چالش های سرمایه گذاری نفتی در پاکستان

چالش های سرمایه گذاری نفتی در پاکستان
فعالان صنعت نفت پاکستان نسبت به احتمال از دست رفتن سرمایه گذاری های عظیم خارجی در بخش اکتشاف و تولید این کشور اظهار نگرانی کردند.

 
به گزارش پایگاه اینترنتی دی نیوز اینترنشنال از کراچی، منابع صنعتی اعلام کردند تأخیر در تصویب سیاست های نفتی 2012 پاکستان ممکن است سبب شود حجم عظیمی از سرمایه گذاری خارجی در این کشور از دست برود زیرا شرکت های نفتی چند ملیتی سهم سرمایه خود را به دیگر کشورها انتقال خواهند داد.

فعالان صنعت اکتشاف و تولید نفت و گاز پاکستان اعلام کردند تأخیر در اعلام سیاست های یاد شده، آثار مخربی بر این صنعت و همچنین فعالیت های اکتشافی در پاکستان خواهد داشت.

یکی از مسئولان شرکت اکشتاف و تولید دولتی پاکستانی گفت: شرکت های چند ملیتی اکشتاف و تولید برای پروژه های مشترک جهانی، ردیف های بودجه خاصی دارند و اگر پاکستان در اعلام سیاست های خود تأخیر کند، سرمایه این شرکت ها ممکن است به مقاصد دیگری فرستاده شود.

به گفته وی، در منطقه خاورمیانه، از جمله در کشورهای عراق، افغانستان و یمن، فرصت های سرمایه گذاری نفتی بسیاری وجود دارد و پاکستان نباید در جذب سرمایه های خارجی تعلل کند.

سیاست های نفتی 2012 که امتیازهای اکتشافی جدید پاکستان در آن اعلام می شود، قرار بود در ماه آوریل سال جاری میلادی منتشر شود ولی انتشار آن به ماه ژوئن موکول شد اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.

به گفته عاصم حسین، وزیر نفت و ذخایر طبیعی پاکستان، دلیل تصویب نشدن سیاست های یاد شده، تشکیل نشدن شورای منافع مشترک پاکستان (سی سی آی) در 10 ماه گذشته بوده است.

پاکستان با جمعیت بیش از 177 میلیون نفری خود، نیاز روز افزونی به سوخت دارد اما با توجه به محدودیت ذخایر داخلی نفت و گاز، به شدت به واردات این کالاها وابسته است.

 

۹ مرداد ۱۳۹۱ ۰۸:۲۵
تعداد بازدید : ۹۲۹