برنامه تامین خوراک پایدار پالایشگاه‌های گازی تشریح شد

برنامه تامین خوراک پایدار پالایشگاه‌های گازی تشریح شد
برنامه تامین خوراک پایدار پالایشگاه‌های گازی پارسیان، فجر جم، سرخون و فراشبند ازسوی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در جلسه پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تشریح شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی با تفکیک برنامه تامین خوراک پایدار برای پالایشگاه گازی پارسیان گفت: برای تامین خوراک پایدار پالایشگاه پارسیان، پنج محور در نظر گرفته شده است که می‌توان به طرح ارزیابی و تولید زودهنگام از میدان‌های پاژن و مدار، احداث مرکز تفکیک میدان گازی تابناک و احداث ایستگاه تقویت فشار میدان‌های وراوی و هما اشاره کرد.

وی در توضیح مختصر درباره این طرح‌ها که تامین‌کننده گاز مورد نیاز پالایشگاه پارسیان است، خاطرنشان کرد: در طرح ارزیابی و تولید زودهنگام از میدان پازن با سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیون دلار سه حلقه چاه تولیدی حفر یا تکمیل خواهد شد و با نصب تسهیلات روسطحی روزانه ۳ میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت می‌شود و در برنامه‌مدت تولید از این میدان، روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب هدف‌گذاری شده است. همچنین در طرح ارزیابی و تولید زودهنگام از میدان مدار نیز ۴۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد و برنامه حفاری دو حلقه چاه تولیدی در دستور کار قرار گرفته است. میزان برداشت از این میدان در برنامه بلندمدت روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره طرح احداث مرکز تفکیک میدان گازی تابناک تصریح کرد: در این طرح سرمایه‌گذاری ۵۸ میلیون دلار در نظر گرفته شده و برای رفع مشکل عملیاتی این میدان به منظور کاهش تولید برخی از چاه‌ها به دنبال افزایش آب تولیدی و همچنین تیرگی رنگ مایعات گازی هدف‌گذاری شده است که تولید روزانه ۳۶ میلیون متر مکعب گاز با کیفیت مناسب تضمین خواهد شد.

حاتمی درباره احداث ایستگاه‌های تقویت فشار وراوی و هما افزود: در طرح احداث ایستگاه تقویت فشار هما ۱۷۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام و تولید گاز بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون متر مکعب در روز در مدت ۱۴ سال تضمین می‌شود. در طرح احداث ایستگاه وراوی ۷۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است و تثبیت تولید روزانه ۷ تا ۹ میلیون متر مکعب برای مدت ۹ سال هدف‌گذاری خواهد شد.

طرح‌های تامین خوراک پالایشگاه‌های گازی فجر جم، سرخون و فراشبند

وی همچنین از اجرای پنج طرح ارزیابی و تولید زودهنگام برای تامین خوراک پایدار پالایشگاه فجر جم خبر داد و در تشریح این پنج طرح افزود: طرح ارزیابی و تولید زودهنگام از میدان خارتنگ با سرمایه‌گذاری ۱۰۳ میلیون دلاری در برنامه قرار دارد. در این زمینه، سه حلقه چاه تولیدی حفاری یا تکمیل می‌شود و روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز برداشت خواهد شد. در برنامه بلندمدت نیز تولید روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز در دستور کار قرار دارد.

وی درباره طرح ارزیابی و تولید زودهنگام از میدان گردان تصریح کرد: این طرح با هدف تولید روزانه ۲میلیون مترمکعب و برنامه بلندمدت برداشت روزانه ۸ میلیون متر مکعب گاز و با سرمایه ۴۱ میلیون دلار هدف‌گذاری شده است.

حاتمی از اختصاص یک هزار و ۴۲۵ میلیون دلار برای توسعه میدان‌های گازی دی، سفیدزاخور، هالگان و سفیدباغون خبر داد و افزود: در این طرح حفاری ۲۷ حلقه چاه در نظر گرفته شده است و با نصب تسهیلات فرآیندی روسطحی، روزانه ۳۲ میلیون مترمکعب گاز برداشت خواهد شد.

حاتمی درباره طرح احداث ایستگاه تقویت فشار گاز کنگان نیز خاطرنشان کرد: این طرح با سرمایه‌گذاری ۴۸۰ میلیون دلار و تضمین تولید ۱۰ ساله به میزان روزانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در دستور توسعه شرکت قرار دارد. همچنین طرح بازآیی ایستگاه تقویت فشار میدان نار نیز با سرمایه ۲۱ میلیون دلار اجرا می‌شود و تولید ۱۸ میلیون مترمکعب در روز در مدت ۱۰ سال را برای شرکت به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از تامین خوراک پایدار پالایشگاه‌های سرخون و فراشبند در استان‌های هرمزگان و فارس خبر داد.

حاتمی درباره جزئیات تامین خوراک پالایشگاه گازی سرخون گفت: احداث ایستگاه تقویت فشار گاز سرخون با هزینه ۱۵۰ میلیون دلار و تولید روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز به مدت هفت سال در برنامه قرار دارد که منتظر تعیین تکلیف این طرح هستیم .

وی درباره طرح توسعه میدان گازی آغار برای تامین خوراک پالایشگاه فراشبند گفت: با اجرای این طرح که شامل تاسیسات بالادستی تولید و فرآورشی گاز است، با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۷۳ میلیون دلار، تولید گاز از میدان آغار ۲۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد.
۹ اسفند ۱۳۹۶ ۱۷:۲۲
شانا |
تعداد بازدید : ۳۵۸