مذاکره برای رفع دامپینگ نتیجه‌بخش نبود/ امضای تفاهم‌نامه با ۹ شرکت بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی

مذاکره برای رفع دامپینگ نتیجه‌بخش نبود/ امضای تفاهم‌نامه با ۹ شرکت بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با ۹ شرکت بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی گفت: مذاکرات ما برای رفع دامپینگ محصولات پتروشیمی نتیجه‌بخش نبود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در یک نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به روند افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی گفت: در سال 95، 20.3 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی صادر شد و در همین سال نیز 18.7 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در داخل کشور به فروش رسید.

وی با اشاره به سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در بازار جهان گفت: در سال 94 این سهم 2.3 درصد بود که سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در خاورمیانه 22.6 درصد در سال 94 است.

شاه‌دایی با اشاره به سهم صنایع پتروشیمی از صادرات محصولات غیر نفتی گفت: در سال 94، 30.9 درصد از صادرات محصولات غیر نفتی را محصولات پتروشیمی شامل می‌شد.

به گفته این مقام مسئول، عملکرد صنعت پتروشیمی در سال 95 در ظرفیت نصب شده 64.1 میلیون تن، تولید 51 میلیون تن، مقدار صادرات 20.2 میلیون تن، ارزش صادرات 9.5 میلیون دلار و مقدار فروش داخلی 15.3 میلیون دلار است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به طرح‌های افتتاح شده یا در آستانه بهره‌برداری گفت: 20 طرح هم‌اکنون افتتاح و یا در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته‌اند که از این طرح‌ها می‌توان به اسید سولفوریک ارومیه، فاز دوم پتروشیمی کاویان و کارون، پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه، خط لوله اتیلن غرب، پتروشیمی مروارید و مهاباد اشاره کرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه رویکرد شرکت پتروشیمی کمکی به مجتمع‌های موجود جهت ظرفیت اسمی است، گفت: ما مجوز جدیدی را برای طرح‌های متانولی ارائه نمی‌کنیم و به دنبال تشویق برای تشکیل زنجیره ارزش افزوده بیشتر هستیم.

وی با تاکید بر اینکه 50 طرح در پتروشیمی فعال است، گفت: ظرفیت این طرح‌ها 41.3 میلیون تن است که برای تکمیل ظرفیت آن 23 میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با تاکید بر نقش راه این صنعت در برنامه ششم گفت: در برنامه ششم 30 طرح در دستور کار قرار گرفته که برای آنها 39.8 میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

وی ادامه داد: همچنین 5 طرح برای تأمین خوراک مدنظر است که 8.5 میلیارد دلار برای اجرای آن براورد می‌شود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به هاب‌های جدید پتروشیمی گفت: در حال حاضر منطقه عسلویه و ماهشهر هاب پتروشیمی است که قصد داریم بجز این دو منطقه مناطق چابهار، جاسک، قشم، کیش، لاوان، منطقه پارسیان و فاز 2 ماهشهر را نیز به عنوان‌ هاب‌های جدید معرفی کنیم.

شاهدایی با اشاره به آثار پس از برجام در صنعت پتروشیمی گفت: امکان حضور شرکت‌های خارجی، امکان حضور مجدد در بازارهای صادراتی اروپایی، تسهیل شرایط حمل و نقل، بیمه و بانک، تسریع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی از آثار پس از برجام است.

وی با اشاره به مذاکره با شرکت‌ها و بانک‌های خارجی در طول سال 94 و امضای تفاهم‌نامه‌هایی با این شرکت‌ها گفت: ما تفاهم‌نامه‌هایی را با شرکت توتال فرانسه، لینده و باسف آلمان، میتسویی ژاپن و اسکروپ اسپانیا امضا کردیم. همچنین مذاکراتی با شرکت سوجیتز ژاپن، هیوسینگ کره جنوبی و شرکت شل هلند انجام شده است.

وی تصریح کرد: به منظور تأمین فاینانس و نقل و انتقالات راحت‌تر پول، مذاکراتی با 3 بانک آلمانی و یک بانک ژاپنی و یک موسسه مالی در دانمارک انجام شده است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به دامپینگ برخی از کشورها برای حمایت از محصولات تولیدی خود گفت: ما مذاکراتی را برای رفع این دامپینگ انجام دادیم اما هنوز نتیجه‌بخش نبوده است اما به نظر می‌رسد که صنایع پتروشیمی ایران نیازمند یک بازرگانی تجمیعی هستند تا بتوانیم مانع از ایجاد دامپینگ‌های جدید در کشورهای دیگر شویم.

۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۲۵
تعداد بازدید : ۵۷۷