جهش بعدی قیمت نفت چه زمان خواهد بود؟

جهش بعدی قیمت نفت چه زمان خواهد بود؟
عرضه و تقاضای واقعی و واکنش بازار به تحولات جهان دو عامل تعیین کننده قیمت نفت در بازارهای جهانی هستند و تغییر این عوامل می‌تواند باعث تغییر قیمت نفت در بازار شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از نشریه اکونومیست، در ماه مارس هشدار ایران نسبت به بستن تنگه هرمز و قطع عرضه نفت به بازارهای جهانی باعث شد که بهای نفت به 128 دلار در هر بشکه برسد. پس از آن قیمت نفت در اواخر ماه ژوئن، با یک کاهش 30 درصدی به 88 دلار در هر بشکه رسید. در این برهه نیز نگرانی‌های روز افزون درباره کاهش تقاضا به دلیل بحران بدهی اروپا و همچنین رشد کند اقتصادی در چین باعث کاهش قیمت‌ها شد.

 

 

عرضه نفت تاثیر بسزایی روی قیمت‌ها دارد. طی چند ماه گذشته عربستان با بیشترین سرعت طی 30 سال گذشته به تولید نفت پرداخته تا کاهش عرضه از سوی ایران را جبران کند. همچنین بخش زیادی از تولید نفت لیبی که در دوران ناآرامی‌های این کشور متوقف شده بود، از سر گرفته شده است. نفت میادین شیل‌گس آمریکای شمالی نیز تاحدودی شکاف به وجود آمده به دلیل اختلال در عرضه از سوی سوریه، یمن وسودان جنوبی را جبران کرده است.

 

 

این سیر سینوسی اکنون مجددا در حال اوج گرفتن است. در 29 ژوئن واکنش بازارهای نفتی به نشست سران منطقه یورو باعث شد که قیمت نفت برنت با یک جهش 9 درصدی(بیشترین افزایش قیمت یک روزه طی سه سال) به بالای 100 دلار بازگردد. این عوامل و همچنین نگرانی از عرضه نشان می‌دهد که قیمت نفت برای مدتی در این محدوده باقی خواهد ماند.

 

 

در وهله اول اگرچه مصرف نفت اروپا در سه ماهه اول امسال به میزان نیم میلیون بشکه در روز کاهش یافته، اما تقاضا به شکل عجیبی بالا مانده است. همچنین تقاضای نفت ژاپن به دلیل تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای پس از زلزله سال گذشته، به میزان 400 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. همچنین مصرف بنزین آمریکایی‌ها در ماه آوریل نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. از سوی دیگر تقاضای نفت چین به رغم کاهش در ماه می در پنج ماه اول امسال در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 2.6 درصد افزایش یافته است.

 

 

انتظار می‌رود تقاضای نفت در نیمه دوم امسال افزایش پیدا کند زیرا تقاضای فصلی نفت به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی در چین و از سرگیری تخصیص بودجه‌های معوق به زیرساخت‌ها در این کشور افزایش پیدا می‌کند. بیشتر تحلیلگران معتقدند که مصرف جهانی نفت در سال 2012 حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

 

 

در وهله دوم، تصویر عرضه جهانی نفت چندان امیدبخش به نظر نمی‌رسد. تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا می‌تواند باعث کاهش عرضه نفت به بازار شود.

 

 

همچنین علائمی وجود دارد مبنی بر اینکه عربستان برای بالا بردن قیمت‌ها تولید نفت خود را قدری کاهش داده است. وزیر نفت عربستان اعلام کرده که این کشور قیمت 100 دلار برای هر بشکه نفت را عادلانه می‌داند. سعودی‌ها معتقدند که برای اجرای برنامه‌های اجتماعی خود به منظور اجتناب از بروز ناآرامی‌های "بهار عربی" به قیمت 80 تا 85 دلاری نفت در هر بشکه احتیاج دارند. ایران، عراق، الجزایر و ونزوئلا نیز برای متعادل کردن بودجه خود به قیمت بالای 100 دلار در هر بشکه نفت نیاز دارند و از عربستان می‌خواهند که تولید خود را کاهش دهد.

۴ شهریور ۱۳۹۱ ۱۶:۳۵
تعداد بازدید : ۹۵۰