احمدی نژاد: تمام توان صنعت نفت برای جلوگیری از خام فروشی برنامه ریزی شده است

احمدی نژاد: تمام توان صنعت نفت برای جلوگیری از خام فروشی برنامه ریزی شده است
رئیس جمهوری گفت: امروز صنعت نفت کشور باید تمام توان و منابع خود را طوری برنامه ریزی کند که در آینده علاوه بر جلوگیری از خام فروشی نفت، بخش مهمی از درآمدهای صنعت نفت از محل صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها باشد.
 

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر محمود احمدی نژاد صبح امروز (10 مرداد) در آیین گشایش طرح بنزین سازی و بهینه سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران که در محل این پالایشگاه برگزار شد، گفت: مجموعه صنعت نفت، از دلسوزترین متخصصان صنعت ایران هستند که خدمات آنها در طول تاریخ صنعت نفت بی نظیر بوده است.

وی افزود: کارکنان صنعت نفت در سخت ترین لحظه های تاریخ با فداکاری های خود اجازه نداده اند جریان اصلی اقتصاد کشور دچار بحران شود.

رئیس جمهوری با یادآوری این که هنوز پروسه ملی شدن صنعت نفت تکمیل نشده است، گفت: حلقه ها همچنان بسته است و بیشترین منافع حاصل از نفت در جیب استثمارگران می رود.

دکتر احمدی نژاد افزود: متاسفانه همچنان قیمت نفت در دنیا سیاسی تعیین شده و هرگز ملاک های اقتصادی در آن به طور کامل لحاظ نمی شود که اگر قیمت آن اقتصادی تعیین شود، در مقایسه با دیگر کالاها قیمتی بسیار بیشتر از رقم کنونی در دنیا خواهد داشت.

وی عمده دلایل سیاسی بودن مبنای محاسبه قیمت نفت را استثمار دیگر کشورها و گرفتن مالیات های کلان دانست که این موضوع در صنعت پالایش و پخش و در طراحی و مهندسی پروژه ها نیز کاملا آشکار است و 14 تا 15 درصد از پول پروژه ها در جیب این سرمایه گذاران می رود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: روند ملی شدن صنعت نفت زمانی تکمیل می شود که تمام عواید نفت از صفر تا 100 در جیب ملت ایران باشد و امروز خوشبختانه دلسوزان صنعت نفت به دنبال کامل کردن این حلقه ها هستند.

وی با ابراز تاسف از این که سرمایه داران جهان از نفت که ثروت ملی برخی از کشورها محسوب می شود، به عنوان یک حربه علیه تولیدکنندگان استفاده می کنند، گفت: متاسفانه این کشورها نیازهای خودشان را ابزاری علیه دیگر کشورها قرار دادند.

افزایش یک میلیون بشکه ای ظرفیت تولید نفت تا پایان برنامه پنجم

دکتر احمدی نژاد با ابراز خرسندی از این که در همه قسمت های صنعت نفت حرکت به سمت ملی شدن خوب است، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه، یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده می شود که مطابق با آن باید صنایع پالایش و پخش و پتروشیمی نیز در افزایش ظرفیت های خود توسعه یابد.

وی تاکید کرد: کشورهای خارجی سالی یک میلیارد دلار در صنایع نفت ایران سرمایه گذاری می کردند و با این که در مبادلات بین المللی سودها 2 تا 3 درصد بود، این کشورها در پروژه های داخل کشور 14 تا 19 درصد سود می گرفتند.

رئیس جمهوری گفت: طرح توسعه پالایشگاه شهید تندگویان تهران اولین پروژه ای در صنعت نفت است که کل حلقه آن از طراحی تا ساخت و اجرا ایرانی بوده است.

وی با اعلام این که صنعت نفت لوکوموتیو صنعت کشور است، گفت: در گذشته بیش از 95 درصد قطعات مورد نیاز پالایشگاه شهید تندگویان از خارج از کشور تامین می شده که به یمن اتکا به توان متخصصان داخلی صنعت نفت، امروز 60 درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز این طرح در داخل تولید شده است.

دکتر احمدی نژاد افزود: اگرچه ضرورتی ندارد که همه تجهیزات مورد نیاز یک پروژه در داخل ساخته شود، اما باید بتوانیم همه تجهیزات را در داخل تولید کنیم و این توان مهندسی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: سازندگان خارجی نیز در ابتدا در ساخت قطعات مورد نیاز صنعت با مشکلات فراوانی روبه رو بوده اند و ما نیز در کشور با گذراندن این مراحل در ساخت کلیه قطعات خودکفا خواهیم شد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: تجربه نشان داده است در صورتی که به متخصصان صنعت نفت میدان داده شود، آنان توانایی ها و شایستگی های خود را اثبات خواهند کرد و می توانیم با تامین منابع مالی، شاهد پیشرفت روزافزون پروژه ها در این صنعت باشیم.

دکتر احمدی نژاد درباره پروژه های مهر ماندگار کشور گفت: در گذشته دولت ها با تحویل گرفتن دولت با حجم انبوهی از پروژه های هزینه بر رو به رو می شدند که برنامه های آنها را برای پیشرفت کشور دچار اختلال می کرد و به این منظور دولت دهم تصمیم گرفت با معرفی پروژه های اصلی و هزینه بر که امکان اتمام آنها تا پایان ماموریتش وجود دارد، به عنوان مهر ماندگار آنها را به اتمام رسانده و از تحمیل هزینه و انرژی موردنیاز این پروژه ها در دولت آینده جلوگیری کند.

افزایش درآمد سرانه کشور با بهره برداری کامل از پروژه های مهر ماندگار

وی افزود: 905 پروژه مهر ماندگار با 167 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری با عنوان مهر ماندگار در دولت تعریف شده است که تا کنون 127 هزار میلیارد تومان آن سرمایه گذاری شده و باقی آن نیز در سال جاری هزینه خواهد شد که با راه اندازی تمام این پروژه ها تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

دکتر احمدی نژاد با یادآوری این که حدود 80 تا 90 پروژه مهر ماندگار نیز در صنعت نفت تعریف شده است، گفت: افتتاح 4 فاز پارس جنوبی در قالب این پروژه ها 100 میلیون مترمکعب به تولیدات گاز کشور اضافه خواهد کرد که معادل 55 میلیون دلار روزانه درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش شانا، طرح بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران دارای دومین واحد ایزومریزاسیون پس از طرح توسعه پالایشگاه اراک است که با اتکا به همت متخصصان داخلی به بهره‌برداری می رسد.

واحد ایزومریزاسیون طرح بنزین سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران دارای سیستم غربال جاذب‌های مولکولی است که از طریق آن واحد ایزومریزاسیون، بنزین‌های دارای اکتان پایین را جدا می کند و دوباره به خط اول واحد بازمی‌گرداند و از این طریق عدد اکتان بنزین به نحو قابل ملاحظه افزایش می یابد.

پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران با هدف ارتقای کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه (با افزایش عدد اکتان نفتای سبک) اجرایی شده است که با راه‌اندازی این واحد، عدد اکتان بنزین تولیدی این پالایشگاه از 64 به 88 ارتقا می یابد.

این طرح که به منظور افزایش کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه اجرایی شده است، دارای واحد تصفیه نفتای سبک به ظرفیت 18 هزار بشکه در روز، ایزومریزاسیون با ظرفیت 18 هزار بشکه در روز و واحدهای جانبی مانند تولید گاز ازت به ظرفیت یک هزار نرمال مترمکعب گاز در ساعت و دو مخزن جدید هر یک با ظرفیت 80 هزار بشکه است.

نفتای سبک در مرحله اول به واحد تصفیه نفتای سبک ارسال شده و گوگرد، ترکیبات نیتروژنی و اکسیژنی و فلزات سنگین آن که به عنوان سم برای کاتالیست‌های واحد ایزومریزاسیون محسوب می‌شود، حذف، سپس به عنوان خوراک به واحد ایزومریزاسیون ارسال می‌شود که در آنجا با افزایش عدد اکتان، بنزین تولیدی به بالاترین کیفیت می‌رسد.

شرکت پالایش نفت تهران دو پالایشگاه شمالی و جنوبی دارد؛ به گونه ای که پس از تاسیس در سال های 1344 تا 1347 پالایشگاه جنوبی آن در سال 1348 و پالایشگاه شمالی در سال 1352 به بهره برداری رسیده اند.

ظرفیت روزانه اسمی این پالایشگاه 220 هزار بشکه و ظرفیت عملیاتی آن 242 هزار بشکه در روز است. نفت خام سبک اهواز-آسماری، نفت خام مارون/شادگان و نفت خام آسیای میانه، اصلی ترین خوراک پالایشگاه تهران را تشکیل می دهند.

جمهوری اسلامی ایران در مطالعه طرح جامع پالایشگاه ها و تعیین (Master Plan) برای هر پالایشگاه، اهدافی مانند بهینه سازی الگوی پالایش، کاهش تولید محصولات کم ارزش مثل نفت کوره، افزایش تولید محصولات با ارزش مانند بنزین موتور، کیفی سازی فرآورده های نفتی برابر استاندارد یورو 5، کاهش مصرف انرژی در فرآیندهای پالایشی، کاهش ضایعات پالایشی و اصلاح سیستم های کنترل و اصلاح ساختار نیروی انسانی و اقتصادی کردن عملیات پالایشگاه ها را مورد توجه قرار داده است.

پیش بینی سرمایه گذاری تا افق 1404 در صنعت پالایش کشور حدود 48 میلیارد دلار است که از این رقم حدود 25 میلیارد دلار در زمینه احداث 7 پالایشگاه جدید، 3.3 میلیارد دلار در طرح های بنزین سازی و بقیه در طرح‌های ذخیره‌سازی و خطوط لوله سرمایه گذاری شده است.

میانگین عمر پالایشگاه‌های موجود کشور حدود 30 سال است و با فناوری های جدید در طرح های توسعه ای این پالایشگاه‌ها که تمام آنها با اتکا به توان داخلی در حال اجرا و در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است، تولید آنها به استانداردهای روزآمد جهان نزدیک خواهد شد.

 

۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۳۰
تعداد بازدید : ۹۲۶