بازار متعادل است

بازار متعادل است
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام این که نفت ایران بر مبنای قیمت های رسمی و مصوب به فروش می رسد، تاکید کرد: روند فروش نفت ایران همانند گذشته ادامه دارد.
 

محمدعلی خطیبی، با تاکید بر این که فروش نفت ایران بر مبنای قیمت های رسمی و او اس پی (OSP) انجام می شود، گفت: این قیمت هر ماه با توجه به شرایط بازار و در چارچوب مطالعات تعیین می شود.

وی تصریح کرد: فروش نفت ایران همچون گذشته ادامه دارد و ما همچنان نفت را به خریداران سنتی خود در نقاط دورافتاده جهان می فروشیم.

وی با بیان این که هم اکنون دو گزینه پیش روی خریداران نفت ایران قرار دارد، یادآور شد: این کشورها می توانند با کشتی و بیمه خود نفت خریداری شده از ایران را تحویل بگیرند یا این که نفت را با استفاده از نفتکش و بیمه های ایرانی انتقال دهند.

خطیبی با اشاره به تاثیرگذاری سه گروه از عوامل از جمله عوامل بنیادین (عرضه و تقاضا)، عامل ژئوپولیتیک (مسائل سیاسی و امنیتی) همچنین عوامل روانی بر بازار جهانی نفت خام تصریح کرد: عوامل ژئوپولیتیک، سیاسی و امنیتی به ویژه در روزهای اخیر بر بازار نفت تاثیر زیادی داشته است.

وی ادامه داد: عوامل روانی و نقش بورس بازها که با تکیه بر مفروضات به خرید و فروش می پردازند و جو روانی خاصی ایجاد می کنند، نیز از عوامل تاثیرگذار بر بازار نفت در روزهای اخیر بوده است.

تعادل در بازار نفت از نظر عوامل بنیادین بازار

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: بنابر تازه ترین گزارش ماهانه اوپک، آخرین رقم تقاضای جهانی نفت در سه ماه سوم سال جاری میلادی 86 میلیون و 620 هزار بشکه در روز بوده و سهم عرضه غیراوپکی ها 52 میلیون و 860 هزار بشکه برآورد شده است که با احتساب عرضه ان جی ال و نفت های غیرمتعارف به میزان 5 میلیون و 730 هزار بشکه در روز، 31 میلیون و 200 هزار بشکه در روز برای اوپک باقی می ماند و این تقاضایی است که دنیا از اوپک دارد.

خطیبی ادامه داد: آخرین رقم تولید نفت اوپک نیز 31 میلیون و 200 هزار بشکه در روز است و در واقع ما هم اکنون مازاد عرضه نداریم.

وی تاکید کرد: بازار کنونی نفت در حال تعادل به سر می برد یا شاید 200 هزار بشکه اضافی تقاضا وجود داشته باشد که تاثیرگذار نیست؛ البته در سه ماه اول و دوم سال جاری میلادی دو میلیون تا دو میلیون و 380 هزار بشکه در روز مازاد عرضه نفت خام در بازار وجود داشت اما هم اکنون مازاد عرضه نداریم.

خطیبی یادآور شد: وجود سفته بازی در بازار و التهاب ناشی از آن قابل دفاع نیست و باعث ایجاد جو روانی در بازار می شود.

وی درباره عوامل ژئوپولیتیک موثر بر بازار نفت نیز گفت: خاورمیانه، محور مهم عرضه و تقاضاست که به دلیل دخالت ها و ماجراجویی برخی کشورها تا حدودی ملتهب شده و نگرانی هایی در زمینه عرضه به وجود آورده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: به نظر می رسد مصرف کنندگان درباره آینده عرضه نگران هستند که البته تولیدکنندگان نفت هیچ دخالتی در ایجاد این نگرانی ندارند و برخی مصرف کنندگان خود مسبب آن هستند.

وی با اشاره به این که مصرف کنندگان بزرگ با اعمال مالیات های چندگانه، قیمت های داخلی سوخت را افزایش می دهند، تصریح کرد: حتی اگر التهاب های ژئوپولیتیک نیز نبود، حداقل قیمت ها متعادل تر از گذشته بود.

خطیبی با بیان این که هم اکنون بازار نفت متعادل است و می تواند متعادل تر نیز باشد، یادآور شد: دو عامل ژئوپولیتیک و بورس بازی از کنترل تولیدکنندگان خارج است.

روند طبیعی افزایش تقاضای نفت در نیمه دوم سال

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: تقاضای نفت در نیمه دوم سال یعنی فصل پاییز و زمستان بیشتر می شود زیرا کشورها در آن دو فصل نفت بیشتری تصفیه و ذخیره سازی می کنند.

وی یادآور شد: اگر زمستان غیر عادی (سرمای شدید) نیز داشته باشیم، مصرف بازهم بیشتر خواهد شد و می تواند به روند افزایشی قیمت ها کمک کند.

خطیبی گفت: حادثه انفجار پالایشگاه نفت ونزوئلا نیز می تواند در کوتاه مدت بر بازار فرآورده های نفت و میزان عرضه تاثیرگذار باشد و قیمت برخی فرآورده ها را بیشتر در منطقه آمریکای لاتین و اندکی در سطح جهانی تحت تاثیر قرار دهد.

وی حوادث پالایشگاهی را مسئله ای عادی در صنعت نفت کنونی جهان برشمرد و گفت: تاثیرگذاری این حوادث بر بازار نفت محدود است.

۷ شهریور ۱۳۹۱ ۰۱:۲۴
تعداد بازدید : ۱,۰۱۹