فینال اقتصاد خصوصی ایران

فینال اقتصاد خصوصی ایران
در انتخاباتی با چراغ های خاموش برای مردم عادی، چه کسانی پیروز میدان تصمیم گیری برای آینده اقتصاد خصوصی کشور خواهند شد؟
بازگشت خاموشی و انشعاب عسگراولادی
فینال اقتصاد خصوصی ایران
در انتخاباتی با چراغ های خاموش برای مردم عادی، چه کسانی پیروز میدان تصمیم گیری برای آینده اقتصاد خصوصی کشور خواهند شد؟ گویی تاریخ دوباره تکرار می شود. یک بار دیگر علی نقی خاموشی وارد میدان شده، از سوی دیگر بهزادیان به چشم می خورد و آل اسحاق هم که بود.این رقابت به پیروزی کدام گروه منجر خواهد شد؟+ جدول گرایش 145 کاندیدای اتاق
آینده، گروه اقتصادی: شاید برای عموم مردم انتخابات اتاق تهران زیاد مهم نباشد. اما باید دانست نتیجه این انتخابات به طور مستقیم با مسائلی چون: رابطه بخش خصوصی و دولت، چگونگی اداره کلان اقتصاد در بخش خصوصی و در بیانی ساده تر، به بخش مهمی از معیشت مردم مربوط خواهد شد. اگرچه در حوزه سیاست، برخی صف بندی ها و انحصارها وجود دارد، اما در اینجا اقتصاد مهم است و سرنوشت آن!
 
اگرچه برخی گروه ها در تلاشند با نفوذ سیاسی در بین گروه های حاکم، نتیجه را تغییر دهند، اما باید دید این انتخابات چگونه برگزار خواهد شد و چه تاثیری در زندگی اقتصادی مردم خواهد داشت.
 
امید است فعالان بخش خصوصی، اسیر کشمکش های سیاسی و انحصار طلبانه نشوند و رای خود را به شایستگان دهند، که استقلال بخش خصوصی را ضمانت کنند.
 
آینده به سبب اهمیت این انتخابات و عدم پرداختن جدی(و بعضا بی طرفانه) به آن در رسانه های عمومی و نظر به اهمیت آن در معیشت و زندگی اقتصادی مردم کشورمان، گزارش زیر را از ترکیب گروه های موجود در این انتخابات ارایه میدهد، امید آنکه مفید واقع شود.
 
انتخابات اتاق تهران از آن جهت نسبت به سایر اتاق های کشور مهم تلقی می شود که اعضای هیات نمایندگان آن تاثیر بسیاری در ترکیب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران دارند و مشخصا این بخش نیز، به موازات دولت، تاثیر چشم گیری در اقتصاد کشور دارد. چه بسا نقد تصمیمات اقتصادی دولت توسط این بخش، به پویایی و شکوفایی اقتصاد کشور بیانجامد، که این مهم مستلزم ایجاد آگاهی بی طرفانه توسط رسانه های جمعی است.
 
هفتمین انتخابات بخش خصوصی
 
با ثبت نام ۱۴۵ نامزد حقیقی وحقوقی،هفتمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی به صورت رسمی وارد مرحله رقابتی شد. با مشخص شدن نام افراد ثبت نام شده،ازهم اکنون گروه ها درصدد ائتلاف برآمده اند و احتمالا نام بسیاری از افراد در گروه های مختلف به صورت مشترک،خواهد آمد.دراین دوره انتخابات، مشابه انتخابات دوره قبل،افراد را می توان در سه گروه عمده تعریف کرد.
 
تحول خواهان و بانیان اصلی استقلال اتاق تهران با چهره قدرتمند خود بهزادیان(که به خاطر اختلاف با رئیس ازلی اتاق، علی نقی خاموشی کارت خود را از دست داد و کمیته ای شد)  به میدان آمدند.
 
هواداران توسعه و یاران علی نقی خاموشی و عسگر اولادی، با چهره ای چون آل اسحاق قدم در میدان گذاشتند.
 
و نو آفرینان، نیامده لیدر جوان و اصلی خود، راسخ را از دست دادند. راسخ ظاهرا صندلی ریاست سازمان توسعه تجارت در بدنه دولت دهم را به زعامت بخش خصوصی ارجح دانست و از پارلمان بخش خصوصی خداحافظی کرد!
 
 fff
 
از راست به چپ: حسینی-بهزادیان/ از چپ به راست: آل اسحاق-عسگراولادی
 
 
 

گروه اول-فعالان توسعه:یاران موتلفه ای، قدرتمندان هیات رئیسه
 

عسگر اولادی، علاء میرمحمد صادقی و... برای شناسایی این گروه کافیند. چه کسانی از آل اسحاق، رئیس فعلی اتاق تهران،  وزیر پیشین بازرگانی، عضو موتلفه اسلامی و از چهره های شاخص در ترکیب هیات مدیره شرکت های اقماری بنیاد دفاع می کنند؟ فعالان توسعه.
 
به طور قطع ماجرای علی نقلی خاموشی(که برخی او را رئیس ازلی می دانستند و با انتخابات دور قبل مشخص شد که لزوما ابدی نیست) را به خاطر دارید، نماینده تمام قد این گروه، اوست. این گروه را عمدتا چهره های قدیمی وبا تجربه تشکیل داده اند که ازنظر سیاسی می توان آنها را نزدیک به اصولگرایان سنتی و نیز بازار دانست. آنها قدرت سنتی اتاق های بازرگانی هستند وظرف ۳۰ سال گذشته،همواره نقش خود را در اتاق حفظ کرده اند.
درانتخابات دور قبل،این گروه از نامزدی علینقی خاموشی برای ریاست اتاق ایران دفاع کرد اما در کسب کرسی ریاست ناکام ماند.
 
با این حال دو کرسی از هیات رییسه اتاق تهران و سه کرسی از هیات رییسه اتاق ایران وکسب اکثریت آرا در اتاق های شهرستان،جزو موفقیت های این طیف در انتخابات دور قبل بود.
 
به جز علینقی خاموشی،از مهم ترین چهره های این گروه می توان به علاء میرمحمدصادقی،مسعود دانشمند،ابراهیم جمیلی اشاره کرد.
 

آنها اعلام کرده اند در انتخابات پیش رو، از ریاست محمد نهاوندیان در اتاق ایران و یحیی آل اسحاق در اتاق تهران حمایت خواهند کرد.
 

ازمیان فعالان این گروه اسدالله عسگراولادی گروه دیگری را به نام پیشگامان شکل داده است که اگرچه ازنظر تفکر با فعالان توسعه تفاوتی ندارد اما از نظر هدف با این گروه زاویه پیداکرده است.
 

گروه دوم-نوآفرینان: لیدری که از صندلی بخش خصوصی برخاست و به صندلی دولتی تکیه زد
 
 نوآفرینان،نامی است که درانتخابات دوره قبل توسط محمد نهاوندیان مطرح شد. آنها از نظر سیاسی در دسته اصولگرایان سنتی قرار می گیرند.یحیی آل اسحاق با مقبول ترین (برای دولت) و محمد نهاوندیان مقبول ترین عضو این گروه برای اصولگرایان مجلس است. در تقسیم کار این گروه،  آل اسحاق از مقبولیت بالایی در دولت برخوردار است و محمد نهاوندیان موفق شده است مقبول اصولگرایان مجلس باشد.
 
شاید چیزی در اعلام ترکیب گروه های شرکت کننده در انتخابات موجب شده تا راسخ درست در بازار داغ انتخابات اتاق، صندلی دبیری پارلمان بخش خصوصی را به کرسی معاونت وزیر بازرگانی دولت دهم ببخشد!
 
 محمد مهدی راسخ عضو جوان تر این گروه نیز درحال حاضر دبیر کل اتاق تهران است و از مدت ها پیش، به عنوان نامزد ریاست بر سازمان توسعه تجارت مطرح بود که دیروز خبر رسید ظاهرا به دولت پیوسته و معلوم نیست پس از امروز (که روز معارفه او برای عهده داری سمت در دولت دهم است) می خواهد برای انتخابات اتاق چه کند.
 
چرا که اصولا حضور در دولت موجب خواهد شد که وی از نظر قانونی نتواند برای بخش خصوصی کاندیدا شود، البته پیش از این نیز، او از چهره هایی بود که در بخش خصوصی حضور داشته، اما با دولت رابطه های خوبی داشت و در واقع نقش واسط دولت و بخش و خصوصی را ایفا می کرد.
 
نوآفرینان ـ که خاستگاه سیاسی آنان اصولگرایان است ـ همواره ادعای غیر سیاسی بودن اتاق های بازرگانی را مطرح و معتقدند که مشی میانه ای درپیش گرفتند. اگرچه درانتخابات دور قبل،تعداد کمی از کرسی های اتاق های بازرگانی به آنها رسید اما به طرز حیرت آوری قدرت اصلی توسط چهره های مقبول این گروه، قبضه شد.
 
این گروه به دلیل داشتن خاستگاه اصولگرایی و بهره مند بودن از چهره های توانمند چون آل اسحاق و نهاوندیان، بعضا مواضع صریح و موثری نیز علیه دولت داشته اند و گاه ترمز برخی اقدامات غلط بوده اند.
 
 
گروه سوم-خواستاران تحول: بازگشت یاران تحول خواه، وحشت چراغ خاموش ها
 

صفایی فراهانی، مدیر اصلاح طلب اقتصادی را حتما به خاطر دارید، اگر برای گروه نوآفرینان و فعالان توسعه، امثال علی نقی خاموشی، حبیب الله عسگر اولادی و راسخ و... لوگو هستند، ویترین تحول خواهان امثال صفایی فراهانی و بهزادیان است.
 
شاید بهزادیان رد صلاحیت شود، اما به هر حال نام وی وزن خاصی به این گروه داده است.
 
 افراد عضو درگروه خواستاران تحول، به ایجاد تغییرات بنیادی در اتاق اعتقاد دارند. مهمترین اثرگذاری مثبت این گروه،دادن استقلال به اتاق تهران است؛ هم آنها بودند که در دور پیشین، موفق شدند با در افتادن با رئیس ازلی اتاق، اتاق تهران را از سیطره اتاق ایران بیرون کشند.
 
پیشتر اتاق تهران، سازمان محدود و ضعیفی بود در یکی از طبقات اتاق ایران، تحول خواهان توانستند با اختصاص ساختمان  مجزا و مستقل و به موازات آن ایجاد سازمانی مستقل، اتاق تهران را از اتاق ایران و سیطره آن منفک کرده و ساختی جدید به اتاق تهران ببخشند.
 
چنان که اتاق تهران توانست در این مدت مطرح شود و با مدیریت طیف دیگر خدمات بهتری به اعضای خود ارایه دهد. البته شایان ذکر است این گروه نتوانست قدرت را در اختیار بگیرد و به جای آنها نو آفرینان موفق به در اختیار گرفتن قدرت در اتاق شدند.
گویی تاریخ دوباره تکرار می شود. یکبار دیگر علی نقی خاموشی وارد میدان شده و از سوی دیگر بهزادیان در آن سوی میدان به چشم می خورد. آیا رقابت سالمی خواهد بود، یا پس از پایان رقابت ها، گروهی پیروز و عده ای با چراغ های خاموش و شیوه ای نامرئی قدرت را قبضه خواهند کرد؟
 نامزدهای هفتمین دوره انتخابات اتاق تهران
 
 
fgدریافت لیست نامزدها
۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ۱۶:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۴۶۵