنگنه در این مراسم با تاکید بر اینکه این قرارداد نیست و هنوز HOA است، گفت: بیش از ۷۰ درصد ساختار قرارداد در این مراسم تنظیم و نهایی شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر توسعه بخش بالادستی صنعت نفت براساس دو اولویت توسعه میادین مشترک نفت و گاز و افزایش ضریب بازیافت قرار داده شده است، گفت: شرکت توتال فرانسه در بخش توسعه و سرمایه گذاری صنعت نفت ایران پیشتاز بوده است، همچنین ایران هیچ وقت چین و شرکت های چینی را به عنوان شرکای استراتژیک خود فراموش نخواهد کرد. 

امید آقای وزیر به رفع تردید شرکت های خارجی

وی ابراز امیدواری کرد که تردید برخی شرکت ها برای کار در ایران برطرف شود و گفت: با تبدیل HOV به قرارداد حدود شش ماه در زمان صرفه جویی می کنیم.

زنگنه درباره چگونگی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز اعلام کرد: حدود 70 درصد از توسعه این فاز توسط شرکت ایرانی انجام خواهدشد. شرکت های ایرانی در صورت افزایش توان و ارتقای کیفیت کار خود می توانند سهم ۳.۵میلیارد دلاری در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی داشته باشند.

وزیر نفت با بیان اینکه انتقال فناوری و دانش مدیریت مخزن به کشور از اهداف قرارداد با شرکت توتال است، اعلام کرد: شرکت پتروپارس به عنوان شریک داخلی، سهم یک میلیاردی دلاری یعنی 20درصد از کل قرارداد را خواهد داشت و از این رو از شرکت های پیمانکاری ایرانی درخواست می شود از حالت فعالیت امانی خارج شوند تا توان شان برای ایجاد رقابت در یک شرایط رقابتی در صنعت نفت کشور فراهم شود.

زنگنه با اشاره به فعالیت 11 شرکت E&P در کشور گفت: شرکت های بخش خصوصی ایران از توان مالی بالایی برای تامین منابع مالی پروژه های صنعت نفت برخوردار نیستند. به زودی ۸۰ میلیارد دلار قرارداد جدید در سطح صنعت نفت کشور امضا خواهد شد که اگر سهم هر شرکت ایرانی حدود ۲۰ درصد تعیین شود، باید در مجموع شرکت های ایرانی ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار پول به صنعت کشور تزریق کنند که این میزان به تنهایی از صندوق توسعه ملی و بانک های داخلی تامین نخواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه با امضای قراردادهای نفتی می توان میزان تولید را افزایش داد، گفت: با این کار می توانیم سهم مان را در بازار نگه داریم و با افزایش ظرفیت تولید به جایگاه سیاسی دست یابیم.

وی همچنین گفت: تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی نیز تا پایان امسال نهایی خواهد شد، از این رو با امضای موافقتنامه دیروز، وضعیت توسعه ۲۲ فاز پارس جنوبی عملیاتی و تعیین تکلیف می شود. همچنین تا پایان این دولت ۱۱ فاز پارس جنوبی به مدار می آید.

زنگنه در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، خرید نفت مصر از ایران را دروغ محض دانست و درباره اینکه آیا نشست ٣٠ نوامبر وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مهلت پایانی برای تصمیم گیری درباره کاهش تولید نفت اعضای این سازمان است، گفت: به مذاکرات در این نشست بدبین نیستم.

وی درباره فریز نفتی نیز گفت: این موضوع با مصاحبه حل نمی شود، باید در این باره صحبت کرد. من مثبت فکر می کنم.

به گزارش «فرصت امروز» دراین مراسم، محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه فاز ١١ پارس جنوبی به لحاظ برخورداری از سکوی فشار افزایی گاز با دیگر طرح‎های توسعه پارس جنوبی تفاوت دارد، گفت: حجم ذخایر درجای گاز فاز ١١ را حدود ٢١ تریلیون فوت مکعب است.

وی با بیان اینکه فاز ١١ پارس جنوبی حدود سه سال پس از تولید دچار افت فشار می‎شود؛ تاکید کرد: از هم اکنون باید ساخت تاسیسات مورد نیاز برای فشارافزایی گاز در دستور کار قرار گیرد، زیرا ایران فناوری ساخت سکوی فشارافزا در دریا را ندارد. البته ما به دنبال این هستیم که سکوی فشارافزا در یاردهای ایران ساخته شود، اما چون این سکو حدود ٢٠هزار تن وزن دارد و در کشور سابقه و تجربه مهندسی آن را نداریم، باید زیرساخت‎های موجود را در کشور ارتقا دهیم.

در این مراسم، غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه وزیر نفت با بیان اینکه فاز 11 پس از ۴۰ ماه به تولید خواهد رسید، گفت: قراردادهای جدید با قراردادهای گذشته تفاوت دارد، زیرا در گذشته پیمانکار ظرفیت تولید به ما می داد، اما در قراردادهای جدید حجم قابل محاسبه از میعانات گازی در دوره 20ساله تحویل ما داده می شود، همچنین ضریب برداشت از میادین ۲۵درصد است که این میزان به ۴۰درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر بخش تکنولوژی بالادستی در دنیا رشد روزافزونی داشته است که ما از این میزان رشد جا مانده ایم و امیدواریم براساس قراردادهای جدید نفتی این عقب ماندگی با شرکت های بین المللی برطرف شود.

بنا بر اعلام منوچهری، در این کنسرسیوم شرکت توتال بیش از ۵۰درصد، شرکت پتروپارس حدود 20درصد و شرکت CNPCچین ۳۰درصد سهم دارد.

۱۹ آبان ۱۳۹۵ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۴۲۴