توضیحات روابط عمومی وزارت نفت درباره خبر کرسنت و توضیحات فارس

توضیحات روابط عمومی وزارت نفت درباره خبر کرسنت و توضیحات فارس
روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد جلسات استماع اظهارات طرفین پرونده کرسنت در نوامبر 2016 گذشته به پایان رسیده و صدور حکم به ماه‌های آینده موکول شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به خبر «وظیفه دفاع از پرونده کرسنت برعهده وزارت نفت بود» که هفته گذشته در قالب گفت وگوی خبرنگار فارس با معاون سابق امور حقوقی رئیس جمهور منتشر شد توضیحاتی را حاوی اتهامات و توهین‌هایی ارسال کرده است. متن این توضیحات به شرح زیر است:

 

1ـ برخلاف آنچه از سوی برخی جریان‌های صاحب رسانه ادعا شده، مهندس زنگنه از ابتدای حضور در وزارت نفت در دولت یازدهم، پیگیری پرونده کرسنت توسط تیم حقوقی مبرز برای دفاع تمام قد از منافع ملی کشور را به طور جدی در دستور کار قرار داده‌اند.... 

اما با توجه به حساسیت موضوع و تأکید مراجع عالی ذیصلاح بر سکوت وزارت نفت تا تعیین تکلیف نهایی پرونده، از اطلاع‌رسانی مستمر در خصوص جزئیات خودداری شده است؛ این در حالی است که وزارت نفت سخنان شنیدنی بسیاری در این زمینه دارد که در وقت مقتضی که دیر نیست آنها را به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رساند. تا آن زمان گزارش جزئیات پرونده کرسنت مطابق روال جاری به مراجع ذیصلاح کشور ارائه می‌گردد. 

2ـ در کشور ما و به ویژه در دو سه سال اخیر افراد و تریبون‌هایی هستند که ادعا می‌کنند بیش از دیگران دلسوز ایران، اسلام و انقلاب‌اند اما شگفت آنجاست که آنها مدت‌هاست در دادگاه بین‌المللی پرونده کرسنت، ساز حریف را کوک می‌کنند، آن چنان که هرگاه تیم حقوقی وزارت نفت در جریان این پرونده گشایشی پیدا می‌کند، جریانی خاص در داخل کشور، اعداد و ارقامی ساختگی به عنوان خسارت وارده به کرسنت منتشر می‌کند که نه تنها طرف مقابل چنین داعیه‌ای ندارد، بلکه صرفاً با استناد به این اظهارات و جوسازی‌های رسانه‌ای، در پی تقویت برخی ادعاهای خود برمی‌آید. 

حال باید پرسید چگونه این مدعیان به خود حق می‌دهند، بدون اطلاع و برخلاف مصالح ایران و ایرانیان با اعلام اعداد و ارقام غلط و موضع‌گیری‌های نادرست، حریف را در عرصه دادگاه یاری کنند؟!

3ـ دیوان داوری همچنان در حال رسیدگی به پرونده کرسنت است، اما با توجه به خالی بودن دست حریف در دادگاه، این شائبه به طور جدی وجود دارد که از طریق برخی عوامل خود با جریان‌سازی در داخل ایران، بکوشد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و تنها با استناد اعداد و ارقام منتشر شده در شماری از رسانه‌ها زمینه‌ای برای اثبات ادعای خسارت خود بیابد! 

4ـ تیم حقوقی وزارت نفت در جریان پرونده کرسنت، بی‌توجه به شانتاژهایی که پیداست از سوی جریاناتی خاص هدایت می‌شوند با قدرت کار حرفه‌ای و تخصصی خود را دنبال می‌کند. 

در همین راستا این تیم با توجه به نیاز به تقویت حقوقی، حقوقدانان مبرز بین‌المللی را نیز به خدمت گرفته است و این کار هیچ ارتباطی با زمان صدور حکم ندارد. 

در این میان نکته آنجاست که مخالفان وزارت نفت در زمان‌بندی‌های خاص خود به اشتباه افتاده‌اند که دست به پیشگویی زده و متأسفانه با شادمانی!! اعلام می‌کنند حکم محکومیت 18 میلیارد دلاری ایران صادر شده است. 

این در حالی است که جلسات استماع اظهارات طرفین تازه در نوامبر 2016 گذشته به پایان رسیده و صدور حکم به ماه‌های آینده موکول شده است! از این رو همان‌گونه که وزارت نفت به رغم داشتن حرف‌های ناگوار برای این مخالفان، سکوت پیشه کرده، ایشان را نیز به صبر و سکوت و البته اندکی تقوا توصیه می‌کند. 

توضیحات خبرنگار خبرگزاری فارس:

1. خبرگزاری فارس به عنوان یک رسانه مستقل و صد البته منتقد به برخی از تصمیمات وزارت نفت به همراه  دیگر رسانه‌های حق طلب داخل کشور از توضیحات مبسوط جناب آقای بیژن زنگنه وزیر محترم نفت در خصوص علت عقد قرارداد کرسنت و نحوه انعقاد این قرارداد استقبال می‌کند. چه بسا بهتر آن است که توضیحات شخص عالی وزارت که قرارداد کرسنت در دوران تصدی وی در وزارت نفت منعقد شده است و یا نماینده تام الاختیار ایشان در حضور کارشناسان و منتقدان این قرارداد و با پوشش رسانه‌ای صورت گیرد تا به شفافیت موضوع کمک کند.

2. لحن نویسنده جوابیه به گونه ای است که گویا امضاکنندگان قرارداد کرسنت را دایه مهربان تر از مادر می داند؛ که مصالح نظام را در نظر گرفته و اقدام به انعقاد این قرارداد که در تاریخ صنعت نفت بعد از انقلاب بی سابقه بوده کرده اند.

ظاهرا نویسنده این جوابیه در مورد اظهارات نهادهای نظارتی کشور در خصوص این قرارداد اطلاعی ندارد. جالب است که نویسنده این قرارداد بداند که سه نهاد نظارتی کشور وابسته به سه قوه پس از انعقاد این قرارداد گزارش‌های بسیار هشداردهنده‌ای درباره این قرارداد در اختیار نهادهای مسئول کشور گذاشته‌اند. حتی یکی از این نهادهای نظارتی در زمان انعقاد قرارداد انتقادهای جدی و سنگینی را نسبت به این قرارداد و امضا کنندگان آن مطرح کرده است.

3. احتمالا جوابیه‌نویس کم‌اطلاع وزارت نفت نسبت به اظهارات مسوولان قوه قضائیه نیز اعتراض دارد زیرا که اخیرا جناب آقای محسنی ازه ای سخنگوی قوه قضائیه از وجود چندین کارتن کاغذ در مورد کرسنت در دادگاه‌های داخل کشور خبر داده است که در قالب ۴ پرونده در دست رسیدگی است.

بهتر آن است که نویسنده جوابیه به جای برآشفته شدن از خبر فارس،  از مسوولانی که این قرارداد را منعقد کرده اند و از ان نیز دفاع می کنند در مورد علت وجود این پرونده ها در قوه قضائیه به منظور تنویر افکار عمومی توضیح بخواهد.

4. جوابیه‌نویس وزارت نفت ظاهرا از انتشار رقم 18 میلیارد دلار خسارتی که به ایران تحمیل شده است نیز گلایه دارد. باید گفت این گلایه را باید با وزرای دولت یازدهم یعنی وزرای صنعت، معدن و تجارت و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کند. زیرا  برای اولین بار این افراد بودند که از میزان خسارت پرونده کرسنت در صحن علنی مجلس پرده برداری کردند و رقم دیگری از سوی هیچ فرد مسئول یا غیر مسئول دیگری مطرح نشده است.

6. خبرگزاری فارس منتظر بود که پاسخی شفاف در خصوص علت تغییرات تیم حقوقی ایران در دادگاه لاهه  کمتر از دو ماه قبل از صدور حکم، از سوی روابط عمومی وزارت نفت دریافت کند اما متاسفانه در هیچ کجای توضیحات روابط عمومی وزارت نفت به این مورد اشاره ای نشده است.

7. نویسنده این جوابیه مدعی است که تیم حقوقی وزارت نفت بدون شانتاژ رسانه ای با قدرت کار حرفه ای و تخصصی خود را دنبال می کند.

که صد البته انتظار ملت ایران نیز از تیم حقوقی وزارت نفت همین است. بنابراین اگر کوتاهی در روند دفاع از سوی تیم حقوقی وزارت نفت صورت گیرد که منجر به پرداخت خسارت از جیب ملت ایران شود نه تیم حقوقی وزارت نفت بلکه امضا کنندگان، مطلعین،سکوت کنندگان و مدافعان این قرارداد در پیشگاه ملت ایران و خداوند باید پاسخگو باشند.

هرچند شواهد و قرائن از گفته مسوولان وزارت نفت پیدا است که تکلیف این قرارداد چه خواهد شد زیرا ظاهرا مسوولان صنعت نفت قصد دارند با صادرات گاز بر پایه همان قرارداد این پرونده را فیصله دهند.

۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳:۰۴
تعداد بازدید : ۴۰۲