عقب‌نشینی بازارهای نفت در معاملات هفته گذشته

عقب‌نشینی بازارهای نفت در معاملات هفته گذشته
نفت روز جمعه تحت تاثیر سقوط ارزش دلار و آماده شدن سواحل خلیج آمریکا برای طوفان هاروی، حدود یک درصد افزایش یافت با اینهمه تحت تاثیر ادامه روند تولید رو به رشد آمریکا، کاهش هفتگی رقم زد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل ا ز ایسنا، بهای معاملات نفت خام آمریکا با ۴۴ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش، در ۴۷.۸۷ دلار در هر بشکه بسته شد، اما برای کل هفته ۱.۳ درصد کاهش داشت.

بهای معاملات نفت برنت با ۳۷ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش، در ۵۲.۴۱ دلار در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته ۰.۶ درصد کاهش ثبت کرد.

دلار که نفت به آن قیمت‌گذاری می‌شود، پس از این که جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه بانک‌های مرکزی جهان در جکسون هال وایومینگ به سیاست پولی آمریکا اشاره‌ای نکرد، کاهش یافت.

از سوی دیگر هاروی در حال تبدیل شدن به یکی از قدرتمندترین طوفان‌های چند دهه اخیر است و طبق اعلام مرکز ملی طوفان آمریکا، آخرین بار در بخش شرق، جنوب شرقی منطقه کورپوس کریستی تگزاس در خلیج مکزیک دیده شد که بادهایی با سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت را به همراه داشته است.

پالایشگاه‌ها، پایانه‌ها و فعالیت های تولید ساحلی و فراساحلی و سایر زیرساخت‌ها با از راه رسیدن طوفان هاروی به تعطیلی و مهیا شدن در برابر آن اقدام کردند. مرکز ملی طوفان آمریکا هشدار داده است این طوفان ممکن است باعث وقوع سیل فاجعه باری در بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرقی تگزاس شود.

بهای معاملات بنزین آمریکا پس از این که تحت تاثیر تعطیلی پالایشگاه‌ها و احتمال کمبود عرضه، به بالاترین قیمت در چهار ماه گذشته صعود کرد، بخشی از رشد خود را از دست داد زیرا معامله گران به سودگیری از رشد قیمت‌ها پرداختند.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده است در صورت لزوم به دلیل تاثیرات طوفان هاروی آماده است از ذخایر اضطراری کشور نفت خام عرضه کند.

شرکت‌های انرژی کارکنان خود را از سکوهای نفتی فراساحلی خارج کرده و حفاری ساحلی در جنوب تگزاس را متوقف کردند. حدود ۱۰ درصد از ظرفیت تولید نفت خام فراساحلی خلیج مکزیک آمریکا و حدود ۱۵ درصد از تولید گاز طبیعی تا اواسط پنج‌شنبه گذشته متوقف شد.

سه پالایشگاه در کورپوس کریستی و یک پالایشگاه دیگر در تری ریورز پیش از فرارسیدن طوفان تعطیل شدند و دو پالایشگاه دیگر با تعطیلی بنادر، تولیدشان را کاهش دادند.

تگزاس ۵.۶ میلیون بشکه در روز و لویزایانا ۳.۳ میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش دارد. فراتر از تاثیر احتمالی طوفان هاروی بر صنعت نفت، با وجود تلاش‌های اوپک برای کاهش تولید و حمایت از قیمت‌ها، نفت خام همچنان با عرضه بالایی در سطح جهانی روبه‌رو است.

کمیته مونیتورینگ مشترک کشورهای اوپک وغیراوپک اعلام کرده است احتمال تمدید توافق کاهش عرضه پس از مارس سال آینده وجود دارد با این همه هنوز تصمیمی گرفته نشده است. بخشی از دلیل اشباع عرضه نفت، رشد ۱۳ درصدی تولید آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ به ۹.۵۳ میلیون بشکه در روز بوده است که نزدیک به رکورد بالای ۹.۶۱ میلیون بشکه در روز در ژوئن سال ۲۰۱۵ است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۱۸ اوت، ۳.۳ میلیون بشکه کاهش یافته است که هشتمین کاهش هفتگی متوالی به شمار می رود اما تولید نفت خام در مدت مذکور ۲۶ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۹.۵۲۸ میلیون بشکه رسید که بالاترین سطح از هفته منتهی به ۱۷ ژوییه سال ۲۰۱۵ بود.

بر اساس گزارش رویترز، گروه صنعتی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای دومین هفته متوالی شمار دکل‌های حفاری نفت را کاهش دادند. شمار دکل‌های حفاری نفت در هفته منتهی به ۲۵ اوت، چهار حلقه کاهش یافت و به ۷۵۹ حلقه رسید.

۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۴:۰۲
تعداد بازدید : ۲۸۷