ارز تک نرخی یعنی چه‌؟

ارز تک نرخی یعنی چه‌؟
‌در حال حاضر نرخ‌های متعددی برای نرخ ارز در بازار رسمی و آزاد وجود دارد که اولین آن ارز مرجع با قیمت 12260 ریال است. این نوع، همان ارزی است که برای واردات اجناس و اقلام اولویت داری چون مواد غذایی‌، دارو و هر آنچه الزام به ورود آن است، استفاده می‌شود. دومین ارز را ارز سبز می‌گویند یعنی ارز مرجع به اضافه174 تومان که ارزش آن 1400تومان می‌شود.

جلال ابراهیمی:

اگر واردکنندهای کالاهای با اولویت 3 و 4 را وارد کند پروفرما و تخصیص ارز با 1400 تومان پذیرفته میشود و گشایش مییابد و اگر کالا وارد کشور شد واردکننده میتواند برگ سبز را به بانک عامل ارایه دهد و مابهالتفاوت ارز مرجع به ارز حامل یعنی مبلغ هر دلار 174 تومان دریافت کند. ارز آزاد یعنی بهای دلار بر حسب گردش و نوسان بازار عرضه و تقاضا که قیمت آن با یک اظهار نظر خارجییا داخلی جابهجا میشود که در یک ماه گذشته 1925 تا 2022تومان در نوسان بوده است. قیمت این نوع ارز را نیاز مصرفکننده تعیین میکند، حتی اگر تعداد مصرفکننده کالایی در اقلیت باشد و در تعیین اولویتهای وارداتی نمرهای نداشته باشد، واردکننده با یک نیازسنجی تقاضا در بازار اقدام به واردات اقلام مصرفی با ارز آزاد میکند. در این میان ارزهای زیارتی، سیاحتی، دانشجویی، بیماریهای خاص، ماموریتهای دولتی و خریدهای فوری و اورژانس جای خود را دارد.

بعضی از قطعات و اقلام مصرفی در صنایع هستند که در فهرست اولویتها قرار ندارند و شرایط آنها خارج از عملیات مربوط به دریافت ارز مرجع و بالاجبار استفاده از ارز آزاد است.به عنوان مثال واردات قطعات صنعتی با ارز آزاد - 2022 تومان- تاثیر شدیدی در قیمت تمام شده خواهد گذاشت. به این ترتیب تعیین و تثبیت بعد از یک اقدام کارشناسانه علمی و اقتصادی حدود1700 تومان و میانگین مقبول ارز آزاد و مرجع عامل تعیین تکلیف صنعتکاران و صاحبان کارخانجات خواهد بود که ارایه فهرست قیمت تمام شده کالا را برای مراکز قیمتگذاری تسهیل کرده و مقبولیت آنرا تضمین میکند و به طور کلی گردش عملیاتی خروجی کارخانه تولیدی و بنکداری تا خردهفروشی یعنی عرضه و تقاضا و بازار رقابت، خود تعیین‌‌کننده قیمت کالا خواهد بود.

مقبولیت و کشش کالای تولیدی در بازار درون یا برون مرزها در برآورد قیمت تکفروشی و عمده فروشی تعیینکننده خواهد بود. تثبیت قیمت ارز در محاسبات خرید اقلامی که در تولیدات صنعتی کاربرد دارد عامل اساسی در مذاکرات تجاری برونمرزی است چون محاسبه تقابل ارزی ریال به دلار و پرداختهای اسنادی و اعتبارات اسنادی نقشی تعیینکننده دارد مثلا قریب دو ماه است که تقابل و برابری دلار به لیر ترکیه 82/1 است یعنی در تبدیل دلار به لیر ترکیه 82/1 لیر برابر یک دلار است.

بدیهی است با تثبیت نرخ ارز یک دلار در مدت زمان معامله validit هیچگونه جابهجایی و نوسان ریالی نخواهد داشت و اطمینان در تعیین و تثبیت قیمت وجود دارد. لزوما اگر بتوان حتی ارز مرجع را از دور تسلسل نرخگزاری ارزی خارج کرده و برای اولویتهای وارداتی 1 و 2 و برای تامین تفاوت قیمت ارز مرجع و به نرخ تثبیتشده از محل کمکهای یارانهای استفاده کرد برای همیشه پرونده چندنرخی بودن ارز بسته خواهد شد. به طور کلی میتوان تفاوت قیمت ارزی کالاهای مربوط به مصرف سبد خانواده و بهداشت را از محل یارانهیا اعاده تفاوت به طور نقدی تامین کرد. به این ترتیب با تثبیت نرخ ارز و تکنرخی شدن آن نرخ ارز آزاد مهار خواهد شد. به طور کلی باید گفت با تثبیت نرخ ارز از مختل شدن نظام بازار، سردرگم شدن فعالان اقتصادی جلوگیری خواهد شد. هزینههای ریسک نوسان نرخ ارز آزاد و زایشهای ریسک کم خواهد شد.

۱۸ مرداد ۱۳۹۱ ۰۲:۰۲
تعداد بازدید : ۵,۰۲۵