دلایل اصلی جا ماندن تجار ایرانی از ترکیه

دلایل اصلی جا ماندن تجار ایرانی از ترکیه
«عراق در حوزه اقتصادی ظرفیت‌ و امکانات خود را در سبد کشوری خاص قرار نمی‌دهد و به دلیل شرایط شکننده‌ای که دارد لازم است از ظرفیت کشورهایی مختلف برای سرمایه‌گذاری استفاده کند.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، «سید حمید حسینی» در نشست ماهانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق که عصر دوشنبه برگزار شد، با بیان اینکه اقلیم کردستان به تنهایی معادل 25 تا 30 درصد تجارت ایران را تشکیل می‌دهد اظهار داشت: عراق به تنهایی معادل بازار سه قاره اروپا، آمریکا و افریقا برای ایران است و بازار  2 تا 2.5 میلیارد دلاری اقلیم کردستان برای ایران به اندازه بازار یک قاره است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از صادرات 9 میلیون تن کالا به عراق از ابتدای سال تاکنون خبر داد و افزود: تا بیست و دوم آذرماه چهار میلیارد و 780 میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم.

وی به تعرفه واردات کالا به عراق در چهار گروه اشاره کرد و گفت: بر اساس پیگیریهای انجام شده،ریاست جدید گمرک عراق اعلام کرده است که از ابتدای سال 2018 تعرفه واردات کالا به این کشور در 4 گروه نیم درصد، 10 درصد، 15 درصد و 30 درصد دسته بندی می‌شود و تعدد تعرفه‌ها از بین می‌رود.

حسینی همچنین از موافقت دولت عراق برای برگزاری اجلاس مشترک بازرگانی دو کشور در بهمن ماه آینده خبر داد و افزود: برگزاری این اجلاس می‌تواند به حل برخی از چالش‌های پیش‌روی تجارت ایران با عراق کمک کند.

وی یادآوری کرد: بتازگی حضور هیات‌های خارجی در عراق بسیار پررنگ شده است و درصددیم هیاتی بلندپایه را در اسفند ماه آینده به عراق بفرستیم.

بحث سیاسی و امنیتی عراق جدای از اقتصاد آن نیست

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه بحث جایگاه سیاسی و اقتصادی اقلیم کردستان در برقراری روابط تجاری با ایران بسیار حائز اهمیت است، گفت: شاید در ارتباط با عراق، تا مدت‌ها نتوانیم بحث‌ سیاسی و امنیتی را از اقتصاد آن جدا کنیم  در عراق دو چالش اساسی وجود دارد، یکی بحث اقلیم کردستان و عدم توازن آن و روحیه استقلال طلبانه آنها و بحث دیگر بحث شیعه و سنی است.

کیوان کاشفی قیمت بالای محصولات و مشوق‌های ضعیف صادراتی را از عوامل اصلی عقب ماندن تجار ایرانی در مقایسه با سایر کشورها از جمله ترکیه در بازار عراق برشمرد و گفت: امروز عمده تجارت بین ایران و عراق در حد پیله وری باقی مانده است و اگر ترکیه بهتر از ما عمل کرده است به دلیل مسائل داخلی از جمله قیمت تمام شده کالای داخلی و عدم تجارت پیله‌وری است. رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اظهار داشت: بعد از دوران پسا داعش قطعا دوباره شاهد یک سطح تقاضا از آن طرف مرز‌ها هستیم و حتی بعد از جریانات اقلیم کردستان هم می‌توان بازار و تقاضای خوبی را از آن طرف مرز داشت.

وی بابیان اینکه دادن اقامت به سرمایه گذاران عراقی درایران می تواند باعث ورود  سرمایه‌های زیادی به کشور شود بیان داشت: بر همین اساس اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد داده است تا سرمایه‌گذارانی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند را شهروند اعلام کنیم و به آنها اقامت دهیم و این موضوع نگاه ویژه وزارت خارجه را می طلبد.

فقط بر مزیت‌های بازار عراق تمرکز کنیم

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه امروز با یک جنگ اقتصادی در عراق مواجه هستیم، گفت: باید در میدان رقابت با رقبای بزرگ وارد شویم و در این راستا شرکت‌های صاحب برند ایرانی باید ورود کرده و اتحادیه‌های تولیدی باید قوی‌تر عمل کنند.

یحیی آل اسحاق با تاکید بر اینکه امروز برای حضور در بازار عراق اجبار اقتصادی، تاریخی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی داریم بیان داشت: بازار عراق مانند یک جاده سنگلاخ است که در نهایت به یک بازار طلایی منتهی می‌شود و در صورت تعلل، این بازار بزرگ به سایر رقبا واگذار می شود.

وی ادامه داد: افسران میدانی این بازار بزرگ، بازرگانان و مقوله اقتصاد است و دولت هم باید بداند برای حفظ و نگهداشت این بازار باید هزینه کند.

این مسول  خاطرنشان کرد: الگوی مصرف و فرهنگ مصرفی عراق به طور کامل با فرهنگ ایرانی هماهنگ و همخوان است و همه شرایط به ما دیکته می کند که باید بدون توجه به مشکلات فقط بر مزیت‌های این بازار تمرکز کرد. وی به سرمایه گذاری در کردستان عراق که با ایران رابطه تاریخی و دیرینه دارد تاکید کرد و افزود: باید سرمایه‌گذاران این منطقه را هم به

سرمایه‌گذاری در ایران تشویق کنیم که در این پیوند به ساماندهی و دیدگاه جدید نیاز است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین به تولید چهار میلیون بشکه نفت در عراق به صورت روزانه اشاره کرد و گفت: عراقی‌ها برای افزایش آن به 10 میلیون بشکه در روز برنامه ریزی دارند و به دنبال جبران عقب ماندگی دهه‌های اخیر هستند.

عراق ظرفیت‌ خود را در سبد کشوری خاص قرار نمی‌دهد

رئیس ستاد ویژه عراق وزارت خارجه هم با اشاره به وجود 1400 کیلومتر مرز مشترک بین دو کشور و هم‌پیمانی در مبارزه با تروریسم با کشور عراق اظهار داشت: بازار عراق به طور طبیعی باید برای ایران یک فرصت تجاری باشد و برآیند ارتباط تجاری با این کشور موفق بوده است. ناصر کنعانی وارد شدن عراق به حوزه بازسازی و عبور این کشور از شرایط سخت نظامی را، باعث باز شدن بازار بزرگ آن به روی رقبای باتجربه دانست و افزود: با توجه به ورود عراق به فضای جدید، نباید اجازه داد که این فضا،مخصوص کشورهایی باشد که قبلا در این کشور حضور داشته اند.

وی با اشاره به برگزاری یک نشست برای بازسازی عراق گفت: ما در آینده عراق با شرکای جدیدی مواجه می‌شویم و از حدود یک سال قبل مطلع هستیم که شرکت‌های متعددی در کشورهای همسایه و حتی در بیروت به ثبت می‌رسند که هدف آن‌ها حضور در بازار عراق است.  کنعانی با اشاره به اینکه برخی‌ می‌گویند، با وجود اینکه ایران مهمترین مدافع عراق بوده، اما چرا در حوزه تجاری به ما امتیازات ویژه‌ای نمی‌دهد، گفت: عراق در حوزه اقتصادی ظرفیت‌ و امکانات خود را در سبد کشوری خاص قرار نمی‌دهد، به این دلیل که شرایط شکننده‌ای دارد و لازم است از ظرفیت کشورهایی مختلف برای سرمایه‌گذاری استفاده  کند.

۲۹ آذر ۱۳۹۶ ۱۱:۱۱
عصراقتصاد |
تعداد بازدید : ۶۷۳