دریافت عوارض 50 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی منتفی شد

دریافت عوارض 50 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی منتفی شد
همزمان با منتفی شدن دریافت عوارض 50 درصدی بر صادرات محصولات پتروشیمی، نگرانی سهامداران این صنعت برطرف می شود و وضعیت سودآوری شرکت‌های پتروشیمی دستخوش تغییر نخواهد شد.

به گزارش شانا، سرپرست معاونت کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت اظهارکرد: موضوع اخذ عوارض 50 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی منتفی شده است.

محمدمهدی نهاوندی افزود: کارگروه تنظیم بازار طرحی را به هیئت دولت پیشنهاد کرده است که براساس آن، موضوع اخذ عوارض 50 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی، منتفی و بررسی اخذ عوارض، صرفا برای آن دسته از محصولات پتروشیمی که تراز تجاری منفی دارند، یعنی واردات آنها بیشتر از صادرات آنهاست، حداکثـر تا سقف 20 درصد درحال بررسی است.

وی با بیان این که تعرفه پیشنهادی برای محصولات مختلف، متفاوت و حداکثر تا سقف 20 درصد برای برخی محصولات خاص است، افزود: پیشنهاد کارگروه تنظیم بازار به منظور تأمین نیاز داخل و حمایت از محصولاتی که بازار داخلی مناسبی دارند، تهیه شده و در عین حال، در این پیشنهاد حداکثر ملاحظه برای صادرات محصولات پتروشیمی مدنظر قرار گرفته است.

به گفتـه سرپرست معاونت کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت، طرح پیشنهادی کمک می‌کند تا مشکل افزایش نرخ مواد اولیه برای واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی برطرف شود، به‌علاوه در این طرح سازکارهای لازم برای تنظیم بازار داخلی محصولات پتروشیمی ازطریق بورس کالا نیز پیش‌بینی شده است.

نهاوندی درباره تاریخ اجرای این طرح گفت: هنوز تاریخ دقیقی مشخص نشده است، زیرا ترجیح می دهیم با بررسی‌های دقیق‌تر و پس ‌از هماهنگی کامل با تشکل‌های تولیدی و واحدهای ذیربط در وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی، در این زمینه تصمیم‌گیری نهایـی صورت گیرد.

پیش ‌از این نیز مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان از احتمال منتفی‌شدن موضوع اخذ عوارض 50 درصدی از صادرات محصولات پتروشیمی خبـر داده بود.

مرتضی عزیزی گفته بود: این پیشنهاد، ناشی از نگرانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از کمبود این محصولات در بازار داخلی است که با رایزنی های انجمن صنفی پتروشیمی با وزارتخانه مذکور و رفع این نگرانی ها، پیشنهاد یادشده منتفی خواهد شد.

به گفته کارشناسان، با توجه به تصمیم های اخیر به نظر می رسد نگرانی سرمایه‌گذاران درباره تأثیر اخذ عوارض 50 درصدی بر صادرات محصولات پتروشیمی برطرف شده و درصورتی که به هر ترتیب، عرضه بخش بسیار اندکی از محصولات پتروشیمی به سبب وجود تقاضای زیاد و اشتیاق خریداران داخلی در بازار داخلی صورت پذیرد، این موضوع تأثیر منفی بر سودآوری این شرکت‌ها نخواهد داشت، زیرا قیمت فروش این محصولات در بازار داخلی با نرخ‌های جذاب و رقابتی انجام خواهد شد.

چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با شانا اظهار کرد: وزارت صنعت تعدادی از محصولات پتروشیمی را مشمول عوارض صادراتی کرده است که با رایزنی ها و مذاکرات انجام شده چند شرکت پتروشیمی از این عوارض معاف شدند.

عبدالحسین بیات افزوده بود: در برخی از شرکت ها تولید نسبت به مصرف پایین تر است و امکان دارد کمبود در بازار وجود داشته باشد؛ به همین دلیل برای پرهیز از صادرات، این عوارض اعمال شده بود.

وی تصریح کرده بود: بر اساس نیاز و ضوابط موجود و همکاری و تعامل میان وزارت نفت و وزارت صنعت، نحوه اعمال عوارض برای 15 شرکت اعلام شده تغییر خواهد کرد.

بیات ادامه داده بود: با مذاکره های مثبتی که انجام شده، پیش بینی می شود فقط چند شرکت مشمول این عوارض شوند و روند تولید و صادرات سایر شرکت ها روند عادی خود را ادامه دهد.

۱ مرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۲۳
تعداد بازدید : ۸۷۲