تراز بنزین ایران منفی شد؛ ساخت پالایشگاه خلیج‌فارس متوقف !

تراز بنزین ایران منفی شد؛ ساخت پالایشگاه خلیج‌فارس متوقف !
همزمان با منفی شدن تراز تولید و مصرف بنزین در ایران، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از یک نسخه جدید برای خروج ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از حالت نیمه تعطیل پرده برداری کرد.
به گزارش خبرنگار پانا نیوز، با گذشت بیش از 29 ماه از واگذاری سکان مدیریت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به مهندس علیرضا ضیغمی تاکنون نه تنها فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی نشده است که هم اکنون ساخت این پالایشگاه میعانات گازی به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

در بدو واگذاری مسئولیت مدیریت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی (اردیبشهت ماه 1389) ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود 30 تا 31 درصد (این پیشرفت در دوران مهندس شهنازی زاده رقم خورد) بود اما هم اکنون پیشرفت این واحد پالایشگاهی حدود 50 درصد برآورد می شود.

علیرضا ضیغمی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی در بدو پذیرش مسئولیت جدید یکی از برنامه های کلان و اولویت دار خود را راه اندازی فاز اول ساخت پالایشگاه ستاخره خلیج فارس عنوان کرد.

بر این اساس این معاون وزیر نفت در 29 ماه گذشته با صدور احکام متعدد انتصاب، تغییرات متعدد مدیریتی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، انجام این تغییرات بنیادی را لازمه راه اندازی و احیای مجدد ساخت این پالایشگاه میعانات گازی عنوان کرد.

اما در شرایط فعلی در ساخت این واحد پالایشگاهی نه تنها جهشی حاصل نشده است که هر روز یک سناریوی جدید برای نحوه تامین منابع مالی و یا تغییر در ترکیب سهامداران پالایشگاه ستاره خلیج فارس با دستورات مستقیم و غیر مستقیم مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی صادر می شود.

نکته قابل توجه آن است که هر روز با وجود منفی تر شدن تراز تولید و مصرف بنزین در ایران و دست به دامن شدن به صنایع پتروشیمی برای تولید این فرآورده استراتژیک نفتی، اما مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش نفتی هنوز یک سناریوی علمی و عملی برای راه اندازی فاز اول ستاره خلیج فارس در دستور کار قرار نداده‌اند.

نکته قابل توجه تر آن است که نام پالایشگاه ستاره خلیج فارس در لیست پروژه‌های مهر ماندگار دولت قرار گرفته است اما با مرور وضعیت فعلی اجرای این طرح نفتی حتی مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم به راه اندازی این پالایشگاه میعانات گازی خوش بین نیستند.


اظهارات جدید آقای ضیغمی و پیشرفت کند ساخت خلیج فارس

علیرضا ضیغمی امروز 9 مهر ماه در گفت و گو با شانا از احتمال افزوده شدن سهامدار جدید برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: بانک ملت به تازگی برای خرید بخشی از سهام این پالایشگاه اظهار تمایل کرده است.

به گفته معاون وزیر نفت هم اکنون در حال تعیین نرخ سهم ها هستیم، ضمن آن که مجوز هیئت وزیران در این زمینه دریافت شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) از سهامداران این پالایشگاه هستند، افزود: سهم شرکت ملی پالایش و پخش در ساخت این پالایشگاه 48 درصد است، ولی این سهم به 20 درصد کاهش خواهد یافت و 28 درصد سهام به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی با تاکید بر آمادگی شرکت پالایش و پخش برای واگذاری سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکید کرد: در صورتی که بخش خصوصی تمایل داشته باشد و شرایط را بپذیرد، آمادگی کامل برای واگذاری سهام این پالایشگاه وجود دارد.

این اظهارات جدید در حالی توسط آقای مهندس ضیغمی نقل می شود که مرداد ماه سالجاری وی از تعیین تکلیف تامین منابع مالی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با دستور وزیر نفت خبر داده و تاکید کرده بود: با اختصاص یک میلیارد دلار منابع مالی جدید تمام تمرکز خود را معطوف عملیات اجرایی این پروژه می کنیم.


شهنازی زاده فرشته نجات پالایشگاه ستاره خلیج فارس

بدون شک سید نورالدین شهنازی زاده با 30 سال سابقه کار در صنعت پالایش . پخش نفتی ایران نقش قابل توجه ای در ساخت و پیشرفت 50 درصدی فعلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس دارد و چه بسا اگر اقدامات این مدیر نفتی کشور نبود حتی کلنگ ساخت این پالایشگاه هیچگاه به زمین زده نمی شد.

پیش از واگذاری مسئولیت مجموعه عظیم شرکت ملی پالایش و پخش نفتی به آقای مهندس ضیغمی، در دوران مدیریت سید نورالدین شهنازی زاده با تعیین اولویت بندی در طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی واحدهای مختلف پیشرفت این واحد پالایشگاهی به مراتب از شرایط فعلی مطلوب تر بود.

بر این اساس در دوران مدیریت شهنازی زاده مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش نفتی اکثر کالاهای اساسی و استراتژیک این پالایشگاه از سازندگان داخلی و خارجی سفارش گذاری و خریداری شده بود و با اجرای مدیریت صحیح منابع مالی روند اجرای این پروژه مطابق با یک شیب منطقی ادامه پیدا می کرد.

با این وجود در شرایط فعلی با اجرای سیاست‌های متفاوت و متنوع مالی و اجرایی، نه تنها گره ای از کلاف در هم پیچیده ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس باز نشده است که با وجود حمایت کامل وزارت نفت از تامین منابع مالی و ورود برخی از کالاها به سایت، اما ساخت این پالایشگاه به حالت نیمه تعطیل درآمده است.
۹ مهر ۱۳۹۱ ۲۱:۴۲
تعداد بازدید : ۱,۱۷۰