فناوری نوین جایگزینی گاز به جای نفت در صنعت پالایش و پتروشیمی

فناوری نوین جایگزینی گاز به جای نفت در صنعت پالایش و پتروشیمی
یک شرکت آمریکایی در حال کار بر روی فناوری نوینی است که می تواند به جای نفت خام، از گاز طبیعی به عنوان خوراک پتروشیمی و پالایش استفاده کند.
 

به گزارش پایگاه اینترنتی اسمارت پلنت، رشد انقلابی تولید گاز طبیعی در آمریکای شمالی تأثیر شدیدی بر نیروگاه های برق مصرف کننده ذغال سنگ داشته اما اکنون دامنه این تأثیر به نفت خام نیز کشیده شده است.

شرکت آمریکایی سیلریا تکنالجیز در حال تلاش برای تجاری سازی فرایندی است که به جای نفت خام، از گاز طبیعی برای تولید مواد شیمیایی، پلاستیک و سوخت های حمل و نقل همچون بنزین، سوخت جت و گازوئیل استفاده می کند.

این تلاش، بسیار جاه طلبانه است و به احتمال زیاد، سودآور خواهد بود؛ سوخت و مواد شیمایی تولید شده از گاز از سوی شرکت سیلریا، تفاوتی با فرآورده های تولید شده از نفت نخواهند داشت اما از نظر قیمت، مزیت بالایی نسبت به آن دارند.

گاز طبیعی بسیار ارزان تر و فراوان تر از نفت خام و در آمریکای شمالی، قیمت آن کمتر از یک چهارم طلای سیاه است.

شرکت سیلریا ادعا می کند فرآیند شیمایی آن، بسیار کارآمدتر و منعطف تر از فناوری های سنتی تبدیل گاز به سوخت های مایع است و به دلیل همخوانی با زیرساخت های کنونی صنایع پتروشیمی و نفت و گاز، جذابیت بیشتری نسبت به دیگر روش ها دارد.

این شرکت تا کنون توانسته است حدود 63 میلیارد و 500 هزار دلار سرمایه برای پروژه خود جذب کند.

الکس تکاچنکو، رئیس سیلریا اعلام کرد پروژه این شرکت، به طور کامل توان جایگزینی نفت خام را ندارد و این شرکت ادعا نمی کند که می تواند صنعت چند تریلیون دلاری نفت را یک شبه زیر و رو کند.

۱۲ مرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۵۲
تعداد بازدید : ۸۷۷