دلایل کاهش 3 میلیارد تنی انتقال فرآورده‌ نفتی از پالایشگاه‌ها

دلایل کاهش 3 میلیارد تنی انتقال فرآورده‌ نفتی از پالایشگاه‌ها
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت از کاهش 3 میلیون تنی انتقال و جابه جایی فرآورده‌های نفتی از پالایشگاه‌ها به مبادی مصرف پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد.
علی زیار در گفتگو با مهر با اشاره به کاهش انتقال فرآورده‌های نفتی پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: سال گذشته حدود 53 میلیارد تن کیلومتر معادل 109 میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی در سطح کشور به مبادی مختلف مصرف و ذخیره سازی منتقل شده است.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اعلام اینکه از این میزان 31 میلیارد تن کیلومتر سهم نفت خام و 22 میلیارد تن متریک سهم فرآورده نفتی بوده است، تصریح کرد: هم اکنون به طور متوسط روزانه بیش از 320 میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در استان‌های مختلف کشور جابه جا می شود.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها و به تبع کاهش و مدیریت مصرف سوخت مایع، حجم فرآورده‌های نفتی منتقل شده هم کاهش یافته است، اظهار داشت: به طوریکه در سال 1389 حدود 56 میلیارد تن کیلومتر و سال گذشته حدود 53 میلیارد تن کیلومتر فرآورده جابه جا شد که حاکی از کاهش سه میلیارد تن کیلومتری انتقال فرآورده‌های مختلف نفتی است.
وی در خصوص خطوط لوله جدید نفتی آماده تحویل و راه اندازی، اظهار داشت: سال گذشته به طور رسمی خط لوله 24 اینچی نفت خام ماهشهر به پالایشگاه آبادان به طول 120 کیلومتر، خط لوله تبریز - میاندوآب به طول 165 کیلومتر تکمیل و بهره‌برداری از آنها آغاز شد.
به گفته زیار پیش بینی می‌شود به زودی با ساخت و راه اندازی خطوط لوله فرآورده نفتی آبادان – ری و خط لوله نفت خام سبزآب – ری، بهره برداری این خطوط لوله نفتی به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت واگذار شود.
مدیرعامل شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه در حال حاضر انتقال نفت و انواع فرآورده‌های نفتی در مقایسه با حمل نقل ریلی، نفتکش‌های جاده پیما و کشتی‌های نفتکش اقتصادی ترین روش انتقال است، تبیین کرد: انتقال فرآورده نفتی از مسیر خطوط لوله از مزیت‌های دیگری همچون انتقال کلان، پایدار، ایمن هم برخوردار است.
این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی 67 درصد انتقال و جابه جایی نفت خام و فرآورده نفتی ایران از مسیر شبکه خطوط لوله انجام می شود.
به گزارش مهر، در حال حاضر به استثنای 2 پالایشگاه نفت بندرعباس و لاوان، خوراک ورودی هفت پالایشگاه موجود نفتی ایران از مسیر شبکه ملی خطوط لوله نفت تامین می شود و فرآورده نفتی 8 پالایشگاه هم از مسیر شبکه سراسری به انبارهای نفت منتقل می شود.
در شرایط فعلی بیش از 14 هزار کیلومتر خطوط لوله 6 تا 36 اینچ شامل 9 هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال فرآورده نفتی و 5 هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت در کشور فعال است که 215 ایستگاه مخابرات، 2500 کیلومتر شبکه فیبر نوری و 175 ایستگاه پمپاژ، 11 منطقه عملیاتی و تاسیسات گسترده فشارشکن مسئولیت پشتیبانی شبکه ملی نفت و فرآورده نفتی کشور را برعهده دارد.
۱۴ شهریور ۱۳۹۱ ۰۰:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۳۲۳