تاپایان سال 1393/ روزانه 35 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین سوپر کشور افزوده می شود

تاپایان سال 1393/ روزانه 35 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین سوپر کشور افزوده می شود
با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 35 میلیون لیتر بنزین سوپر با عدد اکتان (آرام سوزی) 95 به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در مجاورت پالایشگاه فعلی نفت بندرعباس ، در حال ساخت است.

خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق خط لوله ای به طول بیش از 385 کیلومتر از پالایشگاه های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 35 میلیون لیتر بنزین سوپر و 14 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده های نفتی کشور اضافه می شود و تولید روزانه 4 میلیون لیتر گازمایع(ال پی جی)، 3 میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی است.

ساخت این پالایشگاه با 700 هکتار مساحت از سال 1386 آغاز شده است و در صورت تامین به موقع منابع مالی تا پایان سال 1393 به بهره برداری خواهد رسید.

از نکات قابل توجه در ساخت این نوع پالایشگاه ها، بالابودن ارزش افزوده پالایشگاه های میعانات گازی نسبت به پالایشگاه های نفت است. تبدیل بیش از 75 درصد خوراک پالایشگاه میعانات گازی به بنزین و نفت گاز از جمله توجیه های اقتصادی برای انجام این پروژه است.

48 درصد سهام شرکت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، 38.77 درصد به شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، 11.07 درصد به صندوق بازنشستگی صنعت نفت و 2.16 درصد آن متعلق به شرکت SPC اندونزیایی است.

بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود 3.8 میلیارد یورو منابع مالی نیاز است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال حاضر توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های داخلی در حال ساخت است و در حال حاضر 54 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بر اساس پیش بینی های انجام شده فاز نخست این طرح با ظرفیت پالایش روزانه 120 هزار بشکه، بهار سال 1392 در مدار تولید قرار می گیرد.

۸ مرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۱۷
تعداد بازدید : ۹۳۸