شرکت های غیر رسمی عرصه را بر صادرکنندگان تنگ کرده اند

شرکت های غیر رسمی عرصه را بر صادرکنندگان تنگ کرده اند
عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به بهبود فضای روانی بازار پس از برجام گفت: دولت باید برای افزایش تولید و صادرات کشور از برخی برنامه های دیگر خود صرف نظر کند .

مهدی کرم پناه  در گفتگو با  خبرنگار اتحادیه صادرکنندگان  فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران  سازمان های غیر رسمی فعال در تولید و صادرات در حوزه  نفت و گاز   را  اصلی ترین چالش  واحدهای صادر کننده این محصولات دانست و افزود:  این شرکت ها در خارج از کشور ثبت شدند و با  استفاده از رانت هایی  فعالیت های خود را گسترش داده و در مزایده های فروش برنده می شوند. عرصه را برای شرکت های با سابقه تنگ کرده اند.

 وی با بیان اینکه تقریبا 5 شرکت  مطرح  فعالیت اینچنینی  در کشور دارند ولی  به تدریج این شبکه گسترده تر می شود، افزود: مساله ما فروش بالای این شرکت ها نیست ، بلکه از انجاکه  این واحد ها در خارج از کشور ثبت  و رجیستر شده اند، هیچ  تعهدی برای خدمات و محصولات ندارند. بنابراین در بلند مدت و  در  شرایطی  مانند تحریم  صحنه را خالی میکنند و در این صورت شرکت های قدیمی توان اقدام ندارند چراکه زیر ساخت های خارجی  به مرور زمان از بین رفته است.

  رییس هیات مدیره سامان فراز با    شرکت  با اشاره به تاثیر مثبت برجام بر فضای روانی بازار اظهار کرد:   از بین رفتن تحریم ها  تاثیر عملیاتی نداشته است  بنابراین تاثیر چشمگیری بر فعالیت واحدهای ما نداشته است.  زمانی بهبود بر اثر برجام محقق می شود که  سرمایه گذار خارجی سرمایه وارد کشور کنند یا بیمه گذاران خارجی و بانک های خارجی فعالیت خود را در ایران گسترش دهند.

  کرم پناه با بیان اینکه  روند  ارتباط با بانک های جهانی هنوز  به زمان پیش از وضع تحریم های هسته ای نشده است، گفت: پیش از این بانک های مختلف می توانستند  به راحتی  با بسیاری از کشور در زمینه گشایش ال سی همکاری کنند.

  وی درباره  عملکرد دولت در مقابل واحدهای صادرکننده فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی  تصریح کرد: دولت  میخواهد هم زمان برای افزایش اشتغال، مبارزه با فساد، اداره کشور با  مالیات  و افزایش صادرات تلاش کند. درحالی که چنین چیزی به نطر من به عنوان یک واحد تولیدی امکان پذیر نیست.   دولت باید  اهداف خود را اولئیت بندی کند و برای حمایت از تولید کنندگان در راستای افزایش صادرات و ایجاد شغل  از سختگیری درباره مالیات یا مسائل مربوط به تامین اجتماعی صرف نظر کند. 

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۱۲
تعداد بازدید : ۹۷۴