معرفی شرکت پالایش نفت تهران

معرفی شرکت پالایش نفت تهران
پالایشگاه تهران شرکت پالایش نفت ایرانی است، که ظرفیت پالایش آن ۲۳۵ هزار بشکه در روز می‌باشد.

شرکت پالایش نفت تهران :

پالایشگاه تهران شرکت پالایش نفت ایرانی است، که ظرفیت پالایش آن ۲۳۵ هزار بشکه در روز می‌باشد. این پالایشگاه در سال ۱۳۴۷ تأسیس شد و در حال حاضر مشتمل بر دو پالایشگاه جنوبی و شمالی است، که تأسیسات آن در جنوب تهران مستقر می‌باشد.

نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تهران بطور روزانه توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از طریق دو خط لوله ۲۴ و ۲۶ اینچ، از میدان نفتی مارونو میدان نفتی اهواز، واقع در استان خوزستان، تأمین می‌شود. پالایشگاه تهران در حدود ۱۵٪ از ظرفیت پالایشگاهی کشور را تشکیل می‌دهد و محصولات تولیدی آن شامل؛ ۱٪ بنزین، ۱۶٪ گازوئیل، ۳۰٪ نفت گاز، ۲۱٪ نفت اوره و ۵٪ سایر فرآورده‌های نفتی می‌باشد.

شرکت پالایش نفت تهران

تاریخچه :

پروژه احداث پالایشگاه تهران، از سال ۱۳۴۴ توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز گردید و این پالایشگاه در سال ۱۳۴۷ تکمیل و راه‌اندازی شد. ظرفیت اسمی پالایشگاه تهران در سالهای نخست، معادل ۸۵ هزار بشکه در روز بود، که طی اصلاحات فرآیندی انجام شده در سال ١٣۵۵ ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی آن به ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. روند روبه رشد مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور و تأمین سوخت بازار داخلی، ساخت و راه اندازی پالایشگاه دوم با ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزار بشکه در روز را ایجاب کرد، که در پی آن در سال ۱۳۸۲ با انجام برخی تغییرات، ظرفیت اسمی این پالایشگاه نیز به ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

شرکت پالایش نفت تهران2

محصولات :

گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفتگاز، نفتکوره و سوخت‌های هوایی، فرآورده اصلی تولیدی و حاکمیتی محسوب شده و مطابق با الزامات جاری تماماً به شرکت ملی پالایش و پخش ارسال و تحویل گردیده و امکان فروش آنها توسط شرکت پالایش نفت تهران وجود ندارد. سایر محصولات تولیدی پالایشگاه (شامل وکیوم باتوم، انواع روغن خام سبک و سنگین، آیزوریسایکل، گوگرد، نفتای سبک و سنگین و حلال 402 و ...)، ویژه محسوب شده و توسط این شرکت و از طریق بورس کالا/انرژی عرضه و بفروش می‌رسد.

 

۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۰۸
تعداد بازدید : ۴,۲۸۹