کاهش واردات نفت مشتریان بز رگ ایرانی: تحریم ایران و سیاست تغییر پرچم نفتکش‌ها

کاهش واردات نفت مشتریان بز رگ ایرانی: تحریم ایران و سیاست تغییر پرچم نفتکش‌ها
در شرایطی که به گزارش رسمی منتشر شده از سوی دو دولت چین و هند به عنوان بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران در ماه جولای میزان واردات نفتی این کشورها از ایران به شکل چشمگیری کاهش یافته است، گزارشی هم از سوی فایننشال‌تایمز منتشر شده که بر اساس آن پس از اینکه تانزانیا و توولو اعلام کردند که قصد دارند از ثبت کشتی‌های نفتکش ایران خودداری کنند اکنون ایران به دنبال کشورهای دیگری است که کشتی‌های خود را تحت پرچم آنها قرار دهد و صادرات نفتی خود به مشتریان آسیایی را ادامه دهد.
در سه ماه گذشته ایران بیش از نیمی از ناوگان دریایی کشتی‌های نفتکش خود را تغییر نام داده و آنها را تحت پرچم کشورهای دیگر قرار داده است. هریک از این کشتی‌های نفتکش دارای ظرفیت حمل دو میلیون بشکه نفت هستند که این رقم برابر با مصرف روزانه نفت کشوری مانند فرانسه است. میزان تولیدات نفتی ایران به پایین‌ترین رقم در ۲۲ سال گذشته و کمتر از سه میلیون بشکه در روز تنزل یافته است.
به گزارش سکونیوز به نقل از فایننشال تایمز تهران کشتی‌هایی که تحت پرچم مالتا و قبرس بوده‌اند را تغییر پرچم داده و به جای آن از ماه جولای کشتی‌هایش را با پرچم تانزانیا و جزیره توولو در اقیانوس آرام در آب‌های بین‌المللی حرکت می‌دهد.
هر دو این کشورها تحت فشارهای واشنگتن و بروکسل اکنون اعلام کرده‌اند که ثبت کشتی‌های نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران (NITC )را ملغی خواهند کرد، این امر ایران را وادار به یافتن پرچم‌های جایگزین کرده است. بر اساس قوانین بین‌المللی کشتی‌ها باید توسط کشور دیگر ثبت شده و تحت پرچم آنها قرار گیرند.
مرکز رده‌بندی و ثبت کشتی‌های توولو این هفته اعلام کرد که به تازگی از سوی دولت توولو دستور صادر شده که ثبت کشتی‌های نفتکش شرکت ملی نفتکش ایران و هر کشتی دیگر متعلق به ایران ملغی شود. به گفته مقامات این مرکز انتظار می‌رود که پروسه لغو ثبت کشتی‌های ایران در کوتاه‌ترین زمان که امنیت کشتی‌ها نیز تضمین شود صورت گیرد.
گزارش‌ها حاکی است پس از آنکه زنگبار اعلام کرد ۳۶ فروند از کشتی‌های ایرانی را تحت پرچم خود قرار داده تانزانیا نیز در اوایل ماه جاری اقدام مشابهی مبنی بر ثبت نفتکش‌های ایران انجام داد که در نهایت هردو در حال حاضر مبادرت به لغو ثبت نفتکش‌ها کرده‌اند. سیف‌علی عدی، معاون رییس‌جمهور زنگبار نیز اعلام کرده که اکنون سازمان ثبت کشتی‌های این کشور در حال اجرای پروسه لغو ثبت نفتکش‌های ایران است.
معامله‌گران نفت خام و کشتی‌داران اکنون به دلیل توجهات بین‌المللی به این موضوع با سختی و مشکلات زیادی برای تحت پرچم درآوردن نفتکش‌های ایران روبه‌رو هستند. از زمانی که دو ماه قبل تانزانیا و توولو کشتی‌های ایران را ثبت کردند ایالات متحده آمریکا نام شرکت ملی نفتکش ایران را در فهرست کشتی‌های تحریمی قرار داده است.
در بدترین سناریو احتمال دارد تهران ناچار شود که نفتکش‌های خود را تحت پرچم خود قرار دهد که این امر استفاده از این کشتی‌ها را مشکل می‌کند. طبق گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دادن شرکت ملی نفتکش ایران در این فهرست نشان‌دهنده تلاش ایران برای دور زدن تحریم‌ها از طریق استفاده از شرکت‌های صوری و تلاش این کشور برای پنهان‌سازی نفتکش‌ها با تغییر رنگ، تغییر پرچم و خاموش کردن سیستم‌های ردیابی جی‌پی‌اس است.
قانون‌گذاران آمریکایی از جمله چند سناتور ارشد این کشور باراک اوباما، رییس‌جمهور این کشور را ترغیب کرده‌اند که هر کشوری که نفتکش‌های ایرانی را تحت پرچم خود قرار دهد تحت تحریم‌های آمریکا قرار گیرد.
از آنجا که ایران از نفتکش‌های خود برای صادرات نفت به پالایشگاه‌های نفتی آسیایی در چین، ژاپن و هند و از ماه آینده کره‌جنوبی استفاده می‌کند نیاز دارد که هرچه سریع‌تر جایگزینی برای کشورهای یادشده پیدا کند. این پالایشگاه‌ها به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌توانند از کشتی‌های خود برای حمل محموله‌های نفتی ایران استفاده کنند.
کاهش واردات نفتی چین و هند
از ایران
به گزارش رسمی منتشر شده از سوی دو دولت چین و هند به عنوان بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران، در ماه جولای میزان واردات نفتی این کشورها از ایران به شکل چشمگیری کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش، میزان واردات نفتی چین از ایران به یک‌سوم ماه جولای تنزل یافته است. طبق این گزارش در ماه ژوئن واردات نفتی چین از ایران به بالاترین رقم در ۱۱ ماه اخیر رسیده بود اما در ماه جولای این رقم تنزلی ۲۸ درصدی داشته است. گزارش‌ها حاکی است میزان واردات نفتی هند از ایران نیز در ماه جولای تنزل ۴۰
درصدی داشته است. هند چهارمین کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت در جهان به شمار می‌رود. چین به عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان در ماه‌های نخست امسال واردات نفتی از ایران را کاهش داده بود که تحت آن مشمول معافیت‌های تحریمی ایالات متحده آمریکا شد اما در ماه ژوئن میزان واردات نفتی این کشور از ایران به یکباره رکورد زد و چنانچه در ماه جولای همچنان میزان واردات نفتی سیر صعودی طی می‌کرد ممکن بود معافیت چین از سوی آمریکا ملغی اعلام شود.
به گزارش رویترز، به گفته یک منبع آگاه در ماه‌های می‌ و ژوئن سال‌جاری واردات نفتی چین از ایران بار دیگر افزایش یافت اما این احتمال وجود دارد که دولت این کشور تحت فشارهایی از سوی ایالات متحده آمریکا در ماه جولای اقدام به کاهش واردات نفتی از ایران کرده باشد.
در ماه جولای چین 93/1 میلیون تن نفت از ایران خریداری کرده بود که این رقم روزانه برابر با ۴۵۴ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت است. در ماه ژوئن این رقم ۶۳۲ هزار و ۶۱۸ بشکه در روز اعلام شده بود . خرید نفتی چین برابر با ۴۱ درصد کل صادرات نفتی ایران برابر با 1/1 میلیون بشکه در روز در ماه جولای بوده است. میزان واردات نفت هند از ایران در ماه جولای روزانه برابر با ۲۰۱ هزار و ۶۸۰ بشکه در روز بوده که این رقم در ماه ژوئن ۳۴۶ هزار و ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. در ماه جولای سال ۲۰۱۱ میلادی میزان واردات نفتی روزانه هند از ایران ۳۳۸ هزارو ۹۰۰ بشکه اعلام شده بود.

 

۲ شهریور ۱۳۹۱ ۰۲:۰۳
تعداد بازدید : ۹۱۷