افزایش ۷.۵ درصدی قیمت فرآورده های پتروشیمی

افزایش ۷.۵ درصدی قیمت فرآورده های پتروشیمی
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی نشریه پلاتس در ماه سپتامبر سال جاری قیمت فراوده های پتروشیمی در این بازار ۳ هزار میلیارد دلاری با ۷.۵ درصد رشد همراه بوده و متوسط قیمت فراورده های پتروشیمی به ۱۳۵۷ دلار در هر متریک تن رسیده است .
به گزارش اوپکس به نقل از " پلاتس " ، پلاتس که هر ماهه شاخص جهانی پتروشیمی (PGPI) که سبدی مشتمل بر ۷ نوع فراورده پتروشیمی است را منتشر می کند در گزارش جدید خود آورده است که در ماه سپتامبر متوسط قیمت فراورده های پتروشیمی در حالی به ۱۳۵۷ دلار در هر متریک تن رسیده که این رقم در ماه آگوست سال جاری ۱۲۶۲ دلار در هر بشکه برآورد شده بود .
بر این اساس ماه سپتامبر نخستین ماه از اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی بود که قیمت فراورده های پتروشیمی به بالاتر از متوسط سال گذشته رسید . متوسط قیمت در سپتامبر ۲۰۱۲ در حدود ۲.۵ درصد بالاتر از متوسط قیمت ها در سپتامبر ۲۰۱۱ بوده است .
فراورده های پتروشیمی عمدتا برای استفاده در صنعت پلاستیک سازی، لاستیک سازی، نایلون و دیگر محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند . این فراورده ها نقش بسیار مهمی در صنایع بسته بندی، ساخت و ساز، صنایع تولیدی، داروسازی، هوافضا ، برق و البته تمامی بخش های صنایع تجاری ایفا می کنند.
طبق گفته جیم فاستر سردبیر بخش تحلیل نفتی پلاتس در ماه سپتامبر متوسط قیمت نفتا همچنان روندی افزایشی داشته که این امر زمینه را برای رشد قیمت اولفین فراهم آورده است .
از سوی دیگر افزایش قیمت نفتا به عنوان ماده خام تولید اولفین موجب افزایش قیمت اتیلن و پروپیلن نیز در سطح جهانی شده است .
بر این اساس در ۷ نوع فراورده نفتی ذکر شده در شاخص PGPI بیشترین افزایش قیمت از آن اتیلن بوده که با ۱۰ درصد رشد به ۱۳۵۰ دلار در هر متریک تن رسیده است . این رقم حدودا ۱۲۲ دلار بالاتر از متوسط قیمت ۱۲۲۸ دلاری قیمت این فراوده در ماه آگوست بوده است .
از سوی دیگر افزایش متوسط قیمت اتیلن موجب افزایش ۸ درصدی قیمت پلی اتیلن نیز شده و این رقم در ماه سپتامبر به ۱۵۳۲ دلار در هر متریک تن رسیده که این رقم در ماه آگوست ۱۴۲۴ دلار در هر متریک تن گزارش شده بود .
پروپیلن نیز که از نفتا تهیه می شود در ماه سپتامبر ۸ درصد رشد قیمت داشت و به ۱۲۱۴ دلار در هر متریک تن رسیده است . پلی پروپیلن که از پروپیلن تهیه می شود در ماه سپتامبر ۶ درصد رشد داشته و از ۱۴۳۱ دلار در ماه آگوست به ۱۵۱۳ دلار در هر متریک تن در ماه سپتامبر رسیده است .
۲۸ مهر ۱۳۹۱ ۱۹:۴۴
تعداد بازدید : ۱,۳۳۷