دولت عراق برای حضور شرکت‌های نفتی در کردستان کوتاه آمد!

دولت عراق برای حضور شرکت‌های نفتی در کردستان کوتاه آمد!
وزیر منابع طبیعی منطقه خودمختار کردستان عراق گفت: دولت بغداد پرداخت دستمزد شرکت‌های نفتی بین‌المللی فعال در این منطقه را هفته آینده شروع خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آشتی هورامی، وزیر منابع طبیعی منطقه کردستان عراق در کنفرانسی در استانبول بدون اشاره بیشتر به زمان‌بندی این پرداخت‌ها گفت: دولت فدرال ابتدا دو سوم از دستمزد یک تریلیون دیناری (858 میلیون و 300 هزار دلار) را خواهد پرداخت و مابقی آن را نیز در آینده پرداخت خواهد کرد.

دولت مرکزی عراق اوایل این ماه برای پایان ‌دادن به مناقشه بر سر پرداخت دستمزد شرکت‌های بین‌المللی فعال در کردستان با دولت این منطقه به توافق رسید.

این اختلافات که باعث توقف صادرات نفت کردستان برای مدت چهار ماه در سال جاری شد، پس از آن بالا گرفت که شرکت‌های اکسون موبیل، شورون و توتال متعهد به فعالیت در این منطقه شدند.

دولت منطقه کردستان عراق قصد دارد که ظرف دو سال آینده خطوط مستقیم صادرات نفت و گاز به ترکیه را تکمیل کند که به این ترتیب وابستگی کردستان به زیرساخت‌های دولت مرکزی به پایان خواهد رسید.

هورامی گفت: این خطوط لوله که قرار است تا اوایل سال 2014 به بهره برداری برسند ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت را دارند.

وی افزود: صادرات نفت منطقه کردستان قرار است تا سال 2015 به یک میلیون بشکه در روز و صادرات گاز آن از طریق خاک ترکیه به 15 میلیارد مترمکعب در سال برسد.

وزیر منابع طبیعی کردستان عراق بدون اشاره به جزییات گفت: مقامات این منطقه در حال گفت‌وگو با تعدادی از شرکت‌های نفتی برای قرار‌دادهای آتی در زمینه‌ انرژی هستند.

ایدریس بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق بیشتر گفته بود این منطقه روزانه در حال صادرات 140 هزار بشکه نفت است که این رقم تا سال آینده به 200 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

در همین حال هورامی همچنین گفت که توسعه‌ میادین نفتی کردستان برای صلاح کشور عراق است اگرچه در این میان منطقه‌ کردستان به عنوان کنترل‌کننده‌ این ذخایر 45 میلیارد بشکه ای ظهور کرده است.

نفت و زمین طی سالهای گذشته دلیل اصلی اختلافات بین منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق بوده است. دولت کردستان هفته گذشته با بغداد برای پایان ‌دادن به مناقشه در مورد پرداخت دستمزد‌ شرکتهای نفتی خارجی به توافق رسید و با صادرات روزانه 140 هزار بشکه نفت در این ماه موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر منابع طبیعی کردستان پس از سخنرانی در یک کنفرانس انرژی در لندن به رویترز گفت: نفت کردستان در حال صادر ‌شدن است و درآمد آن برای تمام عراق خواهد بود و این درآمد تنها برای منطقه‌ کردستان نیست. ما می‌دانیم که برای افزایش ظرفیت صادرات نفت به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها احتیاج داریم و در حال انجام این کار هستیم.

توافقنامه اخیر صادرات نفت و پرداخت دستمزد‌ها تنها بخشی از اختلافات گسترده بغداد و منطقه کردستان در مورد نفت و اراضی را حل خواهد کرد.

هورامی گفت: انتظار دارم که امسال شرکت‌های نفتی بیشتری برای حضور در منطقه کردستان ابراز علاقه کنند. کردستان ظرف چند سال میزبان 12 تا 15 شرکت بزرگ نفتی خواهد بود.

۱۵ مهر ۱۳۹۱ ۱۲:۵۷
تعداد بازدید : ۱,۱۰۴