سرمایه‌گذاری 5200 میلیارد تومانی پالایش و پخش در 2.5 سال

سرمایه‌گذاری 5200 میلیارد تومانی پالایش و پخش در 2.5 سال
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از سرمایه‌گذاری ۷.۵ هزار میلیارد تومانی در برنامه پنجم و تحقق ۷۰درصد این رقم (5200 میلیارد تومان) تا پایان دولت دهم خبر می‌دهد اما تردیدهای جدی درباره منابع تامین این میزان سرمایه‌گذاری وجود دارد.
 

 

علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه از اول تا پایان دولت دهم بودجه‌های پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پروژه‌ها را در قالب برنامه توسعه بستیم، گفت: در قالب برنامه چهارم 6 هزار و 500 میلیارد تومان در بخش پالایش و پخش جذب شده است.

وی افزود: در قالب برنامه پنجم نیز 7 هزار و 500 میلیارد تومان جذب خواهد شد که بخش عمده‌ای از آن یعنی 65 تا 70 درصد اعتبارات تا پایان دولت دهم جذب می‌شود.

به گزارش فارس با وجود اعلام جذب 70 درصد از منابع مورد اشاره تا پایان دولت دهم که رقمی بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان را نشان می‌‌دهد، تحقق این برنامه چندان قابل دسترس به نظر نمی‌رسد کما اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از محل فروش فرآورده‌های نفتی که عملا اصلی‌ترین منبع درآمد این شرکت و در واقع صنعت پالایش کشور محسوب می‌شود، در دو سال اخیر سهم قابل توجهی نداشته است.

در واقع از 28 هزار میلیارد تومانی که از فروش فرآورده‌های نفتی در سال گذشته نصیب دولت شده است تنهل رقمی کمتر از هزار میلیارد تومان به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی رسیده است که این میزان منابع به جز سرمایه‌گذاری صرف هزینه‌های جاری این شرکت نیز شده است.

سال گذشته اختلاف نظر جدی بین شرکت ملی نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی بر سر سهم آنها از درآمد 28 هزار میلیارد تومانی حاصل از هدفمندی یارانه‌ها پیش آمد که به همین دلیل در سال جاری نیز بر اساس قانون بودجه 91 اغلب درآمدهای حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی به حساب هدفمندی یارانه‌ها واریز شده و سهم اندکی از این درآمدها به پالایش و پخش و شرکت ملی نفت رسیده است. فارس پیش از این در گزارش مفصلی به نحوه تخصیص این منابع و محاسبات مربوط به آن در قانون بودجه و نحوه تامین یارانه نقدی از منابع نفت پرداخته است.

از سوی دیگر شرکت ملی نفت نیز به دلایل مختلفی از جمله کم شدن فروش نفت و همچنین کم شدن سهم این شرکت از درآمدهای فروش نفت به پالایشگاه‌های داخلی سهم قابل توجهی ندارد که بتواند از این طریق به شرکت زیرمجموعه خود یعنی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کمک کند.

در عین حال به تازگی علی لاریجانی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت در خصوص صدور مجوز سرمایه گذاری برای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی را با استناد به اشکالات قانونی موجود در آن، به استناد نظر مقدماتی هیئت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین باطل کرد. 

بر این اساس پالایش و پخش از یکی دیگر از منابع مورد اتکای خود برای سرمایه گذاری محروم می‌شود تا تامین مالی پروژه‌های در دست اجرا و آینده این شرکت با ابهام بیشتری مواجه شود. به تازگی ضیغمی از تزریق یک میلیارد دلار به پروژه بزرگ پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس خبر داده است و باید دید آیا پالایش و پخش امکان تامین منابع لازم برای این تزریق بزرگ مالی را در اختیار دارد یا نه.

پروژه ستاره خلیج‌فارس مدت‌ها است که به دلیل مشکلات موجود در سرمایه‌گذاری و عقب کشیدن سرمایه‌گذاران خصوصی از این پروژه متوقف مانده است. پیش از این قرار بود با منابع داخلی پالایش و پخش فاز اول این پروژه اجرایی شود اما با توجه به وضعیت منابع داخلی این شرکت، آینده این پروژه و بهره‌برداری از آن تا پایان دولت دهم با ابهام مواجه است.  

۴ شهریور ۱۳۹۱ ۱۶:۳۹
تعداد بازدید : ۹۷۱