نقش صادرات در افق اقتصاد

نقش صادرات در افق اقتصاد
مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند به صادرات، بالندگی و نشاط دهد این است که ما به دنبال ایفای نقش در اقتصاد جهانی باشیم و اهداف خود را بلند و بزرگ ترسیم کنیم.

در مقابل هم طبیعی است اگر محدودیت‌هایی را ایجاد کنیم که در عرصه اقتصاد جهانی نتوانیم حضور داشته باشیم صادرات ما نیز نمی‌تواند حضور داشته باشد و بالطبع صادرات با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. مشکلاتی که در کشور وجود دارد، ناشی از آن است که ارزش پول ملی هر روز کاهش پیدا می‌کند.

بارها گفتیم و باز هم می‌گوییم تا زمانی که دولت در جهت تقویت و احیای پول ملی تلاش نکند هر کاری کند آب در هاون کوبیدن است. نوسانات ارزی بازار را دچار تشتت می‌کند. یعنی صادر‌کننده ممکن است روی یک پیش‌بینی حرکت کند ولی دچار ضرر شود. هیچ‌وقت نمی‌خواهیم حتی پیش‌بینی‌ها به‌گونه‌ای باشد که بخشی از جامعه به صورت آنی بهره‌ای ببرند زیرا فاصله ایجاد می‌کند، بلکه باید آن‌قدر ریسک مناسب باشد که هم تولید‌کننده، هم مصرف‌کننده و هم صادرکننده و وارد‌کننده افق روشنی را جلوی پای خود ببینند.

صادر‌کنندگان به جهت این‌که در وارد کردن ارز و سرمایه در کشور نقش دارند و از جهت دیگر در تولید هم نقش دارند باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرند. یک بخش مربوط به مجلس است که باید با وضع قوانین روان و شفاف مسئله صادرات را موردتوجه قرار دهد. دولت نیز باید بخشنامه‌ها و ضوابطی که می‌گذارد در راستای همین ضرورت به آن توجه کند

بخشی از مسائل دست‌وپاگیر مربوط به صادرات، بحث موضوعات گمرکی و قوانین مربوط به ورود و صدور کالا است. در این بخش نیز دولت باید توجه جدی معطوف کند. بخش دیگر حمایت‌های مالی در بخش بانکی است که برای صاد‌رکنندگان امر مهمی است. همچنین حمایت‌های دیپلماتیک در بیرون از کشور برای صادر‌کنندگان به منظور دفاع از محصولات ایران می‌تواند بسیار مهم باشد.

اگر به دنبال پاسخ به این سوال باشیم که کدام حوزه‌های تولیدی بیش‌ترین پتانسیل صادراتی را دارند، باید بگوییم که ‌بخش کشاورزی، صنعت و فولاد این ظرفیت را می‌توانند ایجاد کنند. به‌شخصه معتقدم خودرو نیز می‌تواند این ظرفیت را در سال تولید ملی داشته باشد. در پایان نیز لازم به تاکید می‌بینم که عنوان شود مجلس باید با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تعاملی باشد که این تعامل موجب می‌شود مشکلات درونی این بخش شفاف شود.

غلام محمد زارعی
۲۱ مهر ۱۳۹۱ ۲۰:۵۱
ملت ما |
تعداد بازدید : ۹۹۶