نگاهی به آخرین وضعیت تهیه دیپلماسی انرژی در ایران

نگاهی به آخرین وضعیت تهیه دیپلماسی انرژی در ایران
رییس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با بیان این‌که هدف از تهیه دیپلماسی انرژی در کشور رسیدن به یک اتفاق نظر در خصوص بحث استراتژیک انرژی و مبادلات انرژی است، گفت: هم‌اکنون دیدگاه واحدی در مورد آن وجود ندارد.

حسین ایران‌منش با ابراز امیدواری از این‌که با نهایی‌شدن دیپلماسی انرژی در کشور، درباره انرژی و مبادلات انرژی به اتفاق نظر خواهیم رسید، اظهار کرد: برای اولین بار در کشور با حضور کارشناسان خبره از بخش‌های مختلف دولت، دیپلماسی انرژی تعریف می‌شود.

* * جامعه آکادمیک برای تهیه دیپلماسی انرژی کمک کند

وی با تاکید بر این‌که چارچوب کلی طرح تعریف، کشورهای مورد مطالعه ارائه و RFP جامع آماده شده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه از جامعه آکادمیک کشور می‌خواهیم برای نهایی شدن این طرح به موسسه مطالعات کمک کند.

ایرانمنش در خصوص گرایش دیپلماسی انرژی به کشورهایی خاص مانند کشورهای شرقی یا کشورهای غربی تصریح کرد: هنوز در فاز مطالعات هستیم و فعلا گرایش خاصی مدنظر نیست.

براساس این گزارش، پیش‌تر محمود خاقانی - کارشناس نفت و گاز بین‌الملل، با بیان این‌که تعریف خاصی از آن چه دیپلماسی انرژی نام گرفته،‌ در ایران وجود ندارد و باید بپذیریم که نتوانسته‌ایم دیپلماسی انرژی ایران را تبلیغ کنیم؛ ولی به این معنا نیست که دیپلماسی انرژی نداریم، افزوده بود که ضرورت دارد یک سیاست کلان انرژی در ایران تعریف شود، زیرا کشور‌های همسایه تولیدکننده نفت در دریای خزر و سرمایه‌گذارانی که دنبال راهی برای صادرات محصولات خود از این منطقه محصور هستند، هنوز نمی‌دانند جایگاه نفت و گاز در سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ ایران کجاست.

وی با تاکید بر این که نفت و گاز باید در سیاست خارجی ایران جایگاه ویژه‌ای پیدا کند، توضیح داده بود که لازم است ما نیز آنچه را در جهان امروز به دیپلماسی انرژی شهرت دارد دوباره کسب کنیم و این بحث در اختیار سیاسیون ایرانی است که هرچه بیشتر سعی کنند صنعت نفت و گاز را غیر سیاسی و بیشتر اجرایی کنند تا مانند صنعت نفت و گاز سایر کشور‌های دنیا به دنبال افزایش کیفیت مدیریت در صنعت نفت و کاهش هزینه‌های تولید خود باشد و نیروی انسانی مناسب برای این کار تربیت کند، در این صورت دیگر نیازی نیست از خارج صنعت نفت نیروهای کم‌تجربه برای مدیریت در این صنعت تحمیل شوند.

۲۰ دی ۱۳۸۹ ۱۵:۲۶
ایسنا |
تعداد بازدید : ۱,۴۱۱