عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران:

صادرات نفت خام از مسیر بورس انرژی به مشوق های صادراتی و لجستیک نیاز دارد

صادرات نفت خام از مسیر بورس انرژی به مشوق های صادراتی و لجستیک نیاز دارد

احمد صرامی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در گفت و گو با پایگاه خبری اوپکس در خصوص وضعیت فروش نفت خام در بورس انرژی گفت: اهتمام و اصرار دولت و بدنه وزارت نفت مبنی بر فروش نفت از سیستم رسمی دولت که همان بورس است، باعث می شود که علاقه داشته باشند این اتفاق رخ دهد و بخش خصوصی هم ورود کند. بنابراین به نظر می رسد که به طور قطع، این موضوع ادامه دار خواهد بود و به وظیفه قانونی خود ادامه می دهند.
وی در ادامه افزود: اما به دلیل تحریم ها و مشکلات و مسایل و مالی و حمل و نقل، بخش خصوصی عملا به بازاری وارد می شود که شرایط خرید و فروش و لجستیک آن مشکل دارد، لذا طبیعی است که دست به عصا حرکت کند. حال اگر محصول، نفت باشد حساسیت ها هم بیشتر می شود.
صرامی خاطرنشان کرد: از طرفی وزات نفت برای فروش نفت به دلیل این که باید مشتری ها پیدا شوند، معرفی شوند و سپس حمل کالا به هر طریقی در نظر گرفته شود و از شرکت ملی نفتکش استفاده شود، در این زمینه منتفع است. حال آن که مشاهده می شود که میزان سرمایه گذاری و زمانی که از بخش خصوصی می گیرد ، با توجه به تحریم ها، ریسک زیادی را ایجاد می کند. بنابراین برای برون رفت از این موضوع با توجه به این که تحریم ها تشدید شده است، اگر می خواهند بخش خصوصی وارد شود و تمام این ریسک ها را بپذیرد، باید شرایط ویژه ای از سوی وزارت نفت اعمال شود.
این فعال بازار نفت و گاز به این موضوع نیز اشاره کرد که رشد نقدینگی کشور می تواند به سمت تولید و تجارت هدایت شود تا از این تنگنای تورمی دربیاییم.
عضو هئیت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران بیان کرد: برای موفقیت بیشتر در این حوزه، باید ساز و کار لجستیک و خرید و فروش برای افرادی که می خاوهند وارد خرید نفت شوند تعدیل شوند تا سود خریداران را بالا برده و تسهیلات صادراتی نیز به آنها تعلق بگیرد. همچنین دربخش لجستیک نیز به آنها کمک شود. چنانچه این موارد در کنار هم قرار بگیرند، می توان انتظار داشت که اتفاق خوبی در این بخش از بازار پیش رو باشد.
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۴۲۰