فرصت طلبی تولیدکنندگان نفت روسیه از تحریم ایران

فرصت طلبی تولیدکنندگان نفت روسیه از تحریم ایران
میزان تولیدات نفتی روسیه در ماه آگوست سال جاری به رکورد ۱۰.۳۸ میلیون بشکه در روز رسید که این میزان تولید روزانه نفت از زمان سقوط اتحادیه جماهیر شوروی تا امروز بی سابقه بوده است .طبق گفته متخصصان، تولید کنندگان نفت در روسیه فرصت ایجاد شده در نتیجه تحریم نفتی ایران و افزایش قیمت نفت در بازار جهانی را مغتنم شمرده و تولیدات خود را به شدت افزایش داده اند .
به گزارش سکونیوز به نقل از "رویترز " بر اساس گزارشی که از سوی وزارت انرژی این کشور منتشر شده افزایش قیمت نفت در بازار جهانی به دلیل تنش های سیاسی موجب شده که شرکت های تولید کننده نفت در روسیه با استفاده از این فرصت میزان تولیدات نفتی خود را افزایش دهند که البته این اقدام با استقبال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روبرو شده است.
هم اکنون فروش نفت و گاز در حدود نیمی از درآمدهای دولت این کشور را به خود اختصاص داده است .
بازده نفتی روسیه که بالاترین در جهان است در ماه آگوست سال جاری با ۰.۴ درصد رشد به ۱۰.۳۸ میلیون بشکه در روز رسیده که این رقم در ماه جولای سال گذشته ۱۰.۳۴ میلیون بشکه در روز گزارش شده بود . برحسب واحد تن میزان تولیدات نفتی این کشور در این ماه ۴۳.۸۹ میلیون تن بوده است .
گزارش ها حاکی است پیش از این بالاترین رکورد مربوط به سه ماهه نخست سال جاری بوده که میزان تولیدات نفتی روزانه به طور متوسط به ۱۰.۳۶ میلیون بشکه رسیده بود .
روسیه قصد دارد که در ۱۰ سال آینده میزان تولیدات نفتی خود را همواره بالاتر از ۱۰ میلیون بشکه نگاه دارد . طبق پیش بینی وزارت اقتصاد روسیه در سال ۲۰۱۲ میلادی میزان تولیدات نفتی این کشور ۵۱۴ میلیون تن برابربا ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز خواهد بود .
روسیه با تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه همچنان بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است و این در حالی است که عربستان سعودی در ماه گذشته روزانه برابر با ۹.۹۵ میلیون بشکه تولیدات نفتی داشته است .
در ماه آگوست قیمت نفت در بازار جهانی ۹.۲ درصد افزایش داشت که این میزان اندکی کمتر از رشد ۱۰.۵ درصد قیمت نفت در ماه فوریه سال جاری گزارش شده است .
تولید کنندگان نفت در روسیه با مغتنم شمردن فرصت ایجاد شده در نتیجه تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا که زمینه ساز افزایش قیمت نفت شده تولیدات نفتی خود را افزایش داده اند.
۱۷ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۵۳
تعداد بازدید : ۱,۲۴۶