توضیحات دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی درباره خبر ظرفیت اشتغال صنایع تکمیلی

توضیحات دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی درباره خبر ظرفیت اشتغال صنایع تکمیلی
رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی در واکنش به خبر ظرفیت اشتغال صنایع تکمیلی پتروشیمی توضیحاتی را ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی در واکنش به خبر «ایجاد 200 هزار شغل به ازای تولید هر یک میلیون تن پلیمر» توضیحاتی را به خبرگزاری فارس ارسال کرد.

خبرگزاری فارس پیش از این نامه‌ای را به امضای رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی پتروشیمی  خطاب به معاون جهانگیری منتشر کرده بود که در آن دفتر صنایع پایین دستی میزان اشتغال بخش پایین‌دستی پلیمر به ازای هر یک میلیون تن محصول را ۲۰۰ هزار شغل برآورد کرده بود.

متن این توضیحات به شرح زیر است:

احتراماً نظر به استناد آن خبرگزاری به مکاتبات اینجانب در خصوص ظرفیت اشتغالزایی صنعت پتروشیمی و سوالات پیش آمده در این خصوص برای دست‌اندرکاران صنعت و رسانه موارد زیر جهت استحضار تقدیم می‌گردد.

همانگونه که در متن نامه این جانب آمده ظرفیت ایجاد اشتغال مندرج در این نامه مربوط به مصرف صنعت پلیمر است و نه ایجاد ظرفیت در صنعت پتروشیمی و کل پلیمر تولید شده در کشور بالغ بر 6 میلیون تن از 51 میلیون تن تولید صنعت پتروشیمی در سال 95 را تشکیل می‌دهد و مابقی اجزاء سبد تولیدات صنعت، سطح اشتغال بسیار پایینتری دارند.

با فرض شاخص مورد اشاره در نامه مذکور که برای سه بخش صنایع مادر صنایع میانی و شیمیایی و پلیمری بصورت جداگانه پتروشیمی (از واحد مادر تا صنایع کوچک) اشتغالزایی برای هر یک میلیون تن ظرفیت جدید در کل زنجیره صنعت است.

لازم به اضافه است که با توجه به استفاده نهادهای مختلف و اهمیت یافتن شاخص‌ها بعدا و به کمک کارشناسان محترم مرکز پژوهش‌های مجلس این شاخص‌ها به روز رسانی و تدقیق شد که خصوصاً با توجه به افزایش سطح فناوری و بهره‌وری صنعت نسبت به ظرفیت کاهش معناداری را نشان داد.

براساس شاخص‌های به روز رسانی شده ظرفیت میانگین اشتغالزایی کل زنجیره صنعت پتروشیمی امروزه حداکثر در حدود 160000 نفر اشتغال به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت جدید است.

در حال حاضر از کل محصول به فروش رسیده صنعت پتروشیمی 30 درصد و از محصولات پلیمری 50 درصد آن در داخل کشور به مصرف می‌رسد. که با سرمایه‌گذاری جدید در خطوط تولید، ارتقاء سطح فناوری و توسعه بازار این صنایع امکان افزایش جذب این محصولات در داخل و افزایش سهم اشتغال در صنایع پایین دستی پتروشیمی فراهم می‌گردد.

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۱۸
تعداد بازدید : ۷۴۵