استراحت بورس پس از فتح قله‌ها

استراحت بورس پس از فتح قله‌ها
پس از آنکه بورس اوراق بهادار تهران در رکوردهایی متوالی توانست قله 29 هزار واحدی را نیز برای نخستین بار در تاریخ 46 ساله خود فتح کند، روز دوشنبه فاز استراحت بورس آغاز شد. بر همین اساس روز گذشته عرضه‌های سنگینی در بازار انجام شد، تا به این ترتیب شاخص بورس 418 واحد افت کند و با از دست دادن کانال تاریخی 29 هزار واحد به سطح 28هزار و 788واحد برسد. در پی تعدیل قیمت سهام در بورس و افت 4/1 درصدی بازار، بازدهی بورس تهران در سال 91 به سطح 1/11 درصد رسید.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر افزایش شدید عرضه سهام و تمایل برخی از شرکت‌های حقوقی برای عرضه‌های سنگین با توقف روند مثبت و صعودی مواجه شد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که آغاز مبادلات سهام در این هفته نوید‌دهنده یک بازار پر رونق و انتظار برای خرید سهام بود اما این امر محقق نشده و آنچه در بازار به چشم می‌خورد، عرضه‌های سنگین سهام از سوی حقوقی‌ها بود که در هفته‌های گذشته همواره در نقش حامی بازار ظاهر شده بودند. در این فضا تمامی صف‌های خرید عمده بازار در هم شکسته شده و نمادهای سرشناس بازار با صف فروش مواجه شدند. در این شرایط نگاه‌های معامله‌گران به بازار امروز است؛ جایی که در صورت تداوم افت شاخص و پایداری صف‌های فروش می‌توان این برداشت را کرد که بازار فاز استراحتی را بعد از رشد سنگین اخیر آغاز کرده است، اما درصورت جمع‌آوری صف‌های فروش و تزریق نقدینگی می‌توان به تداوم رشد بازار امیدوار بود.
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و با عرضه‌های سنگین بود که در آن شاخص 418واحد افت کرد و به سطح 28هزار و 788واحد رسید. بر این اساس شاخص بورس کانال 29 هزار واحدی را از دست داد و بازدهی بازار سهام با افت
4/1 درصدی دیروز به 1/11 درصد رسید. ارزش معاملات نیز 101میلیارد تومان بود که 10درصد آن را معامله 69میلیون سهم «سفارس» تشکیل داد. از 218نمادی که به روی تابلو رفتند 154نماد با کاهش قیمت و تنها 57نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقیه هم بدون تغییر بودند.
در همین حال دیروز بازار‌های موازی روز متفاوتی را پشت سر گذاشتند؛ تصمیم اتاق مبادلات ارزی برای افزایش2هزار ریالی قیمت و همچنین اعلام عدم تخصیص ارز مرجع به برخی از کالاهای اولویت دوم، بازار ارز را به تلاطم واداشت تا قیمت دلار تا 16درصد رشد را در برابر ریال تجربه کند؛ این امر تاثیرات عمیق و جدی بر اقتصاد کشور و مزیت‌های صادراتی و واردات خواهد داشت.
رقابت بر سر ذوب‌آهن
در معاملات دیروز معامله‌گران در فرابورس شاهد عرضه بلوک 53درصدی ذوب آهن اصفهان بودند که این بلوک با رقابت دو خریدار در روز اول همراه شد. هر چند محدودیتی برای ورود رقبای جدید به این رقابت در روزهای آینده وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد این دو خریدار نیز رقابت فشرده ای را در روزهای آینده داشته باشند. گفته می‌شود بانک شهر برای کنسرسیومی متشکل از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی به همراه مالک پتروشیمی اصفهان در این رقابت حضور دارند. در همین حال امروز فولاد خوزستان به روی تابلو خواهد رفت؛ بلوک مدیریتی این شرکت نیز احتمالا با رقابت جدی مواجه خواهد شد.
در آستانه عرضه فولاد خوزستان، این شرکت در مورد نرخ فروش محصولات طی سه ماهه دوم سال شفاف‌سازی کرد.
این شرکت که در 4شهریور 91 میانگین نرخ فروش هر تن از محصولات تولیدی را 934 هزار و 262 تومان اعلام کرده بود، متوسط نرخ فروش واقعی محصولات در سه ماهه دوم سال مالی منتهی به30 اسفند جاری را 994 هزار و 867 تومان به ازای هر تن اعلام کرده است.
پیش از این هم پیش‌بینی سود هرسهم سال مالی جاری فولاد خوزستان از 1576 به 3016 ریال افزایش یافته بود.
در تحولات گروه فولادی «حمید‌رضا طاهری‌زاده» نایب رییس انجمن فولاد ایران می‌گوید: اتاق مبادلات ارزی نمی تواند ارز مورد نیاز کارخانه‌های فولاد را تامین کند. بنابر گزارش فارس، نایب رییس انجمن فولاد گفته است: زمان دریافت ارز در این اتاق طولانی است و ارقام آن نیز کوچک است وکفاف ارز مورد نیاز تولید کنندگان فولاد را نمی دهد. نایب رییس انجمن فولاد همچنین با اعلام اینکه کارخانه‌های فولاد از مرداد ماه تاکنون ارزی دریافت نکرده‌اند، می‌گوید: مشکل کنونی بالا رفتن قیمت ارز نیست بلکه مشکل، جابه‌جا‌یی‌ آن است. در بازار دیروز گروه خودرویی، با عرضه‌های سنگین با صف فروش همراه شد. در این گروه، مدیر صنایع خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اگرچه قطع عرضه خودروهای تولیدی از سوی برخی خودروسازان را رد می‌کند، اما می‌گوید که ممکن است عرضه برخی خودروها به دلیل تعیین نشدن قیمت آنها توسط کمیته قیمت‌گذاری موقتا قطع شده باشد.
رضا مفیدی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه اخیرا برخی نمایندگان مجلس از قطع عرضه خودرو به بازار خبر داده‌اند، آیا شما نظارتی بر روند عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ دارید؟ اظهار کرد: نمی‌توان پذیرفت که عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ به طور کلی قطع شود، اما ممکن است در زمان‌هایی یک خودروی خاص در فرایند تعیین قیمت دچار مشکل شده و عرضه آن متوقف شود.
وی ادامه داد: فرآیند قیمت‌گذاری خودرو آن است که خودروساز تقاضایش را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه می‌کند. این تقاضا از سوی کارشناسان سازمان حمایت بررسی شده و در جلسه کمیته قیمت‌گذاری خودرو درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.


۱۲ مهر ۱۳۹۱ ۰۰:۴۵
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱,۲۱۹