روابط تجاری عمیق ایران و عراق

روابط تجاری عمیق ایران و عراق
ماجد موزان، نائب رئیس اتاق بازرگانی عراق در دیدار از غرفه اتحادیه و گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اوپکس گفت :
عراق برای دستیابی به تکنولوژی های جدید نیاز به تبادل و ارتباط با کشور دوست و همسایه، یعنی ایران دارد و کشور شما می تواند مسیر ارزان تری برای رسیدن به این هدف باشد. از سویی دیگر داشتن مرز 1200 کیلومتری مشترک، فعالیت های تجاری و بازرگانی را با ایران ساده تر می نماید. دین و مذهب مشترک با برادران ایرانی نیز یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد است که تمایل بازرگانان عراقی را به روابط بیشتر با ایران سوق می دهد.
وی همچنین با اشاره به فراگیر بودن نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: ما از برگزاری چنین نمایشگاه هایی که سبب آشنایی و شناخت هرچه بیشتر توانمندی های ایران می شود، استقبال می کنیم. در اینجا بازدیدکنندگانی از چین، انگلیس، روسیه و سایر کشورهای اروپایی دیدم که نشان دهنده فراگیر بودن این نمایشگاه است و این موضوع من را شگفت زده کرد.
موزان پیرامون تحریم ها و تاثیر احتمالی این تحریم ها بر روابط تجاری ایران و عراق گفت: از آنجا که من بازرگانم و سیاستمدار نیستم، به روابط تجاری با ایران نیازمندم. از این رو اهمیتی برای تحریم های آمریکا قائل نمی شوم. اما معتقدم نه تنها بازرگانان و تجار عراقی به ارتباط با ایران نیازمندند بلکه برای سایر اقشار جامعه عراق از جمله سیاستمداران نیز، ارتباط با ایران اهمیت خاصی برایشان دارد. چراکه وقتی من بعنوان تاجر و بازرگان به ارتباط با ایران نیازمندم یعنی تمام مردم کشورم نیز این نیاز را دارند و اقتصاد در نهایت تعیین کننده روابط است نه سیاست.
البته مهم ترین عاملی که بازرگانان عراق را به سمت ایران متمایل می کند، دسترسی آسان و ارزان به منابع انرژی از جمله گاز و برق است. از سویی دیگر کشور ما به تجهیزات و تکنولوژی صنایع پتروپالایشی که در اختیار ایران است، نیاز داشته و این نیاز، استحکام روابط فیمابین را جدی تر می کند. در نتیجه هیچ گاه تحریم ها نمی تواند بر عمق روابط ایران و عراق تاثیرگذار باشد.
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۴۱۶