امضای توافقنامه گازی روسیه با بخش خصوصی ترکیه

امضای توافقنامه گازی روسیه با بخش خصوصی ترکیه
شرکت روسی گازپروم و 4 شرکت ترک توافقنامه گازی امضا کردند.
به گزارش  شانا به نقل از خبرگزاری ترند آذربایجان، یک منبع آگاه سازمان نظارت بر بخش انرژی ترکیه (یی پی دی کی) گفت: شرکت گازپروم روسیه و 4 شرکت ترک یک توافقنامه واردات گاز از روسیه با خط لوله مسیر غربی (Western route) امضا کردند.

وسترن لاین یکی از مسیرهایی است که شرکت بوتاش ترکیه از آن برای واردات گاز از مسیر اوکراین، بلغارستان و رومانی به ترکیه استفاده می‌کند.

شرکت های اکفل گاز (Akfel Gaz)، بوسفوروس گاز (BosphorusGaz)، کیبر هلدینگ (Kibar Holding) و ایندکس هلدینگ، 4 شرکت ترک بودند که با شرکت گازپروم توافقنامه گازی امضا کردند.

توافقنامه صدور گاز روسیه به ترکیه که پیش تر از سوی شرکت بوتاش ترکیه و گازپروم امضا شده بود، سپتامبر سال 2012 منقضی می شود.

سازمان نظارت بر بخش انرژی ترکیه پیش تر به بخش خصوصی اجازه واردات 6 میلیارد مترمکعب گاز از روسیه را داده بود.

این سازمان 19 ژوئن گذشته (30 خرداد) لایحه ای را آماده کرد که بر اساس آن بخش خصوصی این کشور می تواند گاز وارد کند.

بر اساس این لایحه، به بخش خصوصی ترکیه مجوز داده می شود از کشورهایی که ترکیه هم اکنون با آنها توافقنامه گازی و کشورهایی که با آنها در این زمینه همکاری دارد، اما هنوز توافقنامه ای امضا نکرده است، گاز وارد کند.

شرکت های خصوصی که متعهد به واردات گاز می شوند، لازم است 10 درصد از گاز وارداتی را در تاسیسات ذخیره سازی گاز در ترکیه به ویژه مخازن ذخیره سازی گاز شرکت تی پی ای او (شرکت ملی نفت ترکیه) در شهر سیلیوری استان استانبول ذخیره کنند.

روسیه همچنین گاز خود را به طور مستقیم با خط لوله بلو استریم و از بستر دریای سیاه به ترکیه ترانزیت و از ایران و آذربایجان، گاز و از الجزایر و نیجریه ال ان جی وارد می‌کند.
۲۳ مرداد ۱۳۹۱ ۰۸:۰۵
تعداد بازدید : ۸۷۳