صرفه جویی 140 میلیون دلاری ساخت هر دکل

صرفه جویی 140 میلیون دلاری ساخت هر دکل
مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: با ساخت و راه‌اندازی دکل‌ها و دستگاه‌های حفاری در کشور و بکارگیری آنها در میدان‌های مشترک، در طول چند سال آینده سهم از دست رفته ایران را جبران خواهیم کرد.
به گزارش نفت ینوز، "هدایت‌الله خادمی" با بیان اینکه توان و تخصص ساخت دستگاه‌های حفاری در ایران به طور کامل بومی شده است، افزود: برنامه کاری وزارت نفت و همه فعالان این حوزه توسعه ساخت این دستگاه‌ها، نصب آنها در میادین مشترک و شتاب دهی به حفاری چاه های نفت و گاز در میدان های مشترک است؛ در این میان امکان صادرات خدمات فنی نیز برای شرکت های فعال در صنعت نفت فراهم می شود.ساخت هر دکل ایرانی 140 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد/ ارزآوری 60 میلیون دلاری سالانه حفاری شمال برای کشور

14 دستگاه حفاری در خشکی در کشور ساخته می‌شوند
خادمی با تأکید بر اینکه اولویت وزارت نفت در سال‌های پیش‌رو شتاب دهی به توسعه میادین مشترک نفت و گاز و افزایش برداشت از آنها است، اعلام کرد: با توجه به اینکه مهندسان و متخصصان داخلی در همه قطب‌های انرژی کشور به لحاظ فنی و صنعتی توانایی ساخت دستگاه‌های عظیم حفاری خشکی و دریایی را دارند، در کم‌تر از سه تا چهار سال آینده می‌توانیم در میدان‌های مشترک نفت و گاز، عقب‌ماندگی‌ها را به نحو احسن جبران کنیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون 14 دستگاه حفاری خشکی در دست ساخت است، بیان امیدواری کرد که امسال و سال آینده با بهره‌گیری از آنها می‌توانیم رتبه نخست منطقه و خاورمیانه که مرکز نفت و گاز است را در این زمینه کسب کنیم.

جلوگیری از خروج دست‌کم 140 میلیون دلار برای خرید هر دستگاه
به گفته این مقام مسئول در صنعت نفت، هزینه خرید هر دستگاه حفاری دریایی در بهترین شرایط ممکن و طبق خریدهای شرکت حفاری شمال در حدود 143 میلیون دلار است و با بومی کردن کامل ساخت آن در کشور، این هزینه کاهش بسیار چشمگیری خواهد داشت.

ایران - خزر تنها دکل حفاری ایرانی در خارج از مرزها
مدیرعامل حفاری شمال، دکل ایران – خزر را تنها دکل حفاری ایرانی فعال در خارج از کشور معرفی کرد و گفت: این دستگاه در فراسوی مرزهای کشور در حال ارزآوری است که از این طریق به طور گسترده خدمات فنی، تخصصی و نیروی انسانی ماهر را به خارج از کشور صادر می‌کند.
وی با بیان اینکه ایران خزر، در میدان‌های نفتی ترکمنستان در آب‌های کم عمق دریای خزر تاکنون چاه‌های مختلف و متعددی را حفاری کرده است، ادامه داد: حفاری بعضی از این چاه‌ها موجب اکتشاف میدان‌هایی شده که توسعه آنها اقتصادی است؛ از این رو موجب اعتماد هر چه بیشتر کارفرمایان به شرکت حفاری شمال شده است.
به گفته خادمی، دکل حفاری ایران – خزر به‌عنوان تنها دکل دریایی شرکت حفاری شمال در ترکمنستان مشغول ارزآوری برای کشور است. این دستگاه هم اکنون برای شرکت دراگون اویل فعالیت می‌کند.

60 میلیون دلار ارزآوری؛ کم‌ترین سوغات صادرات حفاری به هر کشور
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با بیان این که این شرکت تنها شرکت بین‌المللی حفاری در منطقه است و سالانه دست‌کم 60 میلیون دلار ارز آوری برای کشور دارد،، یادآور شد: هم‌اکنون شرکت حفاری شمال در کشور ترکمنستان با بهره‌گیری از دکل عظیم حفاری «ایران خزر» که در ایران ساخته شده است، مشغول انجام حفاری است و این تخصص در آینده نزدیک به دیگر کشورها نیز صادر خواهد شد.
وی، از امکان صدور خدمات فنی و مهندسی این شرکت در زمینه حفاری آب‌های نیمه عمیق و عمیق خبر داد و گفت: هم‌اکنون حفاری شمال در پروژه‌های حفاری ترکمنستان، رقیب توانمند و پیشتازی برای شرکت‌های اروپایی و روسی است.
وی توضیح داد: شرکت حفاری شمال افتخار می‌کند که ایران – خزر و نیروهای متخصص ایرانی در چارچوب اهداف صدور خدمات فنی و حرفه‌ای، سفیران خوبی برای کشورمان در فراسوی مرزها هستند.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال از دستیابی متخصصان صنعت حفاری به دانش حفاری چاه های نفت و گاز در آب‌های عمیق 800 تا 1000 متر خبرداد و افزود: این شرکت در مناقصه های بین اللمللی حفاری شرکت می‌کند و قادر است تا در آب های عمیق حفاری کند.

چرخش مته دکل‌های حفاری شمال در 9 نقطه ایران
خادمی همچنین درباره آخرین وضعیت ناوگان حفاری شرکت حفاری شمال گفت: هم‌اکنون 9 دکل خشکی شرکت حفاری شمال در میدان‌های نفتی و گازی خانگیران، دهلران، خنج، لامرد، فیروزآباد، کنگان، قیر، هندیجان و ماهشهر در حال حفاری هستند.

درباره حفاری شمال
شرکت حفاری شمال با تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در تاریخ 24 اسفند 1377 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی تهران به ثبت رسید؛ فعالیت عملیاتی شرکت از اواخر سال 1381 آغاز شد و پس از راه اندازی دکل ایران خزر و انتقال آن به آب های کشور ترکمنستان، عملیات حفاری خود را از اردیبهشت سال 1384 آغاز کرد؛ هم اکنون شرکت حفاری شمال یکی از شرکت های فرعی شرکت ملی نفت ایران به شمار می رود.
شرکت حفاری شمال به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده 12 ابان 1387 صاحبان سهام، نوع شرکت از "سهامی خاص" به"سهامی عام "تغییر یافت و در اول دی ماه 87 در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسه های غیرتجاری تهران به ثبت رسید.

با توجه به خط مشی شرکت ملی نفت ایران مبنی بر حضوری فعال و مقتدر در حوزه میادین مشترک و لزوم تمرکز عملیات حفاری در مخازن عمیق دریای خزر «واژه شمال » در ترکیب نام شرکت قرارگرفت تا توسعه عملیات حفاری و به تبع آن بهره برداری از منابع نفت و گاز دریای خزر که مستلزم برنامه ریزی متمرکز و رویکرد عملیات جدی است مورد تأیید بیشتر قرار گیرد . از این رو نام « شمال » بیانگر محدودیت قلمرو عملیاتی شرکت حفاری شمال نیست و گستره ای به وسعت میادین خشکی و دریایی داخلی و جهانی را دربرمی گیرد.

در سال 1383 با نظارت شرکت ملی نفت ایران و تصویب هیأت مدیره شرکت ملی حفاری شمال قراردادی دوساله برای عملیات حفاری در میدان چلیکن ترکمنستان منعقدشد؛ مطابق قرارداد اولیه 10 حلقه چاه توسعه ای انحرافی در این میدان حفر شد که علمیات آن از اردیبهشت ماه سال 1384 با انتقال دستگاه حفاری ایران خزر از سوی دو یدک کش ایران کسما و ایران بهشهر به منطقه آغاز شد. دکل حفاری ایران خزر همچنان نیز در آب های ترکمنستان در حال اجرای پروژه های حفاری است.
شرکت حفاری شمال مدیریت و راهبری عملیات حفاری بر روی سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیر در عمق آب‌های دریای مازندران را نیز بر عهده دارد که عملیات حفاری در این منطقه موفقیت‌آمیز بوده و در نتیجه آن به ذخایر قابل اعتمادی در این منطقه دست پیدا کرده‌ایم.

۲۰ مرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۳۷
تعداد بازدید : ۱,۰۷۸