آغاز تولید بنزین از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای سال ۹۶

آغاز تولید بنزین از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای سال ۹۶
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از آغاز تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای سال ۹۶ خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «عباس کاظمی» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشستی خبری اظهار داشت: واحد تقطیر فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیش از این راه اندازی شده و هم‌اکنون شاهد تولید‌ نفتا و نفت‌گاز در این پالایشگاه هستیم.

وی افزود: واحد بنزین سازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز تا پایان امسال مراحل نهایی بهره برداری را سپری کرده و در ابتدای سال 96 شاهد تولید بنزین در این پالایشگاه خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی و پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه "هم‌اکنون محصول نفتا و نفت گاز این پالایشگاه صادر می‌شود"، گفت: با بهره برداری کامل از فاز نخست بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال و همچنین بهره‎برداری از طرح جدید پالایشگاه بندرعباس تولید بنزین یورو 4 از 35 درصد کنونی به دو برابر خواهد رسید.

وی ادامه داد: هم اکنون 61 میلیون لیتر بنزین پایه در کشور تولید می شود که این رقم با امتزاج به 63 میلیون لیتر در روز می‎رسد که از این مقدار، در حال حاضر روزانه 25 تا 28 میلیون لیتر بنزین یورو 4 است که سال آینده 24 میلیون لیتر دیگر به این مقدار افزوده می‎شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: امسال برای نخستین بار در تاریخ نفت کشورمان بطور میانگین 400 هزار بشکه در روز صادرات انواع فرآورده‌های نفتی داشتیم و پیش بینی می کنیم که در سال جدید میلادی این حجم صادرات به رکورد جدید 600 هزار بشکه در روز برسد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 5 درصد رشد در مصرف بنزین کشور به ثبت رسیده که این افزایش مصرف بنزین به دلیل رشد 9 درصدی تولید و شماره گذاری خودرو و موتورسیکلت در کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه "در حال حاضر 14 هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت و فرآورده داریم"، گفت: امسال نیروگاه بندرعباس به خط لوله متصل شد و نیروگاه زاهدان نیز تا پایان امسال به خط لوله انتقال نفت و فرآورده متصل می شود.

وی افزود: همچنین همه نیروگاه‌ها به‌جز نیروگاه چابهار در سال 96 به خط لوله انتقال فرآورده متصل می شوند.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: به دلیل طراحی‌های قدیمی تولید نفت کوره در برخی پالایشگاه‌های کشور بسیار زیاد است و به دلیل آنکه قیمت نفت کوره از نفت خام کمتر است، این پالایشگاه‌ها با صرفه اقتصادی تولید نمی‌کنند؛ از اینرو اصلاح ساختار پالایشگاه‌ها در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طرح‌های بهینه‌سازی در برخی از پالایشگاه‌ها در آبادان کلید خورده و فاز یک اصلاح پالایشگاه آبادان با باز شدن 1.3 میلیارد دلار LC از ماه جاری آغاز می‌شود که کنسرسیومی از شرکت‌های چینی و ژاپنی این کار را آغاز خواهند کرد.

کاظمی میزان سرمایه گذاری لازم برای اصلاح پالایشگاه آبادان را 3 میلیارد دلار دانست و گفت: در حال حاضر LC برای 1.3 میلیارد دلار آن باز شده و مابقی نیز در روز های آینده باز خواهد شد.

وی افزود: همچنین مذاکرات خود را با شرکت‌های چینی، ژاپنی و کره‌ای به منظور اصلاح ساختار پالایشگا‌ه‌ها آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم تولید نفت کوره در این پالایشگاه‌ها را که هم اکنون 24 درصد است، به زیر 10 درصد برسانیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه "برای اصلاح مجموع این پالایشگاه‌ها 14 میلیارد دلار هزینه نیاز است"، اذعان داشت: مذاکرات برای پالایشگاه اصفهان با شرکت دایلم کره جنوبی است که محصولات تولیدی نیز به یورو 4 و یورو 5 ارتقا پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: طرح عرضه سوخت گازوئیل به خودروهای سنگین براساس پیمایش از مهرماه سال 94 آغاز شد که بر این اساس روزانه 7 میلیون لیتر نفت گاز کمتر به ماشین‌های سنگین تحویل داده شد که به همین نسبت نیز حجم قاچاق گازوئیل نیز کاهش پیدا کرد.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: در حال حاضر پالایشگاه‌های کشور 61 میلیون لیتر بنزین پایه، 90 میلیون لیتر نفت گاز، 64 میلیون لیتر نفت کوره و 6 هزار تن گاز مایع تولید می‌کنند که با بهره‌برداری از واحد بنزین‌سازی ستاره نیاز کشور از واردات است و پس از سال‌های طولانی ایران صادرکننده بنزین می‌شود.

وی افزود: امسال به طور میانگین روزانه 11 میلیون و 800 هزار لیتر بنزین وارد کشور شده است.

کاظمی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص افزایش 5 درصدی قیمت فرآورده‌ها و تخصیص آن برای توسعه خطوط لوله و پالایشگاه‌ها گفت: این مصوبه در سال‌های گذشته هم بود که سال گذشته از قبال آن 1500 میلیارد تومان بودجه عاید شرکت ملی پالایش و پخش شد که در تعمیر و نگهداری خطوط لوله صرف شد.

معاون وزیر نفت در خصوص پالایشگاه سیراف که قرار بود با ظرفیت پالایش 480 هزار بشکه میعانات گازی احداث شود، گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های این پالایشگاه آماده است و مذاکرات با یک شرکت ژاپنی برای تامین لایسنس آن انجام شده که هر پروژه 400 میلیون یورو هزینه دارد؛ با توجه به روند کار انتظار داریم تا سه سال آینده این واحدها تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

کاظمی در خصوص مذاکرات صورت گرفته با کشور عراق در رابطه با شروع سواپ نفت اظهار داشت: بحث سوآپ نفت از اقلیم کردستان مربوط به دولت است و ربطی به پالایشگاه‌ها ندارد اما عراقی‌ها نسبت به آن جدی نیستند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص برندسازی جایگاههای سوخت، گفت: این طرح نیز به دلیل آنکه شاهد کاهش شرکت‌های حقیقی که با مجموعه پالایش و پخش در ارتباط هستند باشیم در دستور کار قرار گرفت به طوریکه برندها می‌توانند فرآورده را از ما تحویل بگیرند و خودشان نسبت به عرضه آن اقدام کنند و سازمان تعزیرات و موسسه استاندارد نیز وظیفه نظارت بر برندها را دارد.

این مقام مسئول به بروز مشکل در پالایشگاه اراک به عنوان دلیل کاهش عرضه بنزین سوپر اشاره کرد و گفت: مشکلی اخیرا در پالایشگاه اراک پیش آمده بود که تولید بنزین سوپر را متوقف کرد؛ اما هم اکنون در تولید بنزین سوپر با مشکل مواجه نیستیم و بیش از 4 میلیون لیتر بنزین سوپر در کشور عرضه می‌شود.

وی افزود: حجم ذخیره بنزین کشور بیش از یک میلیارد لیتر است که بر این اساس شرایط ذخیره‌سازی عالی است و نگرانی در این باره وجود ندارد.

۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۶۰۰