سیاست ارزی مناسب برای صنعت فولاد

سیاست ارزی مناسب برای صنعت فولاد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس مهمترین بخش بسته جدید ارزی دولت حذف قیمت گذاری دستوری ارز ، تامین ارز مورد نیاز دارو و کالاهای ضروری با نرخ دولتی و عرضه ارزهای صادرکنندگان غیرنفتی در بازار ثانویه به نرخ توافقیست.
‎فارغ از اینکه در ماه های اخیر التهابات بازار ارز چه بر سر تولید کننده و مصرف کننده واقعی آورد و چه رانتهایی نصیب برخی ها شد، اتخاذ تصمیم عاقلانه و منطقی مسئولین جای بسی خرسندی دارد.
‎یکی از مهمترین صنایعی که از این رویکرد جدید بانک مرکزی منتفع خواهد شد صنعت فولاد صادرات محور کشور است ، که با فروش ارز حاصل از صادرات در بازار ثانویه و با نرخ توافقی حدود 8000 تومان می تواند سودی مناسبی حاصل نماید که تأثیر آن بر توسعه صنعت فولاد کشور، رونق بازار سرمایه و سهامداران این صنایع که عمدتاً مستمری بگیران تأمین اجتماعی و صاحبان سهام عدالت هستندنوید بخش بهبود بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور می باشد.
‎یکی از ابهامات فعلی فعالان صنعت فولاد سرنوشت دستور العمل تنظیم بازار فولاد مورخ 97/5/1 می باشد که با توجه به اینکه رئیس بانک مرکزی اعلام نمود تامین ارز دولتی صرفا جهت کالای ضروری و دارو خواهد بود و با عنایت به اینکه فولاد جزو کالاهای اساسی و ضروری نیست تکلیف قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا چه خواهد شد؟
‎در نگاه اول شاید این دستورالعمل بر اساس بررسی ها و مطالعات کارشناسی به نظر نرسد ولیکن با در نظر گرفتن نرخ گذاری بر مبنای دلار و قیمت های CIS همراه با تدوین و اجرای سیاست های نظارتی مندرج در آن و همچنین مکلف نمودن خریداران شمش به عرضه 75% محصول تولیدی خود در بورس کالا و تشدید نظارت بر مراحل بعد از بورس کالا تا رسیدن محصول به دست مصرف کننده نهایی می توان به عمق نگاه آقایان دکتر سرقینی و دکتر سینکی پی برد این بزرگواران در روز های اخیر فشار زیادی را از جانب تولید کنندگان و صنایع پایین دستی فولاد و هم از طرف دستگاه های بالاسری دولتی و .. تحمل کردند که جای تقدیر دارد.
‎حقیقت اینست که نگاه مدبرانه این بزرگواران کاملا حساب شده و با دید بلند مدت بوده و کارآمدی این دستورالعمل در شرایط متفاوت بازار ارز را تضمین نموده است. بطوریکه با در نظر گرفتن اعلام سیاست های ارزی جدید بانک مرکزی و حذف نرخ دستوری دلار و نرخ گذاری آن در بازار دوم بصورت توافقی و همچنین عرضه ارز حاصل از صادرات کلیه صنایع غیر نفتی از جمله فولاد در این بازار نرخ های جدید فولاد در بورس کالا بر مبنای نرخ دلار در بازار دوم قابل محاسبه و اجرا خواهد بود.
‎با عنایت به اینکه در شرایط فعلی نیز قیمت های کف بازار بر اساس دلار آزاد به دست مصرف کننده نهایی می رسد و با اجرای بسته جدید اررزی شاهد کاهش قیمت دلار در بازار خواهیم بود، با اجرای کامل دستورالعمل تنظیم بازار فولاد قطعاً شاهد کاهش قیمت فولاد برای مصرف کننده نهایی خواهیم بود. طبیعی است این اتفاق موجب حذف رانت واسطه ها و انتقال تفاوت قیمت در بورس و بازار به نفع تولید، اشتغال، اقتصاد و صنعت کشور خواهد شد.
‎همچنین با در نظر گرفتن اینکه با واقعی شدن قیمت های فولاد، تقاضای کاذب ایجاد شده در چند هفته اخیر حذف خواهند شد و با ایجاد تعادل در بازار داخل، شرایط برای توسعه صادرات با هدف افزایش ارز آوری و کمک به اقتصاد کشور به ویژه در شرایط تحریم مهیا تر خواهد بود.
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۰۳
تعداد بازدید : ۴۰۸