اقتصاد ایران شوک قیمت نفت را پشت سرگذاشت

اقتصاد ایران شوک قیمت نفت را پشت سرگذاشت
رئیس کل بانک مرکزی گفت: اقتصاد ما توانست در شرایط سخت نه تنها شوک قیمت نفتی را به خوبی پشت سر بگذارد، بلکه حتی در این دوره، تورم با حرکت در مسیر کاهشی، روند بسیار مطلوبی داشته است.

به گزارش شانا، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، شامگاه دوشنبه (٢٤ آبان ماه) در نخستین نشست مشترک رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس دهم و مدیران ارشد بانک مرکزی گفت: با سیاست گذاری مناسب و به موقع، آن هم در شرایطی که کشورهای نفتی تحت تاثیر شوک شدید قیمت نفت دچار نوسان‌های شدید اقتصادی شدند، اقتصاد ما با وجود شرایط تحریمی سخت، توانست نه تنها این شوک را به خوبی پشت سر بگذارد، بلکه حتی در این دوره تورم با حرکت در مسیر کاهشی، روند بسیار مطلوبی داشته است.

بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت بخش مهمی از درآمدهایشان را از دست داده‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران به دلیل موقعیت ویژه خود، پس از برجام کمترین آسیب را از محل کاهش قیمت نفت پذیرا شده است.

وی با تبیین اقدام‌های مهم ایران برای خروج از فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، افزود: یکی دیگر از الزام‌های گسترش روابط بانکی و اقتصادی با بانک‌های دنیا، بهبود وضع ایران در FATF بود.

سیف تصریح کرد: بانک‌های خارجی برای ایجاد روابط بانکی و ارائه خدمات باید امکان شناسایی مناسب مشتریان خود را داشته باشند و تا زمانی که در این زمینه اطمینان قطعی حاصل نکنند، نسبت به برقراری ارتباط تردید دارند، بر این اساس با تلاش‌ها و پیگیری‌های کارشناسان وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی توانستیم گام‌های مثبتی در رفع موانع موجود برداریم و خوشبختانه اسم کشور ایران از فهرست سیاه FATF خارج شد که مقدمه‌ای برای بهبود روابط مطلوب بین‌المللی بانکی محسوب می‌شود.

گروه ویژه اقدام مالی یا FATF یک گروه میان دولتی است که در چهارم تیر ١٣٩٥ با انتشار بیانیه‌ای، درخواست خود از کشورها برای انجام اقدام‌های مقابله‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مدت یک سال به حالت تعلیق در آورد، این تعلیق، نتیجه اقدام‌های متعدد دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه در سال‌های اخیر، از جمله تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و التزام ایران به اجرای برنامه اقدام برای رفع کاستی‌های چارچوب مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم منطبق با قانون اساسی است.

۲۵ آبان ۱۳۹۵ ۱۶:۴۴
تعداد بازدید : ۵۲۲