واکاوی ابعاد اقدام جدید اتحادیه اروپا/تحریم صادرات گازی که وجود ندارد

واکاوی ابعاد اقدام جدید اتحادیه اروپا/تحریم صادرات گازی که وجود ندارد
درحالی اتحادیه اروپا تصمیم به تحریم صادرات گازایران گرفته است که روسیه نمی تواند تامین کننده مطمئنی برای گاز اروپا باشد به همین دلیل بزرگترین ضررکننده این تصمیم کشورهای بحران زده اروپایی همانند یونان است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس روز گذشته خبرگزاری های داخلی و خارجی خبری را به نقل از برخی از دیپلماتهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتشر کردند که از تحریم های جدید علیه ایران خبر می دادند.

این دیپلماتها مدعی شدند که اتحادیه اروپا قصد دارد در نشست 15 اکتبر طرحی را تصویب کند که فروش گاز ایران به کشورهای اروپایی را همانند فروش نفت مورد تحریم قرار دهد.

ایران در حال حاضر صادرات گاز به اتحادیه اروپا ندارد و به عقیده تحلیلگران این اقدام اتحادیه اروپا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد، اگر چنین تصمیم غیر عقلانی گرفته شود در درازمدت برای اروپا به نوعی خود زنی محسوب می شود.

با آغاز فصل سرما نیاز کشورهای اروپایی به گاز افزایش می یابد حتما این اتحادیه می پندارد در این مدت می توان از روسیه که بزرگترین دارنده دخایر گاز جهان است گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را تامین کرد و نیازی به گاز ایران نیست، اما قطعا این موضوع را نمی دانند که شرکت گاز پروم روسیه که بزرگترین شرکت تولید کننده گاز است در ماه های اخیر به دلیل آنکه دیگر تولید گاز در مناطق سردسیر صرفه اقتصادی ندارد تولید خود را کاهش داده است و به تبع آن تولید گاز روسیه کاهش یافته است و در ماه های سرد سال برای تامین گاز اروپا با مشکل مواجه می شود.

ولی حتما اتحادیه اروپا این تصمیم را گرفته است که خود را به روسیه وابسته کند و عواقب سیاسی این کار را نیز پذیرفته اند.

نکته حائز اهمیت این است همانطور که در بالا گفته شد ایران به هیچ یک از اعضای این اتحادیه گاز نمی فروشد و تنها کشور اروپایی که فعلا از ایران گاز خریداری می کند ترکیه است که این کشور نیز عضو این اتحادیه نیست و به دلیل آنکه قرار داد صادرات گاز ایران به سالهای قبل باز می گردد اگر بخواهد به هر دلیلی واردات گاز خود را از ایران قطع کند باید بابت این کار جریمه پرداخت کند.

از طرفی نیز ترکیه هر گز منافع خود را با یک تصمیم غیر عقلانی تغییر نمی‌دهدبه همین دلیل خود را از این مصوبه جدا می کند و حتی در مذاکراتی که اخیرا بین ایران و ترکیه انجام شده است، این کشور قصد دارد واردات گاز خود را از ایران به دلیل داشتن صرفه اقتصادی افزایش دهد.

البته ایران مذاکراتی نیز با برخی از کشورهای اروپایی مانند سوئیس و یونان برای صادرات گاز به این کشورها داشته است که تنها در حد مذاکره بوده و هنوز عملیاتی نشده است.

اگر این طرح تبلیغاتی تصویب شود، این دو کشور بزرگترین ضرر کننده این مصوبه خواهند بود زیرا به دلیل بحران مالی حاکم بر اروپا نمی توانند تامین کننده گاز از طریق روسیه به دلیل هزینه بالای انتقال گازاز این طریق باشند.

آنچه که باید در این گزارش مورد تاکید قرار داد این است که در صورت تصویب این طرح ایران می تواند به جای صادرات گاز به کشورهای اروپایی مقاصد دیگری را پیدا و در خصوص صادرات گاز به کشورهای بحران زده اروپایی تجدید نظر کند.

۱۵ مهر ۱۳۹۱ ۱۳:۰۲
تعداد بازدید : ۱,۲۶۷