امضای 14 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی

امضای 14 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به امضای 14 میلیارد دلار قرارداد جدید نفت و گاز در منطقه خلیج فارس از اغاز عملیات توسعه ای 9 طرح توسعه میادین نفت، گاز و پروژه‌های افزایش ظرفیت فرآورش نفت خبر داد.
محمود زیرکچیان‌زاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر شرکت نفت فلات قاره به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای نفت و گاز فراساحلی منطقه خاورمیانه طلایه دار استفاده از تکنولوژی و فن آوری‌های جدید استخراج نفت و گاز است، گفت: در دو سال گذشته 20 میلیارد دلار قرارداد پروژه جدید امضا شده است ضمن آنکه هم اکنون 14 میلیارد دلار قرارداد جدید نفت و گاز آماده امضا با پیمانکاران است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه در شرایط فعلی امضای این 14 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی در مرحله اخذ مجوز است، تصریح کرد: سال گذشته قرارداد چندین میدان نفت و گاز همچون فروز B، لاوان، فرزاد A امضا شد.

وی با تاکید بر اینکه با اشاره به برنامه ریزی برای امضای قرارداد طرح توسعه میادین نفت و گاز فرزاد A و B، سروش، طرح ساخت تاسیسات جدید نفتی خارگ، طرح توسعه میادین نفتی اسفندیار، آلفا، توسن و طرح‌های جانبی دیگر در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: بر این اساس با توسعه میادین آلفا روزانه 5 هزار بشکه و میدان نفتی توسن روزانه تا سقف 10 هزار بشکه نفت خام قابل برداشت خواهد بود.

این مقام مسئول همچنین ظرفیت تاسیسات جدید فرآورش نفت خارگ را 200 هزار بشکه عنوان کرد و افزود: با توسعه میدان نفتی آلفا، نفت تولیدی پس از انتقال به سکوی رسالت به منطقه لاوان و با توسعه میدان نفتی توسن، نفت استخراجی به منطقه عملیاتی جزیره قشم منتقل خواهد شد.

به گزارش مهر، در حال حاضر تولید نفت ایران در خلیج فارس توسط 9 مجتمع تاسیسات فرآورش نفت در 6 منطقه عملیاتی انجام می گیرد.

در شرایط فعلی ایران در منطقه خلیج فارس تعداد 17 میدان دریایی و تاسیسات فرآورش و بهره برداری نفت با ظرفیت روزانه یک میلیون و 240 هزار بشکه، بیش از 100 سکوی سرچاهی، 500 حلقه چاه تولید نفت، 50 حلقه چاه تزریق آب، 2 حلقه چاه تزریق گاز و بیش از سه هزار و 600 کیلومتر خطوط لوله زیردریائی در عمق تا 80 متری زیر دریا در مدار بهره‌برداری قرار داده است.

هم اکنون یک مجموعه یکپارچه ای برای استخراج، تولید و صادرات نفت خام در خلیج فارس ایجاد شده است، به طوری‌که تاکنون امکان ذخیره سازی حدود 24 میلیون بشکه نفت خام در 34 مخزن فراهم شده است.

در حال حاضر 30 میدان نفت و گاز و 98 مخزن هیدروکربوری در خلیج فارس در حوزه فعالیت‌های نفت فلات قاره وجود دارد، بر این اساس 94.6 میلیارد بشکه نفت خام درجا و 15.06 میلیارد بشکه ذخیره نفت خام اولیه در منطقه خلیج فارس شناسایی شده است.

همچنین تاکنون وجود 161.5 تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز درجا در خلیج فارس تثبیت شده است همچنین مطابق با مطالعات انجام شده حجم ذخایر گاز همراه نفت در میادین خلیج فارس نیز حدود 33 تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.
۲۱ مهر ۱۳۹۱ ۲۱:۰۶
تعداد بازدید : ۹۵۸