انجام همزمان بی‌بوسازی گاز مایع و احیای کاتالیست در یک سامانه‌

انجام همزمان بی‌بوسازی گاز مایع و احیای کاتالیست در یک سامانه‌
پژوهشگران کشور موفق به طراحی و ساخت سامانه‌ای برای بی بو و بی رنگ‌سازی شیرین مایع برای صنایع داروسازی و آرایشی و بهداشتی شدند.

به گزارش اوپکس به نقل از ایسنا سید مسعود نیکدل، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: امروزه در جهان برای اسپری کردن انواع اسانس‌ها چون خوشبو کننده‌های هوا و دئودرانت‌های بدن و همچنین افشانه‌های حشره‌کش و افشانه‌های صنعتی مانند افشانه‌های رنگ از گاز مایع استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر گاز مایع (LPG) به‌ صورت طبیعی به هنگام تولید دارای مقادیری هیدروکربور و هیدروژن‌ سولفوره‌ سنگین و همچنین ماده بد بوی مرکاپتان است؛ از این رو گاز مایع در برخی از صنایع قابل‌ استفاده نخواهد بود و برای استفاده نیاز به فرآیند شیرین‌سازی و حذف ناخالصی‌ها دارد.

به گفته نیکدل، شیرین سازی گاز مایع موجب «بی‌بو» و «بی‌رنگ» شدن گاز مایع خواهد شد و این عمل طی فرایندی و با استفاده از انواع کاتالیست‌های جذب‌کننده هیدروژن سولفور، مرکاپتان و آب صورت می‌گیرد.

این محقق اضافه کرد: برای انجام این فرآیند از روش بهره‌گیری از کاتالیست‌های جاذب سطحی استفاده می‌شود، به‌ طوری‌که در جریان آن مولکول‌های خاصی از جمله ترکیبات گوگرددار و مرکاپتان و آب از ترکیب گاز مایع‌ترش به سطح جسم جامد خارجی در سیستم چسبیده و از آن خارج می‌شود.

نیکدل با بیان اینکه کاتالیست‌های مورد استفاده در فرآیند شیرین‌سازی پس از مدتی اشباع‌شده و راندمان خود را از دست می‌دهد، خاطر نشان کرد: بنابراین در این مطالعات سامانه‌ای ارائه شد که کاتالیست‌های مورد استفاده در شیرین‌سازی گاز مایع را با استفاده از روش حرارتی احیاء می‌کند.

وی تاکید کرد: این سامانه کاتالیست را برای مصرف دوباره آماده می‌کند، به ‌طوری ‌که کاتالیست‌های احیا شده در سیستم پس از احیاء دوباره به ‌صورت هوشمند و یکپارچه وارد ستون‌های حاوی کاتالیست و سیستم شیرین‌سازی می‌شود.

به گفته این محقق، هر اندازه گاز شیرین مورد استفاده در این صنایع با کیفیت‌تر باشد، محصول نهایی کیفیت بهتری خواهد داشت.

نیکدل با اشاره به کاربردهای صنعتی این سامانه، یادآور شد: این سامانه در صنایعی مانند صنایع آرایشی و بهداشتی، داروسازی، تولید ظروف یکبار مصرف، چسب و رنگ و صنایع تولید انواع افشانه کاربرد دارد.

مجری طرح در خصوص گاز خروجی این سامانه توضیح داد: در سامانه عرضه‌شده علاوه بر آنکه هرگونه ناخالصی مانند ناخالصی‌های پایه سولفور حذف می‌شود، نتایج آزمایشات به دست‌آمده نشان داد که گاز خروجی از این سامانه کاملا سالم‌سازی و استاندارد شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر طراحی و ساخت سامانه شیرین‌سازی گاز، 4 اختراع دیگر در زمینه گاز مایع به ثبت رسانده است، یادآور شد: «دستگاه تبخیرکننده گاز مایع در فصول سرد سال»، «تولید گاز مایع بی‌بو مبتنی بر ستون‌های حاوی کاتالیست جذبی»، «سیستم احیای هوشمند کاتالیست‌های شیرین‌سازی گاز مایع»، «سیستم هوشمند توزیع و بارگیری گاز مایع» عناوین این 4 اختراع است.

به گفته وی، رویداد طرح تولید گاز مایع بی‌بو به روش کاتالیست جذبی در مسابقات جهانی اختراعات 2017 ICAN کانادا ارائه و موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه این مسابقات شد.

جشنواره اختراعات ICAN کانادا یکی از معتبرین و بزرگترین مسابقات علمی و فناوری در جهان است که با حضور بیش از 30 کشور نظیر آمریکا، کانادا، آلمان، کرواسی، چین، روسیه و غیره و با حضور بیش از 300 مخترع از سراسر جهان زیر نظر فدراسیون بین‌المللی مخترعین (IFIA)، سازمان‌های علمی و تحقیقاتی اتحادیه اروپا، سازمان مالکیت معنوی ملل متحد (WIPO) و وزارت‌های علوم و فناوری کشورهای فوق برگزار می‌شود.

۳ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۱۵
تعداد بازدید : ۳۶۳