7 درصد قیر دنیا در ایران تولید می شود

مدیرتوسعه و تحقیق شرکت نفت پاسارگاد گفت که حدود هفت درصد تولید قیر در دنیا مربوط به ایران است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، محمد راهی روز یکشنبه در نخستین همایش ملی قیر و آسفالت در یاسوج اظهار داشت: میزان تولید قیر در دنیا افزون بر 115میلیون تن در سال است که حدود 6 میلیون تن از این میزان در ایران تولید می شود.
وی تصریح کرد: حدود چهار میلیون تن از این میزان قیر در ایران سالانه صادر و مابقی نیز مصرف می شود.
راهی با اشاره به برخی شاخص ها و پارامترهای ضروری در کیفیت آسفالت راه ها نیز گفت: شرایط آب و هوایی ،جغرافیایی و مصالح به کار رفته در فرآیند تولید قیر از مهمترین شاخص ها در این زمینه است.
وی نشریه 234 به ویژه فصل پنج آن را مهمترین شاخص و مبنا در تولید قیر با کیفیت دانست و گفت: یکی از پارامترهای لازم در زمینه قیر آسفالت این است که نباید زیر 10درجه سانتی گراد قیرپاشی و یا آسفالت کرد.
راهی همچنین گفت که بین نسبت رشد و توسعه کیفی آسفالت با کیفیت و توسعه قیر در ایران فاصله زیادی وجود دارد ،گفت: برای پرکردن این خلاء باید تمامی فرآیندهای لازم در نشریه 234 مربوط به کیفیت قیر و آسفالت رعایت شود و لحاظ کردن مسایل فنی و تست های آزمایشی مکانیک خاک نیز در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در کاهش میزان کیفیت آسفالت در ایران به ویژه در سطح راه های روستایی توجه نکردن برخی پیمانکاران، ناظران و حتی متولیان امر به موضوع مسایل فنی و آزمایشگاهی است.
راهی با بیان اینکه آزمایش های انجام شده در زمینه تولید قیر باید به روز باشد، گفت: برای اجرای هر طرحی باید فرآیند اختلاط قیر با دیگر مصالح نیز در کارخانه ها جدا از هم صورت گیرد.
شرکت نفت پاسارگاد به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده انواع قیر در خاورمیانه، در راستای مسئولیت های اجتماعی خود در شهرهای مختلف کشور همایش های آموزشی برگزار می نماید.
تکنولوژی های نوین در صنعت قیر (قیر های اصلاح شده) و تکنولوژی های جدید در تثبیت زیرسازی و روسازی آسفالت ها از مصادیق و موارد مطرح شده در این همایش بود.
مدیر منطقه شرق شرکت نفت پاسارگاد نیز گفت: مصرف سالیانه قیر در کهگیلویه و بویراحمد حدود 20 تا 25 هزار تن برآورد شده است.
سعید گودرزی اظهار داشت: شرکت نفت پاسارگاد آمادگی دارد کارها و فرآیندهای تحقیقاتی از جمله تست های آزمایشگاهی در طرح های عمرانی و به ویژه در حوزه راهسازی و آسفالت معابر و خیابان ها در نهادها و دستگاه های مختلف اجرایی را انجام دهد.
وی یادآور شد: این شرکت از 6 کارخانه در سراسر ایران شامل کارخانه های تهران، اراک، تبریز، شیراز، آبادان و بندرعباس تشکیل شده است.
گودرزی افزود: شرکت نفت پاسارگاد از مجموع حدود پنج میلیون تن قیر تولید در سال گذشته در کشور حدود 50درصد ان را تولید کرد و به طور نسبی نیز نیمی از آن را صادر کرد.
مدیر منطقه شرق شرکت نفت پاسارگاد گفت: راه و شهرسازی، راهداری و بنیاد مسکن در قالب قیرهای تهاتری و قیر رایگان با این شرکت تفاهمم نامه همکاری دارند و هر ساله نیز میزان قیر مورد نیاز استان از طریق شرکت نفت پاسارگاد تامین می شود.
مدیر منطقه شرق شرکت نفت پاسارگاد مهمترین جزء آسفالت را قیر دانست و افزود: یکی از رویکردها و راهبردهای اساسی در شرکت نفت پاسارگاد توجه به امر کیفیت با استفاده از ابزارهای نظارتی و امکانات و تجهیزات پیشرفته در زمینه تولید قیر است.
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ضعف دانش فنی و کم توجهی به امر کیفی سازی در اجرای طرح های عمرانی همواره از مشکلات و چالش های فراروی بسیاری از شرکت های پیمانکاری است.
حسین جنتی یادآور شد: بنیاد مسکن تلاش می‌کند وضعیت زیست محیطی و منابع طبیعی و اکولوژیکی را در اجرای تمامی طرح های هادی روستایی مد نظر قرار دهد و تا جایی که امکان دارد از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری کند.
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه وبویراحمد گفت: استفاده از ضوابط، معیارها و استانداردها در مراحل تهیه طرح، اجرا، بهره برداری و نگهداری طرح های عمرانی به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی آنها و کیفیت طراحی و میزان عمر مفید آنها ضرورتی غیرقابل انکار است.
جنتی، برگزاری چنین همایش های علمی، تخصصی و فنی را در زمینه آگاه کردن و تبادل نظر و افکار مجموعه متولیان و دست اندکاران امر و افزایش میزان دانش فنی آنها با اهمیت و ضروری دانست.
۲۱ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۲۷
ایرنا |
تعداد بازدید : ۵۴۵