واردات نفت خام و فرآورده های نفتی ترکیه افزایش یافت

واردات نفت خام و فرآورده های نفتی ترکیه افزایش یافت
ترکیه به عنوان کشوری که بیش از 70 درصد انرژی مورد نیاز خود را از خارج تامین می کند، در هشت ماه نخست سالجاری میلادی 19 میلیون و 688 هزار و 555 تن نفت خام و فرآورده های نفتی وارد کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 7/5 درصد افزایش نشان می دهد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، سازمان تنظیم و کنترل بازار انرژی ترکیه امروز اعلام کرد در این دوره میزان فروش بنزین در داخل این کشور 2/6 درصد کاهش و در مقابل فروش گازوئیل به میزان 1/7 درصد افزایش یافته است.

بازار تنظیم و کنترل بازار انرژی ترکیه که طبق سنت بطور ماهانه گزارشی از وضعیت بازار انرژی در این کشور ارائه می دهد،درگزارش جدید خود،آمار مربوط به واردات نفت و فرآورده های نفتی و مصرف سوخت در داخل ترکیه در ماه اوت ( مرداد و شهریور ) و هشت ماه نخست سالجاری میلادی را اعلام کرد.

براساس این آمار، بخش عمده واردات نفت ترکیه را در این دوره نفت خام تشکیل می دهد.ترکیه درهشت ماه نخست سالجاری میلادی،12 میلیون و 737 هزار و 250 نفت خام وارد کرده است.

ترکیه در این دوره علاوه بر نفت خام، گازوئیل، سوخت هواپیما و فیول اویل وارد کرده است.

در هشت ماه نخست سالجاری میلادی میزان پالایش نفت در پالایشگاههای ترکیه با 1/2 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 14 میلیون و 364 هزار و 230 تن رسید.

ترکیه در همین دوره یک میلیون و 685 هزار تن بنزین صادر کرده است که نسبت به دوره مورد بحث سال گذشته 5/1 درصد افزایش دارد.

در این میان میزان فروش بنزین در داخل ترکیه در هشت ماه اول سالجاری میلادی با 2/6 درصد کاهش به یک میلیون و 241 هزار و 70 تن و میزان فروش گازوئیل با 1/7 درصد افزایش به 10 میلیون و 248 هزار و 991 تن رسید.

در ماه سپتامبر( شهریور و مهر ) و اکتبر جاری نرخ بنزین و گازوئیل روبه افزایش گذاشته و به ترتیب به مرز پنج لیر و 40/4 لیرترک رسید، تا ترکیه عنوان عرضه کننده گرانترین بنزین را در اروپا را که پیش از این دراختیار نروژ بود به خود اختصاص دهد.

این درحالی است که وضعیت اقتصادی در نروژ با درآمد سرانه ای درحدود 100 هزار دلار با ترکیه که درآمد سرانه آن در حدود 10 هزار دلار است، قابل مقایسه نیست و این امر بار سنگینی را بر دوش مصرف کنندگان ترک تحمیل می کند.

واردات انرژی اعم از نفت و گاز مهمترین عامل در بروز کسریهای بسیار در تراز پرداختهای ترکیه است و بار سنگینی بر دوش اقتصاد این کشور تحمیل می کند.

تلاشهای 10 سال اخیر دولت آنکارا برای ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی نیز نتوانسته است، وضعیت موجود در وابستگی این کشور به خارج را تغییر جدی بدهد.

هزینه ارزی ترکیه در سالجاری برای انرژی حدود 63 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

روسیه و جمهوری اسلامی ایران بزرگترین تامین کنندگان نفت و گاز ترکیه بشمار می روند.
۳۰ مهر ۱۳۹۱ ۱۴:۴۵
تعداد بازدید : ۱,۱۹۹