بحران سوخت با افزایش قیمت قیر

بحران سوخت با افزایش قیمت قیر

رئیس کمیسیون قیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری اوپکس؛ در رابطه با آزادسازی نرخ ارز اظهار داشت: کارگروه تنظیم بازار برای نرخ خوراک شرکت‌های قیرسازی مصوباتی به پیشنهاد این اتحادیه، پالایشگاه ها و بورس کالای ایران تنظیم نموده است که در زمان ارائه به کارگروه 2 بند مغایر با تصمیمات جمعی به آن اضافه شد که اجرای آنها می تواند در این برهه زمانی صدمات جدی را به پیکره کشور وارد نماید که در این صورت بورس کالای ایران باید پاسخگوی عملکرد یک جانبه خود باشد.

وحید شیخی در خصوص موضوع آزادسازی نرخ ارز گفت: اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران موافق آزادسازی نرخ ارز برای کل کشور است و برای این موضوع باید بستر لازم را آماده نمود که هزینه آن به تنهایی بر دوش پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، و یا دیگر واحد های پایین دستی تحمیل نگردد و در صورتی که نرخ خوراک فقط در واحدهای قیرسازی با دلار آزاد محاسبه شود بر خلاف قوانین حمایت از مصرف کننده می باشد و طبق قوانین سازمان حمایت یک زنجیره از محصول می‌بایست با یک روش محاسباتی نرخ گذاری شود بطور مثال اگر نفت خام با نرخ ارز مبادله ای به واحدهای پالایشی داده می‌شود باید تا پایان زنجیره تولید محصولات پایین دستی محاسبه با نرخ ارز مبادله ای صورت گیرد.

شیخی افزود: با توجه به اینکه 90 درصد از شرکت های تاثیرگذار در تولید و صادرات قیر عضو کمیسیون قیر اتحادیه اوپکس هستند در رابطه با موضوع این مصوبه در محل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران جلسه ای با  حضور شرکتهای بزرگ قیر ساز عضو اتحادیه از جمله نفت جی و پاسارگاد و چند شرکت دیگر داشتیم و در این نشست اثر محاسبه نرخ خوراک وکیوم باتوم با ارز آزاد و همچنین کاهش دوره تناوب تعیین نرخ وکیوم از یک ماه به 15 روز  مورد ارزیابی  و بررسی قرار گرفت و مشخص گردید هر دو این موضوعات می تواند آسیب جدی به پیکره اقتصاد و صادرات کشور وارد نماید و در تهیه خوراک این صنعت تشنج ایجاد نماید.

رئیس کمیسیون قیر ایران افزود: طبق مذاکره صورت گرفته با مسئولین قیر وزارت راه و شهرسازی و کاهش های قبلی صورت گرفته در طی سال جاری در بودجه تخصیص یافته جهت خرید قیر در صورت اجرای این دو بند از مصوبه مذکور شاهد 20% کاهش مجدد در اجرای پروژه های عمرانی در راه های کشور خواهیم بود و همچنین با توجه به اینکه قیر ایران بازارهای مشخصی دارد با نزدیک شدن فصل سرما کاهش چشم گیری در صادرات قیر خواهیم داشت.

با نگاهی به سابقه قبلی اجرایی نا موفق این پروژه در  دوم آبانماه سال 95 که کلیه واحد های قیر سازی دچار توقف کامل شدند و ارزیابی های صورت گرفته در اتحادیه نشان می دهد در صورتی که روند صادرات قیر در این فصل کند شود قطعاً مخازن پالایشگاهها پر شده و متعاقباً تولید سوخت در پالایشگاه ها دچار چالش می گردد و این یک هشدار جدی به مسئولین می باشد.

شیخی تاکید کرد: در وضعیتی که واحد های تولیدی قیر نیازمند حمایت ویژه جهت ایجاد مزیت رقابتی در تولید و حفظ بازارهای صادراتی هستند و بزرگترین مصرف کننده قیر (وزارت راه و شهرسازی)و در نهایت دولت از اجرای این 2 بند مصوبه آسیب جدی خواهد دید جا دارد که به منظور پیشگیری از ایجاد این بحران جدی سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده نقش کلیدی خود را ایفا نماید.

۱۵ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۲۵
تعداد بازدید : ۶۷۹