ساخت نخستین تاسیسات شناور ال ان جی در جهان

ساخت نخستین تاسیسات شناور ال ان جی در جهان
اکنون بیش از یک دهه است که صنایع گاز طبیعی جهان به دنبال راهی است که برای کاهش هزینه های سرسام آور تاسیسات ساحلی ، تاسیسات ال ان جی را به داخل دریاها منتقل کند . اکنون این شرکت رویال داچ شل است که نخستین قدم را در این رابطه برداشته و قصد دارد نخستین تاسیسات شناور ال ان جی در جهان را بسازد.
به گزارش " اویل پرایس" این شناور موسوم به " پریلود " بزرگترین تاسیسات شناور جهان خواهد بود که وزنی شش برابر بزرگترین ناو هواپیمابر جهان خواهد داشت . طول این شناور به ارتفاع ساختمان
" امپایراستیت"خواهد بود .
این شناور عظیم قرار است در کره جنوبی ساخته شود و سپس به ساحل شمال غربی استرالیا منتقل خواهد شد . طبق ارزیابی ها اجرای این پروژه هزینه ای بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار برای شرکت شل به همراه خواهد داشت که البته این رقم بسیار پایین تر از ۲۰ میلیارد دلاری است که این شرکت معمولا برای ساخت تاسیسات ال ان جی در ساحل هزینه می کند .
زمانی که این پروژه در سال گذشته تصویب شد شل تخمین زد که پریلود در حدود ۳.۶ میلیون متریک تن ال ان جی و ۱.۳ میلیون تن گاز کاندنسیت در هر سال تولید خواهد کرد . در مقایسه با این ارقام شرکت "اینپکس" تایید کرده که برای ساخت یک تاسیسات ساحلی که دارای ظرفیت تولید ۸.۴ میلیون تن در سال باشد ۳۴ میلیارد دلار فاینانس لازم است .
طبق گفته نیل گیلمور مدیر اجرایی پروژه ال ان جی شناور ساخت شناور های فراساحلی بسیار ارزان تر از تاسیسات ساحلی تمام خواهد شد .چرا که در این شرایط نیاز به ایجاد شبکه خط لوله ای نیست و برای اجرای این پروژه در حدود ۵۰ درصد مواد خالص مورد نیاز برای تاسیسات ساحلی مورد استفاده قرار می گیرد.
بر اساس ارزیابی صورت گرفته از سوی دویچه بانک تقاضا برای ال ان جی تا سال ۲۰۲۵ میلادی دو برابر خواهد شد و به ۴۶۰ میلیون تن در سال خواهد رسید و طبق تخمین بریتیش پترولیوم تاسیسات ال ان جی شناور در حدود سه درصد این میزان ال ان جی را تولید خواهند کرد .
گفتنی است علاوه بر شرکت شل شرکت های پتروناس ، کنکوفیلیپس و جی دی اف سوئز نیز در پی اجرای پروژه های اینچنینی هستند .
۴ مهر ۱۳۹۱ ۰۰:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۳۴۵