مواد اولیه عرضه شده در بورس پتروشیمی به تولید کننده نمی رسد

مواد اولیه عرضه شده در بورس پتروشیمی به تولید کننده نمی رسد
یک تولید کننده لوله های پلی اتیلن و لوله های کامپوزیتی گفت: مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان که در بورس عرضه می شود قبل از تولید کننده، به دست دلال می رسد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،قائم مقام مدیرعامل مجتمع تولیدی و صنعتی دنا صنعت در گفت و گو با خبرنگاران گفت: عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس باعث می شود این مواد قبل از تولید کننده به دست دلال برسد و تولید کنندگان قادر به تامین به موقع این مواد نباشند.

ˈقدرت الله حبیبیˈاضافه کرد:با وجود اینکه مواد اولیه این مجتمع در داخل کشور تولید می شود اما تولیدکنندگان در تامین این مواد با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی از مدیران صنعت نفت و پتروشیمی کشور درخواست کرد تا با اختصاص سهیمه به تولید کنندگان، آنان را از این وضعیت نجات دهند.

قائم مقام این مجتمع تولیدی و صنعتی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر تامین پایدار برق واحدهای تولیدی و صنعتی اظهار داشت:اگر چه مدیران برق استانی حداکثر همکاری را با مجتمع های تولیدی و صنعتی دارند اما نباید فراموش کرد که حتی یک چشمک زدن برق باعث می شود یک لوله به قیمت 10 تا 15 میلیون تومان تبدیل به ضایعات شود.

** مزایای لوله های کامپوزیتی

لوله های کامپوزیتی لوله های پلی اتیلن تقویت شده با الیاف شیشه است که دو جداره بیرونی و درونی آن حدود 80 درصد پلی ایتیلن و الیاف شیشه 18 درصد این نوع لوله ها را تشکیل می دهد.

مقاومت بالاتر و خورندگی کمتر از مزایای این نوع لوله ها نسبت به لوله های بتنی و فولادی است ضمن اینکه اتصالات و جوش دادن این لوله ها آسانتر از سایر لوله‌ها است.

وزن اندک لوله های پلی اتیلن و کامپوزیتی باعث شده جابجایی لوله‌های پلی اتیلن و کامپوزیتی زمان و هزینه کمتری داشته باشد.

این مجتمع در حال حاضر به قابلیت ساخت لوله هایی که در انتقال مایعات در دریا کاربرد دارند دست یافته است در ساخت این لوله ها باید بر نیروی ارشمیدس آب غلبه کرد تا این لوله ها در زیر آب قرار گیرد و با توجه به اینکه وزن پلی اتیلن کمتر از نیروی ارشمیدس است از طریق تزریق بتن بین دوجداره این لوله ها می توان وزن آن را بالا برده و در دریا مورد استفاده قرار داد.



** در زمینه لوله گذاری و تغریق در دریا در خاورمیانه اول هستیم

به گفته ˈیزدان پناه ذوالفقاریˈ مشاور مدیرعامل این مجتمع تولید کننده لوله های کامپوزیتی، ایران بعد از کشورهای آمریکا،ترکیه و‌آلمان چهارمین کشوری است که این محصول را تولید می کند.

وی با بیان اینکه کانادا و استرالیا هم به دنبال ساخت این لوله ها هستند، اظهار داشت:در منطقه خاورمیانه ایران نخستین کشوری است که تغریق این لوله ها در دریا و جوش‌های مربوطه را انجام می دهد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه پیش از این از لوله‌های فلزی در دریا استفاده می شد، خاطرنشان کرد:تا کنون در فازهای 12 و 19 هفت کیلومتر لوله گذاری شده و جوشکاری های آن را هم مجتمع دنا صنعت انجام می دهد.

همچنین مدیرعامل مجتمع تولیدی و صنعتی دنا صنعت با بیان اینکه مواد اولیه این لوله‌ها از خارج از کشور تامین می شود اظهار داشت:این صنعت در تقسیم بندی‌های ده گانه تخصیص ارز مرجع در ردیف هفتم و هشتم قرار دارد و استفاده از ارز دولتی برای تولید این لوله‌ها غیرممکن شده است.

به گفته ˈخسرو باقریˈ قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این لوله ها در برخی موارد تا صد درصد افزایش یافته است و تولید کنندگان با مشکلات جدی در زمینه تامین ارز مواجه هستند.

مجتمع تولیدی و صنعتی دنا صنعت با 5/22 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 62 میلیارد ریال تسهیلات ریالی آغاز به کار کرد که 20 درصد از سرمایه ارزی و ریالی توسط سرمایه گذاران تامین شد.

بر اساس اظهارات قائم مقام مجتمع تولیدی و صنعتی دنا صنعت،همچنین سرمایه در گردش این مجتمع 94 میلیارد ریال می باشد.

ظرفیت تولیدی این مجتمع سالانه 85 هزار تن انواع لوله و اتصالات تک جداره،دوجداره،کامپوزیت( پلی اتیلن تقویت شده با الیاف شیشه) با فناوری روز دنیا و مخازن پلیمری است و در زمان کنونی حدود 50 درصد از این ظرفیت کار می کند.

محصولات این مجموعه جهت مصارف انتقال آب، فاضلاب،گاز نفت، پتروشیمی،کشاورزی، پروژه های زیرگذر جاده،مخازن نگهداری آب و مواد شیمیایی به کار برده می شود.
۷ مهر ۱۳۹۱ ۱۲:۴۳
تعداد بازدید : ۱,۱۲۷