۱۵میلیارد دلار ضرر تحریم از جیب تولیدکننده در برابر افزایش ۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتى در جیب دولت

۱۵میلیارد دلار ضرر تحریم از جیب تولیدکننده در برابر افزایش ۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتى در جیب دولت
رئیس اتاق بازرگانى و صنایع و معادن تهران گفت که شرایط جدید تحریم، ۱۵ میلیارد دلار به ما ضرر زده است در حالى که ۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتى را بالا برده است.
۱۵ میلیارد دلار را تولیدکننده مى پردازد و ۸۰ میلیارد دلار در جیب دولت مى رود؛ این صحیح نیست. یحیى آل اسحاق در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه وضعیت کنونى کشور به مراتب بهتر از دوران جنگ تحمیلى است، گفت: اگرچه در زمان جنگ تحمیلى ۸ ساله، امکانات کشور به مراتب کمتر از وضعیت فعلى بود ولى به دلیل تدابیرى که فرماندهان جنگ نظامى داشتند، کشور توانست با ابداعات و ابتکارات ویژه، مقابله به مثل کند. رئیس اتاق بازرگانى و صنایع و معادن تهران افزود: بر همین اساس، در برخورد با جنگ اقتصادى نیز اگرچه هنوز تجربیات لازم را جمع آورى نکرده و به تازگى به تمرین لفظ اقتصاد مقاومتى برخاسته ایم، اما باید به این نکته هم توجه کنیم که دشمن در حال حمله است و ما در حال تمرین هستیم.وى تصریح کرد: این در شرایطى است که هم اکنون کشور در بخش هایى همچون مدیران اجرایى و فضاى تصمیم گیرى، تدابیر و حتى ساماندهى برخى موضوعات، با مشکلات جدى مواجه است، بنابراین فردى هم اکنون باید عملیات اجرایى کشور را به دست گیرد که روحیه تدافعى و نه روحیه منفعل داشته و با برنامه پیش رود.
در جنگ اقتصادى هستیم
وى ادامه داد: در این میان عامل روحیه به تنهایى سه چهارم این توان را به خود اختصاص مى دهد. در واقع، وزن این روحیه سه چهارم مجموع وزن عوامل مذکور است. این مسئله عینا در جنگ اقتصادى نیز تکرار مى شود. رئیس اتاق بازرگانى و صنایع و معادن تهران گفت: در جنگ اقتصادى، اگر افرادى بخواهند این فضا را مدیریت کنند، باید روحیه داشته باشند، چراکه در غیر این صورت، هر چقدر توان اقتصادى از جمله ارز، وضعیت جغرافیایى طلایى در منطقه و نیروى انسانى نخبه وجود داشته باشد؛ نمى توان از آن استفاده کرد. به اعتقاد وى، مشکل اصلى این است که مجموعه کسانى که مى خواهند مدیریت کشور را بر عهده داشته باشند، از این عامل روحیه به خوبى استفاده نمى کنند، چراکه هم اکنون یکسرى از مدیران منفعل شده اند و حتى یکسرى دیگر نیز که منفعل نیستند، انرژى لازم را به لحاظ روحى ندارند.وى اظهار داشت: واقعیت این است که دلیلى بر وادادگى و ناامیدى نیست و برعکس، اگر درست نگاه کنیم و واقعى باشیم، ما نقاط قوت به مراتب بالاترى از نقاط ضعف خود داریم. بنابراین، دست اندرکاران، تاثیرگذاران، احزاب و گروه ها باید روحیه امید را در خود تقویت کنند.وى اظهار داشت: تنها در سایه اقتدار و روحیه قوى ممکن است بتوان بر این جنگ پیروز شد؛ در عین حال اگر قرار است به توافقاتى با جامعه بین المللى برسیم باید از موضع روحیه قوى باشد نه از موضع انفعال؛ لذا هر گونه روحیه انفعالى، هرگونه روحیه بى نشاطى و روحیه کم امیدى هم اکنون سم است.
مدیران محتاط و ترسو نمى خواهیم
وى تصریح کرد: در شرایط فعلى، ما مدیرانى مى خواهیم که روحیه بالا و امیددهنده داشته باشند نه مدیران منفعل. مدیران ریسک پذیر مى خواهیم نه مدیران محتاط و در نهایت مدیران جرات دار مى خواهیم نه ترسو؛ چراکه مدیران کم جرات، به درد این مقطع از عمر کشور نمى خورد. آل اسحاق گفت: مدیران بانکى کم جرات نمى توانند حلال مشکلات امروز بانکى باشند. وى اظهار داشت: البته فضا نیز نباید به گونه اى باشد که جرات را از این افراد بگیرد، نمى شود یک فضاى عدم جرات را ساخت و انتظار داشت که افراد جرات دار، تصمیمات ریسکى بگیرند. رئیس اتاق بازرگانى و صنایع و معادن تهران گفت: هم اکنون اختلاس بانکى شرایطى را بوجود آورده که اتوماتیک وار، جرات از تصمیم گیران بانکى گرفته شده است، در حالیکه باید به صراحت به سیستم بانکى گفت که هم اکنون وقت آرام حرکت کردن نیست و باید جرات داشته باشند. وى اظهار داشت: افراد عادى هم اکنون به درد مدیریت کشور نمى خورند؛ شرایط عادى نیست و مدیران عادى هم کارآمد نیستند، بلکه باید مدیرانى چابک، صاحب سبک و ریسک پذیر وارد میدان شده و مدیریت را به عهده گیرند. آل اسحاق گفت: نکته دیگرى که باید مورد توجه قرار گیرد این است که هم اکنون باید اختلاف نظر و سلیقه ها را از حوزه اقتصاد بیرون کشید. درست است که انتخابات ریاست جمهورى در پیش است که افرادى را به اختلاف سلیقه وا مى دارد؛ ولى این موضوع نباید در حوزه اقتصاد وارد شود.
سود و زیان تحریم ها
وى اظهار داشت: شرایط جدید تحریم، ۱۵ میلیارد دلار به ما ضرر زده است در حالى که ۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتى را بالا برده است. ۱۵ میلیارد دلار را تولیدکننده مى پردازد و ۸۰ میلیارد دلار در جیب دولت مى رود؛ این صحیح نیست. آل اسحاق گفت: این ۱۵ میلیارد دلار را باید به طریقى به ملت بازگرداند؛ نظام بیمه اى کشور در حوزه هاى مختلف باید توسعه یابد؛ چراکه براى قبول هزینه هاى ریسک حاصل از جنگ اقتصادى باید نظام بیمه اى خود را تقویت کنیم تا هزینه ها را بپذیرد. به اعتقاد وى، مجلس باید کمک کند تا ذخایر صندوق توسعه ملى به کمک تولید کشور بیاید، این در شرایطى است که هم اکنون هزینه هاى ارزى و ریالى کشور افزایش یافته است. در شرایط عادى با ۱۰ درصد گشایش اعتبار صورت مى گرفت اما هم اکنون به ۱۲۰ درصد افزایش یافته است که مجلس و نظام بانکى باید براى این امر فکرى کنند.
۲۲ مرداد ۱۳۹۱ ۰۱:۲۰
تعداد بازدید : ۹۶۲