تولید بنزین نباید ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها را کاهش دهد

تولید بنزین نباید ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها را کاهش دهد
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تولید بنزین باید در شرایطی صورت بگیرد که استانداردهای روز دنیا رعایت شود و از ظرفیت‌های پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین کاسته نشود.
روبرت بیگلریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت درباره از سرگیری تولید بنزین در پتروشیمی‌های کشور، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت نفت کرده بود و طبق اسناد بالادستی ما باید در تولید بنزین به حداقل‌‌هایی می‌رسیدیم که در این شرایط حداقل‌ها فقط تعریف شده است.

نماینده مردم ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم وزارت نفت مبنی بر از سرگیری تولید بنزین در پتروشیمی‌ها، افزود: به این دلیل که تولید بنزین برخی از ظرفیت‌های فعال در پتروشیمی‌ها را مثل تولید خوراک از کار غیرفعال می‌کند این گفته مقامات دولتی باید علت‌هایی داشته باشد.

وی یکی از علت‌های طرح از سرگیری تولید بنزین را افزایش مصرف بنزین در کشور برشمرد و ادامه داد: از طرف دیگر محدودیت‌های فراوانی که در جایگاه‌های CNG وجود دارد مسئولان را مجاب به تولید بیشتر بنزین در مقطع کنونی می‌کند‌.

بیگلریان با یادآوری سپری کردن ایام تابستان که مصرف بنزین در فصل به اوج خود رسیده بود، تصریح کرد: یکی دیگر از علت‌های غیر فعال کردن بخش‌های تولیدی پتروشیمی‌ها و از سر گیری تولید بنزین در آن مصرف غیرمعمول بنزین در فصل تابستان و به ویژه در تعطیلات آن بود.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: تولید بنزین در ایران از دو جهت ضرر دارد که یکی غیرفعال شدن برخی ظرفیت‌های فعال در پتروشیمی‌ها بوده و دیگری رعایت نکردن استانداردهای روز جهان مثل یورو ۴ و یورو ۵ است که افزایش مصرف، آلایندگی و آلودگی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: البته مسئولان وزارت نفت که طی هفته‌های گذشته جلسات متعددی را با اعضای کمیسیون انرژی داشتند بحث تولید بنزین را پیش نکشیدند و این مسئله را با کمیسیون در میان نگذاشتند.

بیگلریان با تأکید بر اینکه افزایش تولید بنزین باید با ایجاد ظرفیت‌های جدید و رعایت استانداردها صورت بگیرد، افزود: کمیسیون انرژی قصد دارد از این پس بر استانداردهای تولید بنزین نظارت کند و در صورت نیاز در این باره تصمیم‌گیری نیز خواهد کرد.

ضرورت پرهیز از اضافه کردن سهمیه غیر ضروری

وی با اشاره به تحریم‌های علیه ایران و افزایش مصرف بنزین در داخل، صرفه‌جویی را در این شرایط ضروری برشمرد و با یادآوری تعطیلات اجلاس عدم تعهد در تهران که سهمیه‌ای ویژه بنزین برای مردم در نظر گرفته شد، گفت: در شرایطی که ما نیاز به صرفه‌جویی داشته و تحت تحریم قرار داریم افزودن سهمیه کار درستی نیست که البته اجلاس نم یک استثنا بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با پرهیز از اضافه کردن سهمیه بنزین در مواقع غیرضروری صرفه جویی را در مقطع کنونی از ضروریات دانست.

با منفی شدن موقت تراز تولید و مصرف بنزین، با درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولید بنزین در چند مجتمع پتروشیمی ایران از سرگرفته شده است.

همچنین معاون وزیر نفت با تأئید این خبر خواستار صرفه جویی مردم در مصرف بنزین شد./

۷ مهر ۱۳۹۱ ۱۲:۵۹
تعداد بازدید : ۱,۲۱۱