انتقال 70 درصد نفت خام و فرآورده های نفتی ایران از طریق خطوط لوله

انتقال 70 درصد نفت خام و فرآورده های نفتی ایران از طریق خطوط لوله
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، گفت: حدود 70 درصد نفت خام و فرآورده های نفتی ایران از مسیر شبکه خطوط لوله منتقل و جابه جا می شود.
ˈعلی زیارˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: سال گذشته حدود 53 میلیارد تن کیلومتر معادل 109 میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی در سطح کشور به مبادی مختلف مصرف و ذخیره سازی منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اعلام اینکه از این میزان 31 میلیارد تن کیلومتر سهم نفت خام و 22 میلیارد تن متریک سهم فرآورده نفتی بوده است، تصریح کرد:هم اکنون به طور متوسط روزانه بیش از 320 میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی در استان های مختلف کشور جابه جا می شود.

این مقام مسئول، اظهار داشت: در سال 1389 حدود 56 میلیارد تن کیلومتر و سال گذشته حدود 53 میلیارد تن کیلومتر فرآورده جابه جا شد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه شبکه خطوط لوله نفت و فرآورده نفتی کشور حدود 25 درصد و تا پایان چشم انداز بیست ساله کشور حدود 44 درصد افزایش می یابد.

زیار با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی طراحی ساخت برخی از خطوط لوله جدید نفتی به پایان رسیده است، بیان کرد: همزمان با آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه ها، ساخت این خطوط لوله جدید نفت و فرآورده نفتی آغاز خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر به استثنای 2 پالایشگاه نفت بندرعباس و لاوان، خوراک ورودی هفت پالایشگاه موجود نفتی ایران از مسیر شبکه ملی خطوط لوله نفت تامین می شود، گفت: فرآورده نفتی 8 پالایشگاه هم از مسیر شبکه سراسری به انبارهای نفت منتقل می شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت متوسط عمر شبکه انتقال نفت و فرآورده نفتی کشور را 30 تا 35 سال اعلام کرد و گفت: به زودی در شش هزار کیلومتر از خطوط لوله نفت و فراورده نفتی پیگرانی هوشمند انجام می شود.

زیار درباره آخرین وضعیت نگهداری، تعمیر، بازسازی و بازرسی فنی خطوط لوله و تاسیسات انتقال نفت خام و فرآورده نفتی کشور، گفت: این عملیات تعمیراتی سالانه و مطابق با یک برنامه زمان بندی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اعلام اینکه برای انجام این پروژه عظیم طرح هایی همچون پیگرانی هوشمند، اسکن و بازرسی فنی در سطح شبکه سراسری خطوط لوله نفت و فرآورده نفتی اجرایی می شود، تصریح کرد: بر این اساس در 2 فاز در سال های گذشته حدود 9 هزار کیلومتر از خطوط لوله نفت و فرآورده نفتی کشور مورد عملیات پیگرانی هوشمند قرار گرفت.

به گفته ی وی، با انجام این عملیات گسترده تمامی نقاط ضعف، آسیب پذیر، نقاط خوردگی داخلی و خارجی، مقاوم سازی و تعویض خطوط لوله فرسوده در سطح شبکه سراسری خطوط لوله نفت انجام شده است.

وی در خصوص خطوط لوله جدید نفتی آماده تحویل و راه اندازی، اظهار داشت: سال گذشته به طور رسمی خط لوله 24 اینچی نفت خام ماهشهر به پالایشگاه آبادان به طول 120 کیلومتر، خط لوله تبریز - میاندوآب به طول 165 کیلومتر تکمیل و بهره برداری از آنها آغاز شد.

به گفته ی زیار پیش بینی می شود به زودی با ساخت و راه اندازی خطوط لوله فرآورده نفتی آبادان – ری و خط لوله نفت خام سبزآب – ری، بهره برداری این خطوط لوله نفتی به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت واگذار شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان اینکه در حال حاضر انتقال نفت و انواع فرآورده های نفتی با خط لوله در مقایسه با حمل نقل ریلی، نفتکش های جاده پیما و کشتی های نفتکش اقتصادی ترین روش انتقال است، تبیین کرد: انتقال فرآورده نفتی از مسیر خطوط لوله از مزیت های دیگری همچون انتقال کلان، پایدار، ایمن هم برخوردار است.

۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ۱۶:۰۳
تعداد بازدید : ۱,۵۵۱