خط لوله دریایی انتقال نفت سکوی ابوذر به جزیره خارک تعمیر شد

خط لوله زیردریایی ۲۴ اینچ انتقال نفت میدان ابوذر به جزیره خارک تعمیر و از آلودگی احتمالی دریا جلوگیری شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، کارکنان واحد تعمیرات زیر آب این منطقه، موفق به مهار نشتی و تعمیر خط لوله ۲۴ اینچ انتقال نفت میدان ابوذر به خارک (بدون قطع روند تولید) شدند.

بر اساس این گزارش، رفع نشتی خط لوله و اتصالات تحت فشار (on Line) روشی است که از طریق آن می‌توان نشتی ایجاد شده را در حین فرآیند تولید برطرف و به این ترتیب از هدررفت سرمایه ملی جلوگیری کرد. در این مسیر با توانمندی و تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی غواصان و کارکنان تعمیرات زیرآب منطقه، برگزاری جلسات متعدد کمیته بحران و برنامه‌ریزی دقیق مسئولان منطقه و سرپرستان واحدهای مربوطه این عملیات مهم مدیریت شد و با موفقیت به پایان رسید. گروه عملیاتی پس از یافتن و علامت‌گذاری محل نشتی، با تغییر شرایط فرآیندی از نشت نفت جلوگیری و نسبت به اجرای عملیات لنگر‌اندازی و تثبیت موقعیت شناور پشتیبانی‌کننده عملیات غواصی اقدام کردند.

این گزارش می‎افزاید: با اجرای حدود ۵۷۳۰ نفر دقیقه عملیات غواصی و انتخاب تدابیر و جداول توسعه داده شده به لحاظ زمان غوص و برداشت فشارهای مناسب در اتاق فشار غواصی (DDC) و ایستگاه‌های زیرآب، همچنین با استفاده از ابزار دستی، واترجت زیرآبی و دستگاه هیدرولیک، با توجه به مدفون بودن بیش از دو سوم خط لوله در بستر دریا و خروج آب با فشار زیاد همراه مواد شیمیایی جداکننده، غواصان نسبت به برداشتن پوشش سیمانی و قیری سطح لوله اقدام کردند و در نهایت نصب یک دستگاه نشت‌بند ۲۴ اینچ کلاس ۶۰۰ را با موفقیت به سرانجام رساندند.

شرکت نفت فلات قاره ایران اعلام کرده است این عملیات با مسئولیت‌پذیری و مهارت قابل تحسین گروه تعمیرات زیر آب منطقه خارک، از ایجاد آلودگی زیست‎محیطی دریایی و کاهش تولید نفت جلوگیری کرد.
۵ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۰۲
شانا |
تعداد بازدید : ۲۲۱